روش سپاه در برقراری امنیت مرزهای جنوب شرق ایران چیست؟+تصاویر

© REUTERS / farsnews.comبررسی پرتاب آزمایشی موشک بالستیک توسط ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد
بررسی پرتاب آزمایشی موشک بالستیک توسط ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروی زمینی سپاه برای اینکه بتواند امنیت مناطق مرزی را تامین کند، این کار را به مردم همان مناطق واگذار کرده، این کار تحت عنوان "طرح امنیتی شهید شوشتری" انجام شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم — نام استان سیستان و بلوچستان، انگار با محرومیت عجین شده است، محرومیتی که شمار محرومانش نه 1000 خانوار و 2000 خانوار باشد، محرومیتی با هزاران خانواده محروم.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که وظیفه ذاتی‌اش دفاع و حراست از انقلاب اسلامی در همه حوزه‌هاست، از سال‌ها پیش گام در عرصه‌ای نهاده که تاکنون دولت‌ها، وزرا و سازمان‌های زیادی پای در آن عرصه گذاشته بودند اما اکثر این نهادها در تحقق هدف بزرگی که نشانه رفته بودند، یا ناکام بوده و یا کار زیادی نتوانستند از پیش ببرند.

بخش اعظمی از تحقق یک امنیت پایدار در هر مکان و نقطه‌ای، محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی است، اما همین رونق اقتصادی و ایجاد امنیت پایدار اقتصادی، نیاز اولیه‌ای دارد و آن ایجاد چتر امنیتی مناسب در آن نقطه است.

بر همین مبنا، جنوب شرق کشور ایران و استان سیستان و بلوچستان که از گذشته دچار ناامنی‌های هدفمند با حمایت‌های بی‌دریغ بیگانگان بوده است، در سالیان گذشته مورد توجه نظام اسلامی قرار گرفته و نیروی زمینی سپاه با ایجاد یک قرارگاه نظامی — منطقه‌ای به نام قرارگاه قدس، مسئولیت ایجاد امنیت در مرزها و حفاظت از جان مردم در برابر اقدامات تروریست‌های مورد حمایت بیگانگان را عهده‌دار شده است.

از زمان تاسیس قرارگاه منطقه‌ای قدس توسط نزسا در جنوب شرق ایران، اقدامات مهمی در جهت ایجاد امنیت در مناطق مرزی، صورت گرفته است.

در گام نخست راهی شمال استان سیستان و بلوچستان شدیم و از آنجا راهی یکی از مهمترین مناطق مرزی در جنوب شرق کشور شدیم یعنی "میل سه‌جانبه".

​یکی از پایگاه‌های نیروی زمینی سپاه در میل سه‌جانبه pic.twitter.com/pqs9HPJriJ

این منطقه را از آن جهت میل سه جانبه می‌نامند که مرزهای سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان به هم می‌رسند و از این جهت، این منطقه مرزی مورد توجه دو کشور افغانستان و پاکستان و از همه بیشتر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

قبل از هر چیزی، لازم بود که برنامه از قبل اعلام نشده باشد، بر همین اساس از مسئولان قرارگاه قدس خواستیم که ما را به منطقه ببرند و خودمان انتخاب کنیم که از میان پایگاه‌ها‌ و مناطق مختلف، از کدام منطقه یا پایگاه بازدید کنیم. از شمال شهر شرق زاهدان حرکت کردیم و وارد منطقه‌ای مرزی شدیم، جایی که تردد برای افراد غیرنظامی ممنوع بود.

قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه برای اینکه بتواند مناطق مختلف مرزی را راحت‌تر کنترل کرده و با تحرکات تروریستی مقابله کند، چندین قرارگا‌ه‌ رزمی در زیرمجموعه‌ خود ایجاد کرده که این قرارگاه‌ها، هر کدام به طور مجزا وظیفه تامین امنیت مناطق مختلف مرزی در سطح استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار هستند.

منطقه‌ای که ما در آن حضور یافته بودیم در میل سه‌جانبه، منطقه عملیاتی شهید میرحسینی بود، منطقه‌ای بسیار حساس و مهم که این روزها به دلیل حضور مستمر و پرقدرت نیروهای سپاه، از امنیت قابل توجهی برخوردار شده بود.

جالب است بدانید که این منطقه در سالیان نه چندان دور و قبل از واگذاری رسمی تامین امنیت مرزهای جنوب شرق کشور به سپاه، گروهک تروریستی ریگی در همین منطقه چند عملیات انجام داده بود که در مشهورترین مورد، عملیات خونین تاسوکی با بستن جاده زابل — زاهدان انجام و منجر به شهادت تعدادی از هموطنان‌مان شده بود.

​نیروی زمینی سپاه پاسداران از همان ابتدای امر برای اینکه بتواند کاری بس بزرگ را در مناطق مرزی جنوب شرق کشور انجام دهد و مرزها را به طور دائمی تحت رصد خود قرار داده و نهایتا بتواند امنیت مناطق مرزی را تامین کند، این کار مهم را به مردمان همان مناطق واگذار کرده است. این کار تحت عنوان "طرح امنیتی شهید شوشتری" انجام شده و ما به وضوح نحوه اجرای این طرح بزرگ را در پایگاه‌های مختلفی از نیروی زمینی سپاه در نقاط مختلف مرزی، دیدیم.

در اولین پایگاهی که در جنوب میل سه جانبه و در مرز ایران با پاکستان واقع بود و ما از آن بازدید کردیم، با فرمانده پایگاه، اندکی گپ و گفت خودمانی داشتیم؛ از سختی‌ها و شیرینی‌های کار می‌گفت. شیرین‌ترین حرفش این بود که وقتی ما اینجا با این همه زحمت به طور شبانه‌روز مستقریم و این حضور مانع از این شده که تروریست‌های خودفروخته نتوانند به داخل مرزها نفوذ کنند، این برای‌مان از هر چیزی خوشحال‌کننده‌تر است.

سختی‌های کارشان هم البته کم نبود؛ در شیار میان دو کوه، وجود مارهای سمی بسیار زیاد، سرمای شدید در زمستان و گرمان طاقت‌فرسا در تابستان، دوری از خانواده، استقرار دائمی در پایگاه و… سختی‌هایی بود که فرمانده از آنها نام برد اما در انتهای صحبتش، لبخند رضایت‌بخشی زد و گفت که حضور ما ثمربخش بوده و چندین سال است که هیچ تروریستی نتوانسته از این منطقه به داخل مرزهای کشورمان نفوذ کند و این باعث شده که سختی کار به‌خاطر نتیجه رضایت‌بخشش، برای‌مان ناچیز شود.

این دوربین‌ها هم ترمال بوده و هم قابلیت استفاده در روز با دوربین‌های حساس دید در روز را دارا هستند و علاوه بر این، به مسافت‌یاب‌های لیزری هم مجهزند؛ نصب چنین دوربین‌هایی در برجک‌ها و دیده‌بانی‌های مرزی سپاه، کار را بسیار راحت و البته دقیق‌تر کرده بود.

جالب‌تر اینکه در تمام پایگاه‌هایی که در میل سه جانبه از آنها بازدید کردیم، یک وجه اشتراک وجود داشت و آن حضور نیروهای بومی منطقه در پایگاه‌ها بود، جمعی که در آن، برادران اهل سنت و شیعیان در کنار حضور داشتند تا هیچ تروریستی نتواند مانند سالیان گذشته از مناطق مرزی به داخل خاک کشور نفوذ کرده و عملیات تروریستی انجام دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала