گزارش و تحلیل

فاجعه قریب الوقوع، ضربه موشکی آمریکا به کره شمالی، واقعیت است یا رویا؟

© REUTERS / YonhapU.S. aircraft carrier USS Carl Vinson arrives for an annual joint military exercise called "Foal Eagle" between South Korea and U.S, at the port of Busan, South Korea, March 15, 2017.
U.S. aircraft carrier USS Carl Vinson arrives for an annual joint military exercise called Foal Eagle between South Korea and U.S, at the port of Busan, South Korea, March 15, 2017. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری "رِنخاپ"، ایالات متحده، مسیر گروه کشتی های جنگی خود در راس هواپیمابر " Carl Vinson" را بطور غیر منتظره به سوی سواحل کره جنوبی تغییر دادند.

در گزارش گفته می شود که گروه ضربتی کشتی های آمریکایی از بندر سینگاپور خارج شده در نصف راه از مسیراولی خود به سوی استرالیا صرف نظر کرده به طرف شبه جزیره کره حرکت می کنند.
علاوه بر هواپیمابر مذکور، دو ناوشکن و یک رزمناوی که دارای موشکهای هدایت شونده و قابلیت ره گیر موشکهای بالیستیک می باشد شامل گروه است.

Американский авианосец Карл Винсон - اسپوتنیک ایران
چرخش ناگهانی ناوشکن امریکا به سمت سواحل کره جنوبی
خبرگزاری قید می نماید که انتقال کشتی ها بسیار غیر عادی است. به دلیل آنکه هواپیمابر مذکور کمتر از یک ماه پیش از کره جنوبی برگشته است.
خبرگزاری "رِنخاپ" از "مون سان گیون"، نماینده وزارت دفاع کره جنوبی نقل قول می نماید که "چنین عمل، بازتابنده برخورد جدی ایالات متحده آمریکا نسبت به اوضاع شبه جزیره کره است". نماینده وزارت تصور می کند که اقدامات ایالات متحده آمریکا،در جهت استحکام حفاظت در مقابل آزمایش هسته ای یا پرتاب موشک بالیستیک کره شمالی سوق داده شده است.
چند پیش رسانه ها اشاره می کردند که شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا گزارشی را مبنی بر پاسخ احتمالی در مقابل تهدید هسته ای از سوی پیونگ یانگ که حاوی استقرار احتمالی سلاح هسته ای در کره جنوبی و همچنبن برکناری "کیم چِن این" است به دنالد ترامپ، رئیس جمهور کشور تقدیم کردند. طبق ادعای کانال تلویزیونی NBS ، در صورت عدم تأمل با چین مبنی بر بازداری کره شمالی، ایالات متحده آمریکا می توانند از یکی از این گزینه ها استفاده نمایند.
در آستانه سفر هفته گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس حمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با روزنامه Financial Times اظهار نمود:"اگر چین نتواند کره شمالی را به عقل سالم برساند، ما این کار را خواهیم کرد".
واسیلی کاشین، کارمند ارشد علمی دانشکده شرق دور آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان ساخت که مقامات کره شمالی مکررا اظهار می کردند که آماده پاسخ به هر نوع اقداماتی علیه کشورش هستند. کارشناس مزبور در بخشی از تفسیر خود می گوید:


"در صورت گسترش مناقشه و خارج شدن آن از کنترل، کره شمالی قادر است خسارت غیر قابل قبول به مهمترین متحدین آمریکایی، پیش از همه به کره جنوبی و به میزان کم به ژاپن وارد کند. کره شمالی امکانات مستقل برای پاسخ در مقابل هر عمل دارد. و به تمام دنیا نشان داده است که هیچ نوع کُنش بدون واکنش نخواهد ماند".


به نظر مفسر مزبور فقط چین اهرم موثر بر کره شمالی دارد ولی چین هم عملا تمام روشهای احتمالی را به پایان رساند. به این خاطر ایالات متحده آمریکا می خواهند سر نخ را به دست خود بگیرند. ولی عواقب می توانند غمگین باشند. مصاحب رادیو در ادامه تفسیر می گوید: 


"چین اهرم موثر روی کره شمالی دارد. و چین در روند وارد کردن فشار بر کره شمالی به میزان معینی رسیده. از این به بعد، ادامه سیاست فشار به تدابیری منجر می شود که می توانند واکنش غیر قابل پیش بینی ایجاد کند. به این خاطر چین از بحث مفصل با آمریکا راجع به اقدامات بعدی نسبت به کره شمالی عدول می کند. در جلسه اخیر سران دو کشور آمریکایان این موضوع را مهم می دانستند ولی رهبر چین آن را کم رنگ کرده است. طبق اظهارات آمریکایی، وعده های مشخص از طرف چین در جهت تقویت فشار دریافت نشده است. به این ترتیب ما می بینیم که گروه ضربتی هواپیمابر به سواحل کره نزدیک می شود. ولی عواقب هر ضربه ای وخیم خواهد بود. در صورت ضربه، چیزی فراموش شده از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود. فاجعه ای مرتبط با ده ها میلیون انسان".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала