هشدار رئیس کمیسیون اروپا به ترامپ دربارۀ حمایت از برگزیت

© AP Photo / Markus Schreiberهشدار رئیس کمیسیون اروپا به ترامپ دربارۀ حمایت از برگزیت
هشدار رئیس کمیسیون اروپا به ترامپ دربارۀ حمایت از برگزیت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا به رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده است به حمایت از برگزیت پایان دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرس تی وی، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، روز پنج‌شنبه در کنفرانس سالانۀ «حزب مردمی اروپا» در مالت، از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دربارۀ آیندۀ اتحادیۀ اروپا به‌شدت انتقاد کرد و گفت اگر ترامپ به این رویکرد ادامه دهد و از کشورهای اروپا بخواهد از برگزیت الگوبرداری کرده و اتحادیۀ اروپا را ترک کنند، استقلال ایالات آمریکایی تگزاس و اوهایو را خواستار خواهد شد.

رئیس کمیسیون اروپا تصریح کرد: «برگزیت، پایان (اتحادیۀ اروپا) نیست، البته خیلی‌ها می‌خواهند نقطۀ پایان باشد. حتی کسی که به‌تازگی در قاره‌ای دیگر رئیس‌جمهور شده به خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا اشاره کرده و خواسته بقیۀ کشورها هم دقیقاً راه بریتانیا را انتخاب کنند. اگر وی به این کار ادامه بدهد، من هم خواهان استقلال ایالت‌های اوهایو و تگزاس از ایالات‌متحدۀ آمریکا خواهم شد.»
وی همچنین تأکید کرد برگزیت باید نقطۀ شروع جدیدی برای هم‌گرایی اروپا باشد.

یونکر در حالی این اظهارات را بیان کرد که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، روز چهارشنبه (9 فروردین 1396) با اجرای بند 50 از پیمان لیسبون اتحادیۀ اروپا، روند خروج انگلیس از اتحادیۀ اروپا را به‌طور رسمی آغاز کرد.

می سه‌شنبه (8 فروردین)، یک روز قبل از اقدام لندن برای اجرای مادۀ 50 پیمان لیسبون که مبنای قانونی خروج از اتحادیۀ اروپا است، گفت انگلیس با «یکی از مهم‌ترین لحظات» در تاریخ اخیر مواجه شده است.

دونالد ترامپ، اواسط ژانویه 2017 (دی 1395)، چند روز قبل از ورود به کاخ سفید، تصمیم بریتانیا را برای خروج از اتحادیۀ اروپا هوشمندانه و عالی دانست و گفت اوضاع این کشور بعد از برگزیت خیلی بهتر هم شده و درنهایت بریتانیا از این تصمیم بهره خواهد برد.

وی همچنین استدلال کرد آلمان به‌شدت بر اتحادیۀ اروپا نفوذ دارد.

ترامپ گفت: «اگر دقیق به اتحادیۀ اروپا نگاه کنید، همۀ آن زیر دست آلمان است. این اتحادیه مرکبی است برای سواری آلمان.»

رئیس‌جمهور امریکا برگزیت را نشان‌دهندۀ تمایل مردم بریتانیا به حفظ «هویت خود» دانست و پیش‌بینی کرد دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا نیز به‌زودی این اتحادیه را ترک خواهند کرد.

بریتانیا 23 ژوئن 2016 (3 تیر 1395) برای خروج از اتحادیۀ اروپا همه‌پرسی برگزار کرد.

در این همه‌پرسی 51.9 درصد از رأی‌دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا رأی مثبت دادند و 48.1 درصد نیز ابراز مخالفت کردند.

اظهارات و رویکرد ضداروپایی ترامپ، خشم و انتقاد سران کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا را برانگیخته است.

آن‌ها می‌گویند وی با حمایت و تحریک کشورهای دیگر برای پیروی از برگزیت، تمامیت اتحادیۀ اروپا را نشانه گرفته و سعی دارد آن را نابود کند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در اواخر ماه ژانویه از سران کشورهای اروپایی خواست علیه مواضع و اظهارات ترامپ جبهۀ واحد تشکیل دهند.

اولاند تأکید کرد: «به نظر من، هر وقت اظهاراتی از جانب رئیس‌جمهور ایالات‌متحدۀ امریکا دربارۀ اروپا بیان می‌شود و هر زمان که وی از برگزیت به‌عنوان یک الگو برای کشورهای دیگر سخن می‌گوید، باید ما واکنش نشان دهیم.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و سایر رهبران اروپایی نیز خواستار یک اروپای واحد شده و بر وحدت عمل کشورهای اروپایی تأکید کرده‌اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала