گزارش و تحلیل

پرواز به مریخ با کمک روسیه

© Photo / NASA/JPL-Caltech پرواز به مریخ
پرواز به مریخ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا نمی تواند بدون کمک روسیه به مریخ پرواز کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  طرح قانونی در باره سرمایه گذاری  آژانس ملی فضانوردی « ناسا» را به امضا رساند.  این سند به اتفاق آراء در  کنگره آمریکا به تصویب رسید  و اولین استراتژی پیشرفت رشته فضانوردی در آمریکا  طی سال های اخیر است. بلندپروازانه ترین هدف  این طرح قانونی —  پرواز سرنشین دار  به مریخ در سال 2033 میلادی  است.  در طرح بودجه  سال جاری، 19 میلیارد و 500 میلیون دلار  برای برنامه های «ناسا» تخصیص داده  خواهد شد.

ناتان ایسمونت کارمند ارشد پژوهشکده فضایی آکادمی علوم  روسیه در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» ،  دستاوردهای زیاد آمریکا در  پژوهشهای  فضایی و استفاده از فضا را متذکر شد. اما  به عقیده وی، نمی توان گفت که کشورهای اروپایی و روسیه خیلی از آمریکا عقب مانده اند.

—  زیرا مقایسه نه بر اساس  حجم فعالیت ها در این عرصه، بلکه نتایج  انجام می شود. در این عرصه نمی توان گفت که روسیه برتری خود را از دست داده است.  البته  از طرف روسیه حجم فعالیت  در عرصه پژوهش فضای کیهانی  در  سال های اخیر بشدت کاهش یافته است.  اما با اطمینان می توان در باره توسعه  و تکامل این  پژوهش ها صحبت کرد. برنامه های روسیه در رابطه با فضا نیز بلندپروازانه هستند.  اما نباید گفت که روسیه قصد دارد  پرواز سرنشین دار به  مریخ را به انجام برساند. آمریکایی ها از کمک روسیه در این نوع پرواز  استفاده خواهند کرد».

به عقیده ناتان  ایسمونت  ناسا و « روس کسموس» سازمان های رقیب نیستند. این دو سازمان با یکدیگر همکاری می کنند.

—  سازمان های « ناسا» و « روس کسموس» هر چند عجیب به نظر می رسد، اما  سازمان های رقیب نیستند.  به عنوان مثال، آمریکایی ها با  کمک موشک « اطلس —5»  با موتور روسی برای پایه اول به عمق فضا پرواز می کنند. در این عرصه شرکت روسیه تا حدی جا افتاده است که پیش بینی ها در باره گذار  آمریکایی ها به  موتور های ساخت خود  و یا  خودداری از همکاری با  روسیه ناکام می ماند.  بعلاوه، برنامه های فضایی  مانند پرواز به  « زهره» از سوی « ناسا» و « روس کسموس» مورد حمایت قرار گرفت.  این طرح بلندپروازانه را بطور مشترک بهتر می توان اجرا کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала