زمان گسترش حضورروسیه در سازمان های قطب شمال فرارسیده

© Sputnik / Vera KostamoБелый медведь в Северном Ледовитом океане
Белый медведь в Северном Ледовитом океане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به کابینه وزرا دستور داده که هرچه سریعتر اصلاحات جدید برنامه توسعه اجتماعی – اقتصادی قطب شمال را اعمال کنند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به کابینه وزرا دستور داده که هرچه سریعتر اصلاحات جدید برنامه توسعه اجتماعی — اقتصادی قطب شمال را اعمال کنند.

روز چهارشنبه دیمیتری مدودیف نخست وزیر و رییس دولت در جزیره «زیملیا الکساندری» یک روز کاری را پشت سر گذاشت.

پوتین در هیمن رابطه گفت: «من می خواهم از دولت فدراسیون روسیه درخواست کنم که کار اعمال اصلاحات برنامه توسعه اجتماعی — اقتصادی در منطقه قطب شمال را تسریع کنند. در این جا باید راه های جدیدی برای توسعه شراکت خصوصی — دولتی و اجرای پروژه های مهم زیرساختی از جمله توسعه حوزه های قابل رقابت در مسیر دریایی شمالی تدوین شود».

رییس جمهور همچنین بر ضرورت استفاده از فرصت های همکاری در سطح بین المللی در منطقه قطب نیز تاکید کرد. به گفته وی، بسیاری از کشورها مایل به کار با ما هستند که بی شک بر همین اساس می توان طرح های مشترک و قابل توجهی را به مرحله اجرا درآورد.

آرکادی تیشکوف معاون انستیتوی جغرافیایی آکادمی علوم روسیه و عضو شورای نویسندگان آکادمی ضمن گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک می گوید که برنامه دولتی توسعه اجتماعی — اقتصادی قطب شمال شامل مجموعه اقدامات پیچیده ای می شود. وی در ادامه توضیح می دهد: «این مجموعه اقدامات شامل موضوعات مرتبط با محیط زیست و توسعه شاخه ساخت کشتی های یخ شکنی می شود که می توانند مسیرهای دریای شمال را توسعه بدهند. علاوه بر این باید در امتداد مسیر دریایی شمال نقاط اتکایی برای توسعه آتی ایجاد کرد. این نقاط اتکا شامل توسعه برنامه های شاخه هیدروکربن، ایجاد سیستم امنیت محیط زیست برای کار در قطب شمال می شود. علاوه بر این بایستی شبکه هواشناسی را احیای کنیم تا دست کم شبکه ایجاد شده تا پیش از سال 90 در قطب شمال و ایستگاه های قطبی و همچنین ایستگاه های هواشناسی را احیا کنیم تا پیش بینی وضعیت جوی تو توسعه حمل و نقل آبی، دریایی و حتی هوایی را بهتر کنیم».

معاون انستیتوی جغرافیا معتقد است که برای استفاده کامل از فرصت های همکای در سطح بین المللی، روسیه باید حضور خود را در سازمان های بین المللی قطب افزایش دهد.

وی همچنین می گوید: «مهم، حضور متخصصین روس در سازمان های بین المللی قطب است. این کارشناسان می توانند از شورای امور قطب باشند. نه تنها در بخش مدیریت شورا، بلکه در تمامی برنامه هایی که شورای قطب به اجرا درمی آورد، باید شرکت کنند. این برنامه ها شامل حفظ و نگهداری از قطب شمال و یا رصد کردن میزان آلودگی محیط زیست در قطب باشد. برنامه های زیادی برای مشارکت متخصصین روس وجود دارد ما یک شورای علمی قطب داریم که در آن ده ها پروژه با محورهای مشخص و امکان حضور کامل متخصصین روس تعریف شده است. ما بیش از 40% قطب شمال را در اختیار داریم و همکاران خارجی ما نیز فضا را آماده کرده اند. کشورهای حاضر در قطب و کشورهای ناظر و کشورهای آسیایی آمادگی دارند. تجربه سال بین المللی قطب نشان داد که کارشناسان روس حضور کمی در این برنامه ها دارند و نزدیک به 400 متخصص روس در اجرای طرح ها حضور داشتند. این رقم در مقایسه با سایر کشورهایی که منافع کمتری در قطب شمال دارند، بسیار پایین است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала