گزارش و تحلیل

آیا وقت آن نرسیده قانون انتخابات ریاست جمهوری تغییر کند؟

© AFP 2023 / Atta Kenareمجلس جدید، ایران را به اجرای برجام نزدیک می کند
مجلس جدید، ایران را به اجرای برجام نزدیک می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز اول شروع ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ایران به سوژه ای برای رسانه ها تبدیل شده تا بسیاری از ثبت نام کنندگان را به سخره بگیرند و برای مدت ها خوراک خنده برنامه های خود را تامین کنند، مخصوصا که این روند تا پنج روز ادامه خواهد یافت.

من به عنوان یک ایرانی بسیار شرمنده می شوم که در سطح بین المللی به ما که هزاران سال فرهنگ و تمدن داریم و اولین جامعه ای بودیم که به دنبال مشروطه در منطقه خود بودیم و اولین کشوری در جهان هستیم که حکومت مردم سالار اسلامی بر مبنای حکومت امام علی (ع) را بنا گذاشتیم، اینگونه با تمسخر نگاه کنند.
شاید بتوان گفت به جز سه چهار نفر هیچ کدام از 126 نفر ثبت نام کننده در روز اول حتی شرط اولیه ثبت نام یعنی "رجل مذهبی یا سیاسی" بودن را ندارند، وعملا مشخص است که 99% اینان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد، اما با اینکه خودشان هم این را می دانند ولی باز هم اقدام به ثبت نام می کنند.

حجت الاسلام محمدعلی آهنگران- پژوهشگر/فعال اجتماعی و سیاسی - اسپوتنیک ایران
گفتگوی اختصاصی با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی آهنگران درباره مسائل روز ایران (ویدیو)
شاید بتوان گفت هیچ جای دنیا نمی توان چنین کمدی شو کاندیداتوری ای را مشاهده کرد که ما در ایران مشاهده می کنیم.
آیا وقت آن نرسیده که مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دست به کار شوند و قانون جدیدی را برای کاندیداتوری افراد در انتخابات ریاست جمهوری تدوین کنند؟
اگر هم نیاز است قانون به رفراندوم گذاشته شود تا بخش مربوطه در قانون اساسی هم تغییر کند چه اشکالی دارد؟
تا کی باید ما ایرانی ها شاهد چنین وضعیتی باشیم؟
شاید برای برخی مساله فقط یک سوژه برای خنده باشد اما خود این ماجرا ما را در جهان انگشت نما می کند.
کجای دنیا چنین شرایطی است که ما دومی باشیم؟
ما ایرانی ها که زمانی که بسیاری از کشورهای مدعی تمدن امروزی وحشی بودند و هنوز اهلی نشده بودند تمدن داشتیم اینگونه می خواهیم تمدن خود را به رخ جهانیان بکشیم؟
ما به دنبال نمایش یک الگوی جهانی از محاسن نظام خود هستیم اما در مقابل همین ماجرا به سوژه ای جهت به سخره گرفتن نظام ما توسط دشمنان در سطح جهان تبدیل می شود.
پوشش رسانه های همین کشورهای همسایه، که در عمر اندک کشورهای خود چیزی به نام حق الناس و مردم سالاری و یا انتخابات را ندیده و نشنیده اند را نگاه کنید تا به حرف من برسید.
روند عملکرد وفعالیت تشکل ها و شخصیت های سیاسی طی چند دهه اخیر را بررسی کنید. سالهاست همه افرادی که برای سمت های مختلف کاندیدا می شوند به جای اینکه برنامه خود برای حل مشکلات مردم و مملکت را ارائه دهند فقط به دنبال تخریب رقیب هستند.
روش رئیس جمهوری شدن در ایران شده تخریب دیگران و ایجاد فضای رعب و وحشت از اینکه اگر نمی خواهید دیگری رئیس جمهوری شود به من رای بدهید.
اگر نمی خواهید دیگری به مجلس برود به من رای بدهید.
اگر نمی خواهید دیگری به شورای شهر برود به من رای بدهید.
فلانی بد است ومن بهتر.
در حالی که شرایط در نظام اسلامی ما که همه کاندیداها از بطن نظام هستند باید اینگونه باشد که کاندیدا بگوید رقیب من خوب است اما من بهتر هستم، من چنین برنامه ای دارم و فکر می کنم برنامه من برای حل مشکلات مردم و مملکت بهتر است، اگر برنامه بنده را قبول دارید به من رای بدهید.
نتایج اولیه انتخابات خبرگان رهبری ایران اعلام شد، رفسنجانی و روحانی پیشتاز هستند - اسپوتنیک ایران
ثبت نام اولین داوطلب زن در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
آیا فکر نمی کنید که جهان همه انتقادات وحرف های کاندیداها ، یا شاید بهتر است بگوییم افرادی که می خواهند کاندیدا شوند چون هنوز که کاندیداها مشخص نیستند، چه در قبال دولت فعلی وچه در مورد دولت های قبلی جمهوری اسلامی را حرف به حرف و مو به مو رصد می کند و آن بخش هایی که به نفعش هست را برداشت می کند تا بر علیه ما استفاده کند.
رسیدن به پست ریاست جمهوری و نشستن سر سفره دولت و یا برداشت بیشتر از سر سفره مردم چه قدر ارزش دارد که برخی کل دست آوردهای نظام را حاضر هستند برای آن تخریب کنند؟
من شخصا نمی توانم بپذیرم که رئیس جمهوری ای در ایران به این جایگاه رسیده باشد و تلاش نکرده که بهترین شرایط را برای پیشرفت مملکت (بر اساس دیدگاه های خود) پیاده کند تا مملکت پیشرفت کند، به این دلیل می توان گفت مشکل از فرد انتخاب شده نیست ، مشکل از انتخاب کننده است.
اگر فرد انتخاب کننده بداند کاندیداها چه برنامه ای و سیاست هایی برای کار خود دارند قطعا می تواند انتخاب بهتری داشته باشد و قطعا اگر هم آن رئیس جمهوری یا نماینده مجلس یا عضو شورای شهر کارش را درست انجام نداد را بازخواست کند که چرا طبق برنامه پیش نرفته و خودش را بازخواست کند که چرا به این برنامه رای داده.
روزگاری که یک فرد به تنهایی می توانست حلال همه مشکلات باشد دیگر گذشته.
شاید فردی بهترین انسان باشد و در سوابقش بسیار فعالیت های درخشان وجود داشته باشد واز نظر تقوا و ایمان و اعتقاد بی نظیر باشد اما تا وقتی که با یک تیم به دنبال یک برنامه نباشد نمی تواند کاری را انجام دهد.
به همین دلیل هم هست که در همه جای جهان احزاب و تشکل ها تشکیل شده اند و افراد قبل از ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی باید توسط این احزاب و تشکل ها پالایش شوند و بعد احزاب و تشکل ها برنامه های مشخصی را برای حل مشکلات ارائه می دهند و اگر مردم این برنامه ها را قبول دارند به آن رای می دهند حال چه یک شخص بخواهد نمایندگی این احزاب و تشکل ها را عهده دار شود و چه یک تشکل.
ما تا به حال بر سر تعاریف مربوط به افرادی که می توانند کاندیدا شوند هنوز اختلاف نظر داریم و خوب بدیهی است که در این شرایط چنین اتفاقاتی پیش می آید.
اقتصاد و امنیت پاشنه آشیل انتخابات ریاست جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران
"اقتصاد و امنیت" پاشنه آشیل انتخابات ریاست جمهوری ایران
برخی ثبت نام کنندگان با این هدف ثبت نام می کنند تا نظام و قوانین نظام را به چالش بکشند و خود از پیش می دانند که رد صلاحیت می شوند اما می خواهند بر علیه نظام فضا سازی کنند. تا وقتی که شرایط کاندیدا شدن برای سمت ریاست جمهوری گنگ است یعنی فضا برای این افراد باز است.
آیا وقت آن نرسیده که تکلیف تفسیر این شرایط بوضوح روشن شود تا افراد بدانند مثلا "رجل سیاسی و مذهبی" چه فردی است؟
آیا وقت آن نرسیده که ما نیز نقش احزاب و تشکل ها را در انتخابات پر رنگ تر کنیم؟
چه اشکالی دارد که مثلا شورای محترم نگهبان یک یا حتی دو سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری کاندیداهای ریاست ریاست جمهوری را غربال کند و افراد دارای صلاحیت را به مردم معرفی نماید و این افراد فرصت لازم جهت معرفی خود به مردم و ارائه برنامه های خود در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را ارائه دهند و مردم با فراغ خاطر به این افراد رای دهند؟
احزاب و تشکل ها هم بدانند که روی چه افرادی می توانند سرمایه گذاری کنند و اینقدر درگیری درونی نداشته باشند.
به هر حال این جایگاه با جان و مال و زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала