گزارش و تحلیل

یک دانشمند آمریکا شناس در باره دعوت به لغو بازدید تیلرسون از روسیه: کاخ سفید فلج شده است

© REUTERS / Kevin LamarqueRex Tillerson testifies during a confirmation hearing
Rex Tillerson testifies during a confirmation hearing - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ادم شیف نماینده کنگره آمریکا از حزب دموکرات آمریکا از رکس تیلرسون دعوت کرد که او به خاطر گزارش ها در باره حمله شیمیایی به استان ادلب سوریه سفر خود را به مسکو لغو کند

شیف به شبکه تلویزیونی ام ان اس بی سی گفت: «الآن وقت آن نیست که سفر مقام بلند پایه ما به روسیه صورت پذیرد».

این مقام آمریکایی افزود:

«اگر وزیر خارجه کشور ما به آنجا برود باید به روس ها اولتیماتوم بدهد: یا شما طرفت تحت قیمومیت خود را وادار می‌کنید که مسموم کردن ملت خود را با گاز متوقف کند و یا ما مجبوریم دست‌ به اقدام بزنیم».

رکس تیلرسون در روز های 11 و 12 آوریل از روسیه دیدن می کند. این اولین بازدید وی از کشور ما در مقام رئیس وزارت خارجه دونالد ترامپ خواهد بود. انتظار می‌رود این دیپلمات آمریکایی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود مذاکره کند.

روز سه شنبه اپوزیسیون سوریه دمشق را به کاربرد سلاح شیمیایی در استان ادلب متهم کردند. یگان های دولتی سوریه به نوبه مسئولیت آن عمل را به عهده شبه نظامیان و حامیانشان گذاشتند.

ویکتور اولویچ، سیاستشناس و محقق در امور آمریکا درمصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که آمریکا و روسیه برای بحث تعداد زیاد مسایل دارند. وی در ادامه چنین گفت:

«مدت ها است که منتظر این بازدید بودیم. دو طرف مایل اند طیف وسیع مسایل مربوط به روابط روسیه و آمریکا را بررسی کنند. مثلاً حل اختلاف در سوریه، آینده اوکراین و بحران در شبه چزیره کره. تعداد زیاد مسایل برای بحث و بررسی انباشته شده است. این بازدید هم برای طرف آمریکایی و هم برای طرف روسی سودمند است».

با همه این‌ها به نظر این دانشمند مخالفان ترامپ به هر نوع اقدام های دولت کنونی آمریکا با چشم منفی خواهند نگریست. فراخوانی از تیلرسون برای اینکه بازدید خود را لغو کند این گفته را به ثبوت می رساند. اولویچ گفت:

«در ضمن ترامپ و دولت وی را باز هم به داشتن روابط با روسیه متهم می کنند. این اتهامات اصلاً بی‌پایه است. ولی همه گونه گام ها به سوی روسیه بلافاصله بعنوان یک نوع عملیات ها بسود روسیه تلقی می شوند. این اصلاً موقعیت عادی نیست. اعضای کنگره آمریکا که مخالف آشتی ناپذیر ترامپ هستند کوشش می‌کنند تیلرسون سفر خود را به مسکو لغو کند. این وضعیت آن تنشی را نشان می‌دهد که در واشنگتن پدید آمده و گویای مسایلی است که رهبران آمریکا دست به گریبان آن‌ها شدند. در ماهیت امر خط مشی سیاست داخلی و خارجی کاخ سفید فلج شده است. در چنین اوضاع و احوالی دولت کنونی آمریکا به زحمت می‌تواند مانور انجام دهد».


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала