گزارش و تحلیل

شبه نظامیان داعش، اجازه فرار از مصول را از فرمانده هان خود گرفتند

© AP Photo / Felipe DanaМальчик катается на велосипеде в освобожденном районе на западной части Мосула, Ирак
Мальчик катается на велосипеде в освобожденном районе на западной части Мосула, Ирак - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرمانده هان گروهک داعش که در موصل موضع گرفتند، در اعلامیه مصادره خود اجازه ترک شهر مذکور توسط شبه نظامیان را اعطا نمودند. به نظر کارشناسان، اگر اینطور شود اکثریت تروریست ها خواهند توانست از محاصره خارج شده به سوی سوریه حرکت کند.

پیشروی ارتش عراق در منطقه موصل که از هوا حامی آن اعطلاف بین المللی در راس آمریکا می باشد، منجر به اتخاذ حکم از طرف پیشروان نظامی داعش مبنی بر ترک میدان نبرد توسط شبه نظامیان داعش شده است. منابع و شاهدان عینی که در شهر هستند خاطر نشان می نمایند که برداشت چنین گام، نتیجه درک باخت قطعی داعش در نبرد است.

تغییر تاکتیک نیروهای مسلح عراق در حمله به موصل - اسپوتنیک ایران
تغییر تاکتیک نیروهای مسلح عراق در حمله به موصل
Muattaz Muhi Abdel Hamid ، رئیس مرکز تحقیق راهبردی و امنیت ملی عراق در مصاحبه با رادیو Sputnik توضیح بیشتر در این مورد داده ذکر نمود که فرار از موصل، کار ساده نیست. کارشناس عراقی در تحلیل خود می گوید که "شهر از تمام طرف محاصره شده است. از شرق جلو شبه نظامیان رودخانه دجله گرقته که پشت سر آن ارتش عراق مستقر است. از غرب تمام راه ها توسط دستجات عشایری "الهشد الشعبی" که مشمول نیروی مسلح عراقی می باشند، بلوکه شده است. فقط تونلهای زیر زمینی به طرف بیابان می مانند که داعشی ها مسلماً آنان را قبلا حفر نمودند. به احتمال زیاد فرار از این طریق انجام خواهد شد. به هر صورت، برگشت کنترل موصل در آینده نزدیک واقعیت است".
به عقیده کارشناس، در قدم اول تروریست ها به منطقه دیر الزور سوری گسیل می شوند. بعدا مسیر آنها، کشورها و مناطق دیگر بیثبات مانند لیبی، یمن و شبه جزیره سینا پیش بینی می شود.
مقامات عراقی، عملیات آزادی موصل را به دو مرحله انجام می دهند. در مرحله اول که از ماه اکتبر 2016 شروع و بیش از سه ماه ادامه داشته، نیروهای مسلح کشور نواحی شرقی شهر که همجوار با دجله است آزاد کردند. هدف مرحله دوم که از ماه فوریه در جریان است، آزادسازی بخش غربی موصل است. در حال حاضر ارتش عراق مصروف پاکسازی نواحی فدیمی شهر است. کوچه های تنگ این ناحیه مانع پیشروی ادوات نظامی ارتش عراق می شوند. اما به هر حال در بغداد انتظار دارند که طی هفته های پیش موصل کاملا آزاد شود.
اعدام های عجیب داعش در موصل - اسپوتنیک ایران
اعدام های عجیب داعش در موصل
دمیتری ژوراولف، مدیر عامل مرکز مطالعات معضلات منطقوی در گفتگو با رادیو Sputnikخاطر نشان ساخت که دستورات فرمانده هان داعش که اجازه ترک میدان نبرد به شبه نظامیان می دهند در شرایط کنونی مورد پیش بینی بود. کارشناس مزبور در ادامه تفسیر می گوید که "چنین اعلامیه، اعتراف و پذیرفتن واقعیت است که دفاع شهر موثریت خود را دیگر از دست داده و برای داعش مخرب زا شده است. اگر شبه نظامیان در سنگر های خود بمانند تعداد کثیری آنان نابود خواهد شد چون نظامیان آمریکایی در انداخت گلوله ها صرف جویی نمی کنند و در فکر آن نیستند که همزمان با کشتن فرد تروریست، ده ها ساکنین صلح جو از بین می روند. در چنین شرایط شبه نظامیان راهی جز پیدا کردن جای امن ندارند. بیش از همه، این سوریه است. در شهر ها و روستاهای سوری آنها می توانند به پشت اهالی پناه ببرند. چون در مقایسه با آمریکایان، یگان های روسی و سوری در برنامه ریزی عملیات پیش از همه در فکر حذف قربانیان احتمالی در میان اهالی و افراد ملکی می باشند. شاید گسیل شبه نظامیان از عراق به سوریه به نفع ایالات متحده آمریکا باشد. و آنها می توانند چنین گسیل را برای ایجاد درد سر برای مسکو و دمشق تشویق نمایند".
چنانچه رادیو Sputnik قبلا اشاره کرده بود که "وضعیت اسفناک در مناطق موصل و رقه، داعش را به انتقال بخشی از فرمانده هان خود به منطقه دیر الزور وادار نمود. به نظر می رسد که تروریست های عادی هم به دنبال آنان خواهند رفت. اما، این دیگر درد سر عراق نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала