گزارش و تحلیل

افراط گرایی تحمیلی

© Предоставлено Nicolas Pernotجوانان تاجیک
جوانان تاجیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان به جمعبندی مبارزه با افراط گرایی تحمیلی پرداختند.

مقامات تاجیکستان  متذکر شدند  که ساکنان کشور کمتر در دام  رادیکال های اسلامی گرفتار می شوند.  در دوشنبه این را موفقیت بزرگی می دانند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار « اسپوتنیک» در دوشنبه، در این خصوص گزارش  داد.

مطابق با اطلاعات رسمی  در سال گذشته تقریبا 5 بار  تعداد اهالی دوشنبه که راهی سوریه شدند  تا به صفوف  گروهبندی تروریستی « دولت اسلامی» بپیوندد کاهش یافت.  این سازمان تروریستی بطور رسمی در  روسیه و تاجیکستان ممنوع اعلام شده است. مقامات تاجیکستان  رقم مشخصی را ذکر نمی کنند اما اعلام داشتند که  به برکت  کارهای  موثر اطلاع رسانی در کشور این موفقیت حاصل شده است. سیف الله  صفروف،  معاون اول  رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک  وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در این خصوص گفت: چندی پیش گروه  اجتماعی ما از « سغد» تاجیکستان برگشت. محققان تعریف کردند  سطح جلب جوانان  به گروهک های رادیکال تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.  گیر افتادن جوانان به دام آنها کاهش یافته است. این ها نتیجه  کارهای  ایدئولوژیکی  دولت است».

در تمام مناطق تاجیکستان، تحت سرپرستی  وزارت کشور،  گروه های اطلاعاتی  عمومی فعالیت می کنند. ریش سفیدان، معلمان ، ورزشکاران و  فعالان سازمان های اجتماعی اعضای آن هستند.  آنها برای جوانان  تعریف می کنند  که چه چیزی در انتظار پسران و دختران جوانی خواهد بود که از طرف  «داعش» استخدام شوند.

عزیز رحمانوف،  دانشیار  کرسی  تاریخ   مناسبات بین الملل دانشگاه اسلاوی روسیه — تاجیکستان  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: باید توجه بیشتری نسبت به  کارهای پیشگیرانه  در بین جوانان انجام شود.  باید راهی یافت شود که مانع از استخدام  جوانان در سازمان های  رادیکال و خرابکار شود».

مقامات تاجیکستان  عواملی را نام بردند که علت  پیوستن افراد به صفوف  تروریست هاست.  نتیجه تحقیقات چندی پیش نشان داد  که جوانان نه به دلیل فقر و یا  نیاز، به صفوف رادیکالها می پیوندند. چنین وضعیتی در دیگر کشور ها نیز مشاهده می شود.

 قاسم شاه اسکندروف  کارمند علمی  انستیتوی  شرق شناسی آکادمی علوم تاجیکستان در این خصوص گفت: از کشورهای غربی افرادی برای جنگیدن به سوریه رفته اند. آیا وضع  اجتماعی- اقتصادی  در کشور آنها بد بوده است؟ البته که نه. داعشی ها که دست به استخدام افراد می زنند از  روش های ایدئولوژیکی  و شستشوی مغزی استفاده می کنند.  جوانان براحتی  فریب این نوع  تبلیغات را می خورند که از طرق مختلف از جمله از طریق اینترنت به  گوش آنها می رسد».

رواج ایده  افراط گرایی تحمیلی  و تروریسم  از سوی مقامات تاجیکستان  خطر اصلی برای جمهوری اعلام شده است.  سیاستمداران و کارشناسان معتقدند که مردم   از  طرق مختلف   گرفتار شبکه های  رادیکال های اسلامی می شوند.  اما اغلب آنها را از طریق اینترنت — شبکه های اجتماعی استخدام می کنند. داعشی ها  فیلم ویدئویی کوتاهی  را پخش می کنند و اعتماد  کاربر را جلب می کنند  و به آنها دستور رفتن به سوریه و یا انجام عملیات در داخل تاجیکستان را می دهند.  در سال گذشته،  کارمندان وزارت کشور تاجیکستان  مانع از انجام 36 عمل تروریستی در کشور شدند.  رویهمرفته  بیش از 400 نفر به ظن  عضویت در سازمان های تروریستی در  تاجیکستان بازداشت شدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала