گزارش و تحلیل

نقش ایوانکا ترامپ در سیاست آمریکا

© AP Photo / Evan Vucciایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ
ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تأثیر ایوانکا ترامپ بر سیاست رئیس جمهور آمریکا زیاد است.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  مجله « پولیتیکو»، تأثیر ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ بر سیاست رئیس جمهور آمریکا زیاد است. خبری  در باره آغاز کار ایوانکا ترامپ در کاخ سفید  پخش شد.  هر چند ایوانکا ترامپ دستمزدی دریافت نخواهد کرد  اما دختر  رئیس جمهور آمریکا  مشاور پدرش در حیطه وسیعی از موضوعات خواهد بود.

ایوانکا ترامپ  به  توجه  رسانه ها و  مردم عادت دارد. او در سن 35 سالگی — تاجر موفق  با تحصیلات عالی است.

حال باید دید  تأثیر  دختر رئیس جمهور آمریکا بر  تصمیمات سیاسی  وی  چقدر خواهد بود.  دونالد ترامپ  مثل زمان ماقبل انتخاباتی  به « درگیری» با رسانه ها ادامه می دهد و بعضی از رسانه های پیشرو آمریکا را  به برخورد تعصب آمیز متهم می کند.  آیا حملات رسانه ها  و مخالفان ترامپ  بحق هستند؟

فدور لوکیانوف  سردبیر مجله « روسیه در  سیاست جهانی» در مصاحبه با « اسپوتنیک» نظر خود را در این خصوص  با شنوندگان در میان گذاشت: «در آمریکا رسم نیست  سیاستمداران به خویشاوند سالاری متهم شوند، زیرا کل  نخبگان سیاسی  بر اساس  اصول خاندانی بنا شده است.  خاندان های کلینتون، بوش، کندی.  هیلاری کلینتون در زمان ریاست جمهوری شوهرش، سناتور بود و سپس او نیز برای  سمت ریاست جمهوری  خود را کاندید کرد.  این امر باعث تعجب و  خشم هیچکس نشد. تعداد  اعضای کنگره که  بطور ارثی به سمت های خود رسیده اند  (البته نه به معنای واقعی کلمه) ، افرادی که  سنن پدران، اجداد خود را ادامه داده اند خیلی زیاد هستند.  اگر این روند  در تضاد با قانون نباشد و  ارتباطی با رشوه خواری نداشته باشد،  ترامپ حق دارد ، هرشخصی را که مناسب بداند به عنوان مشاور خود انتخاب کند.  البته ممکن است  رئیس جمهور به این دلیل مورد « حملات لفظی»  قرار بگیرد».

ایوانکا ترامپ یکی از  مهمترین نقش ها را در کارزار ماقبل انتخاباتی پدرش ایفا کرد. اما باید دید چرا دونالد ترامپ، همانا حالا  پس از پیروزی، دخترش را وارد « صحنه سیاسی» می کند؟  یکی از دلایل آن است که ترامپ مجبور می شود در  محیط بسیار نامطلوبی  کار کند. ترامپ  به اطرافیان خود اعتماد ندارد.

—  ترامپ به عنوان  تاجر ترجیح می دهد  به افراد نزدیک به خود تکیه کند — افرادی که او  به دلیل کار مشترک و  خویشاوندی به آنها اعتماد دارد.  ایوانکا ترامپ — زن جوان فعالی است  که از موضع خاص خود برخوردار است و بخوبی می تواند با مردم کنار بیاید.  خیلی ها معتقدند که او از مهارت  و آمادگی خوبی برای کار در این عرصه برخوردار است. از جمله در نقش بانوی اول که  او بیش از  ملانیا ترامپ،  به درد این نقش می خورد.  به ویژه پس از انکه  ملانیا از رفتن به واشنگتن خودداری ورزید.

ایوانکا ترامپ هیچگونه مخالفتی با ایفای نقش بانوی اول ندارد- حضور در مراسم رسمی و دیدار با  روسای کشورها. هر چند برای خیلی ها غیرمنتظره بود، ایوانکا ترامپ در دیدار  پدرش با سیندزو آبه، نخست وزیر ژاپن  و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان حضور داشت.

وی توانست بعضی از سخنان  ترامپ در ملاء عام را  ملایم تر کند و به این ترتیب نشان داد که می تواند  تأثیر خوبی بر پدر بگذارد.  وی می تواند علاوه بر ارائه پیشنهادات، باعث تغییر موضع پدر در خصوص  حقوق زنان  و حفاظت از محیط زیست بشود. به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از « وال استریت ژورنال»،  دونالد ترامپ در کمپین ماقبل انتخاباتی خود گفت که  طرفدار  پیمان پاریس  در خصوص اقلیم  نیست و قول داد  شرایط عضویت آمریکا  در آن را  مورد بازنگری قرار بدهد.  ایوانکا، دختر ترامپ، وی را قانع کرد  از انجام اینکار خودداری ورزد.

 رئیس جمهور آمریکا از هر فرصتی برای تحسین دخترش استفاده می کند.  ترامپ در صفحه « تویتر» خود  رفتار  دخترش را  در زمینه  جنجال خودداری فروشگاه های زنجیره ای از فروش لباس  های مارک ایوانکا، مورد تحسین قرار داد. ترامپ نوشت: « با وجود تمام حملات  و برخورد بد رسانه ها، ایوانکا با سری برافراشته گام برمی دارد و وظایف خود را پیش می برد».

 نمونه هایی از این نوع که  دختران در  کارهای سیاسی به پدران خود کمک می کنند و یا مجری آن ها هستند بحد کافی زیادند که هم موفق بودند و هم ناموفق.

مارین له پن رهبر کنونی « جبهه ملی» — دختر کوچک ژان — ماری له پن، بنیان گذار  این جنبش سیاسی، توانست حزب پدرش را به  یک نیروی مهم سیاسی در فرانسه مبدل سازد. مارین له پن توانست خط مشی « جبهه ملی»  را تغییر بدهد  و آن را با انعطاف تر  و  مجبوب تر در بین رأی دهندگان  محافظه کار کند. هم اکنون ، وی یکی از  کاندیدهای اصلی  ریاست جمهوری فرانسه است.

در فضای مابعد شوروی، گلنار کریمووا، دختر اسلام کریموف  رئیس جمهور ازبکستان،  تا این حد در فعالیت سیاسی خود موفق نبود.  در سال 2014 میلادی ، جهش سیاسی وی ناموفق بود. دادستانی ازبکستان، به پرونده کلاهبرداری  مرتبط با خزانه کشور رسیدگی کرد  که چند سیاستمدار جوان به همراه گلنار کریمووا در آن دست داشتند. گلنار کریمووا  سعی کرد  به فعالیت سیاسی در جبهه مخالفان ادامه بدهد  اما نتوانست  مردم  و  نخبگان کشور را با خود متحد کند.

گذار قدرت از پدر به فرزندان در شرق نیز مشاهده می شود که گاهی موفق و گاهی با شکست روبرو شده است.  در کره شمالی و جنوبی  که دارای سیستم های متضاد  سیاسی هستند. اما در هر دو کشور اعضای خاندان سیاسی  حکومت می کنند و یا می کردند.در کره شمالی — کیم جونگ اون پسر کیم جونگ ایر و  نوه  کیم ایر سن، اولین رهبر حزب کمونیست  کره شمالی به حکومت رسید.  در کره جنوبی — پاک کین خه ، دختر پاک چون خه  رئیس جمهور که  با دست آهنین شرقی  دست به اصلاحات اقتصادی  غربی در کشور زد.  اما در سال جاری حکومت خاندان پاک کین خه  در سمت ریاست جمهوری ناگهان از هم فروپاشید. رئیس جمهور  مجبور شد  سمت خود را به دلیل استیضاح ترک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала