گزارش و تحلیل

ترکیه هراسی به جای اسلام هراسی

© Fotolia / Twixxترکیه هراسی و اردوغان هراسی به جای اسلام هراسی در اروپا
ترکیه هراسی و اردوغان هراسی به جای اسلام هراسی در اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه هراسی و اردوغان هراسی جای اسلام هراسی را در اروپا گرفته است.

جان بایدارول  معاون رئیس مرکز  تحقیقات سیاسی بین المللی و اتحادیه اروپا در مصاحبه با « اسپوتنیک» در خصوص  مناسبات  ترکیه و کشورهای اروپایی  و چشم انداز  توسعه این روابط در زمینه تشنج کنونی  اظهار نظر نمود.  به عقیده بایدارول،  شدید ترین فاز بحران  ترکیه — اروپا  تا انتخابات پارلمانی  ماه سپتامبر آلمان ادامه خواهد داشت.  بعلاوه،  کارشناس به این نکته اشاره کرد که  تشنج در  مناسبات  برای ترک های مقیم آلمان محسوس تر خواهد بود و متذکر شد که در غرب « گرایش جایگزین شدن  اسلام هراسی با  ترکیه هراسی و « اردوغان هراسی» مشاهده می شود».

—  واقعیتی ایجاد نگرانی می کند  که در این اوضاع بحرانی ، ترک های مقیم  اروپا به عنوان طعمه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در شرایطی که  در  غرب ارزش های  اروپایی از اهمیت باید و شاید  برخوردار نمی شوند و در شرایطی که تأثیر جریان های مافوق راست  شدت می گیرد،  شهروندان ترکی الاصل  اروپا طعمه ای برای حمله می شوند.  هم اکنون در اروپا  گرایشی آشکار می شود که ترکیه هراسی  و اردوغان هراسی جای اسلام هراسی را می گیرد که گرایشی  خطرناک است».

به عقیده کارشناس سیاسی،  بحران در مناسبات  ترکیه و هلند  تأثیر منفی بر  هر دو کشور دارد.

—   در چنین شرایطی در درازمدت  این تشنج به اندازه مساوی، به ضرر ترکیه، اتحادیه اروپا و  هلند تمام خواهد شد. به نظر من، در قرن 21، اصول دمکراتیک  اداره کشور  که ما به آن ها  عادت کردیم ، اهمیت خود را از دست می دهند.  این یک فرایند  نگران کننده است. علت  در  سطح معین جهل است که در بین مقامات حکومتی رواج دارد  و فقدان اطلاعات موثق و کامل در باره یکدیگر در پاپولیسمی است که در همه جا شاهد آن هستیم.  در ترکیه این فرایند شدیدتر است، زیرا ترکیه  در مرکز این سیستم قرار دارد».

بایدارول  متذکر شد  که نگرانی اصلی نه به آینده مناسبات  ترکیه و اتحادیه اروپا، بلکه به آن وابسته خواهد بود  که چه چیزی باعث تضعیف موضع ترکیه در شورای اروپا و نمایندگی آن در دادگاه  اروپایی  حقوق بشر خواهد شد.

—  همه چیز اشاره به آن دارد  که ترکیه  بتدریج  و بطور غیر قابل بازگشت  در جهتی پیش می رود که می تواند آن کشور را به « باطلاق خاور میانه» مبدل سازد. اما آنها  مسائلی را که بعدها بروز خواهند کرد  درک نکرده و توجهی به آن نمی کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала