گزارش و تحلیل

خارجیان با تحصیلات عالی روسیه

© Fotolia / Christian Schwierدانشجویان زبان روسی
دانشجویان زبان روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آسیا و آفریقا منتظر بازگشت فارغ التحصیلان مراکز عالی روسیه هستند.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به اطلاعات  دفتر مطبوعاتی  وزارت آموزش عالی و علم روسیه، تعداد شهروندان خارجی  که در سال گذشته تحصیلی در  فدراسیون روسیه تحصیل کردند  به بیش از 50 هزار نفر افزایش یافت.

 هر منطقه ای از جهان نیاز به افرادی دارد که در رشته های  معینی در مراکز عالی روسیه  تحصیل کرده باشند.  متخصصان در رشته پزشکی و فناوری زیست در خاور میانه از تقاضای زیادی برخوردارند. در آمریکا مهندس و پزشک.  در آسیا- متخصصان در  رشته های  فیزیک — فنی و  فناوری  سایبرنتیک و پزشکی. برای اروپا،  متخصصان در رشته های علوم اجتماعی — انسانی و  زبان روسی اهمیت درجه اول دارد.

موافقتنامه  بین الدول در رشته آموزش و پرورش و  برنامه افزایش  قابلیت رقابت  مراکز عالی  روسیه در صحنه جهانی محرک خوبی برای افزایش توجه به مدارس عالی روسیه از طرف خارجیان بود.  در مراکز عالی اموزشی که در  برنامه مذکور شرکت دارند  طی اجرای آن از سال 2013 میلادی ،  تعداد دانشجویان خارجی تقریبا دو و نیم بار  افزایش یافت.

 به گفته  لاریسا یفرِمووا  رئیس بخش بین المللی  دانشگاه دوستی ملل  روسیه،  توجه خارجیان به  تحصیل در روسیه طی سه سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.  آنها خواهان تحصیل در دوره های لیسانس و فوق لیسانس  و  دکترا  و کارشناسی ارشد  و دوره های دانش افزایی  و یا یادگیری زبان روسی هستند.

 هم اکنون توجه زیادی به  قبول  مدارک تحصیلی روسیه  در دیگر کشورها مبذول می شود. « در وزارت آموزش عالی و علم  همراه  وزارت امور خارجه روسیه  کارهایی در خصوص برسمیت شناخته شدن  مدارک عالی فارغ التحصیلان  دانشگاه های روسیه در کشورهای دیگر  صورت می گیرد که  گسترش جغرافیایی  موافقتنامه مذکور را در نظر می گیرد».

لاریسا یفرِمووا همچنین اطلاع داد  در سال جاری  سهم دانشجویان از آفریقا، به ویژه آفریقای جنوبی بالاست.  از آسیا نیز دانشجویان زیادی برای تحصیل به روسیه آمده اند (چین و ویتنام در صدر  فهرست دانشجویان خارجی از آسیا) قرار دارند و آمریکای لاتین (در وهله نخست، اکوادور، کلمبیا و پرو).

 مطابق با اطلاعات  وزارت  آموزش و علم روسیه ، توجه به  تحصیلات عالی روسیه  بطور کلی در کشورهای  عضو جامعه همسود  در سطح بالایی قرار دارد (  هم اکنون بیش از 67 هزار دانشجو از قزاقستان  در روسیه تحصیل می کنند)  از کشورهای آسیایی: چین (13 هزار و 500 نفر) و هند (6 هزار و 600 نفر) ، ویتنام (3 هزار و 300 نفر).  از سوی کشورهای اروپایی نیز توجه به  دانشگاه های روسیه افزایش می یابد و آلمان فعال ترین کشور در این رابطه است.

رشته های محبوب در بین دانشجویان خارجی  که در دانشگاه های روسیه تحصیل می کنند عبارتند از:  اقتصاد ومدیریت، طب کلینیکی، علوم آموزشی. اما  انتخاب تخصصی در بین دانشجویان در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

در خاورمیانه به دلیل شرایط خاص خود، نیاز به متخصصان در رشته های طب، بیوتکنولوژی  و مهندسی در سطح بالایی قرار دارد.  در آفریقا، تقاضا برای  مهندسان و پزشکان  تحصیلکرده روسیه بالاست.  برای آمریکای  لاتین، مهندس.  برای اروپا، بیشتر به متخصصان در رشته های علوم انسانی و زبان ر وسی توجه می شود.  در آسیا بیشتر به متخصصان  رشته های فیزیک — فنی  و « آی. تی» طب و  علوم اجتماعی — انسانی نیاز دارند.

تحصیلات عالی  یکی از  امتیازات قابل رقابت  روسیه طی  سالهای طولانی  بوده است.  هر سال بیش از 250 هزار نفر  از 160 کشور جهان برای تحصیل به روسیه می آیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала