گزارش و تحلیل

رفراندوم استقلال در کردستان عراق

© AFP 2023 / Safin HamedКурдский флаг на севере Ирака
Курдский флаг на севере Ирака - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده حزب دمکراتیک کردستان از برگزاری رفراندوم استقلال سخن گفت.

در این روزها  آنتونیو گوتِریش دبیرکل  سازمان ملل متحد سفری به  خود مختاری  کردستان عراق داشت.  در جریان  دیدار گوتِریش  با  مسعود بارزانی  ریاست خودمختاری  در « اربیل»،  طرفین به بررسی مسائلی  مانند  ارسال کمک های انسانی  برای پناهندگانی که در اردوگاه های  واقع در اراضی  کردستان عراق ساکن  هستند ، راه های حل و فصل  مسائل آن منطقه  پس از آزادی  از شر «داعش»  و همچنین موضوع برگزاری رفراندوم  در باره استقلال  کردستان عراق، پرداختند.  در این دیدار، بارزانی  اعلام نمود  که ملت کرد  « در آینده نزدیک  سرنوشت آتی خود را با برگزاری رفراندوم مشخص خواهد کرد».

سعید ماموزینی سخنگوی حزب  دمکراتیک کردستان  در کردستان عراق در موصل  در مصاحبه با « اسپوتنیک » اعلامیه  بارزانی را مورد تفسیر قرار داد  و  در باره  مقدمات  برگزاری رفراندوم  طی ماه های آینده تعریف کرد.  به گفته  ماموزینی ، 95 درصد  کردها  خواهان  اعلام استقلال در منطقه هستند: ما از اعلامیه مسعود بارزانی،  رهبر کردستان عراق  در باره برگزاری رفراندوم استقبال می کنیم.  کردها از حق دستیابی به استقلال برخوردارند و بیصبرانه منتظر چنین روزی هستند.  هنوز تاریخ دقیق  برگزاری رفراندوم مشخص نشده است و تهیه مقدمات آن جریان دارد.  اما رئیس جمهور بارزانی  متذکر شد  که در آینده نزدیک رأی گیری  انجام خواهد شد».

ماموزینی  به فقدان  ارتباط بین  شرکت نیروهای پیشمرگ در  عملیات آزادسازی  موصل از «داعش»  و  بررسی استقلال کردها در دستور روز، اشاره نمود. « اعراب، ترکمن ها و دیگر اقوامی که در  اراضی کردستان عراق  ساکن هستند از ایده  استقلال کردستان عراق حمایت می کنند.  زیرا کردستان از حق آنها نیز دفاع می کند.  بین  کردها و  اقوام دیگر  شکافی وجود ندارد و آنها از حقوق یکسان با کردها برخوردارند. از تمام  حقوق  انسانی و فرهنگی آنها حمایت می شود».

ماموزینی متذکر شد که بعضی از کشورها  از  استقلال کردستان  حمایت می کنند و  بعضی مخالف این تصمیم هستند: « ملت کرد به  قدرت خود  اطمینان دارد  و قاطعانه  بسوی  استقلال پیش خواهد رفت. کشورهایی آن را برسمیت خواهند شناخت و کشورهایی برسمیت نخواهند شناخت. ما خواهان داشتن مناسبات  خوب با کشورهای همسایه  پس از اعلام استقلال هستیم.  ما  سعی می کنیم  در صلح  و تفاهم  با کشورهای همجوار ترکیه، ایران و همسایگان دیگر زندگی کنیم».

طارق گردی((Tarık Gerdi معاون  رئیس  فراکسیون حزب دمکراتیک کردستان  در پارلمان عراق  در صحبت با خبرنگار « اسپوتنیک» اخبار مربوط به  تهیه مقدمات برگزاری رفراندوم را  مورد تأیید قرار داد.  اما گفت اطلاعات بیشتری در این خصوص ندارد، زیرا  در بغداد بسر می برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала