گزارش و تحلیل

آیا کره شمالی، دارای سلاح هسته ای است؟

© AP Photo / Wong Maye-EФлаги КНДР на улице в Пхеньяне
Флаги КНДР на улице в Пхеньяне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسمومیت کیم جونگ نام با ماده شیمیایی VX اهمیت کاملا جدید سیاسی به قتل مرموز افزوده است. سوالی مطرح می شود: آیا استفاده از VX در این قتل، به معنی وجود ذخایر سلاح شیمیایی در کره شمالی است؟ در هر صورت، AP با استناد از نظامیان کره جنوبی که مدعی اند گویا در کره شمالی 5 هزار تن مواد سمی هست، خبر می دهد.

در این راستا، عراق یاد آور می شود که در سال 2003 به تولید و انباشت سلاح شیمیایی متهم شده بود. چنین اتهام، اساس عملیات نظامی علیه عراق شد که با سرنگونی صدام حسین به پایان رسید. اما در نتیجه، سلاح شیمیایی در عراق پیدا نشده و بازرسی مستقل آقای جان چیلکات (Sir John Chilcot)، رئيس مرکز مستقل تحلیلی The Police Foundation که مسئول بررسی فعالیت پلیس بریتانیا بود نشان داد که گزارش سرویس بریتانیایی جعلی از آب بر آمد.
استفاده از VX در فرودگاه مالزی نمی تواند اثبات مستقیم وجود سلاح شیمیایی کره شمالی خدمت باشد. چون مقدار کشنده VX در زمان تاثیر به پوست انسان تنها 100 میکروگرم یا 0.0001 گرم برای هر کیلوگرم از وزن بدن انسان است. اگر فرضاً ، برای کیم جونگ نام با وزن 100 کیلو گرم، تنها دوز سمی 0.01 گرم کافی می بود. نشان دهنده کم بودن دوز VX ،عدم تأثیر آن به دیگران از جمله به مجریان مستقل قتل کیم جونگ نام. از سوی دیگر کارشناسان مالزی ماده را بلافاصله تشخیص نکردند. پس چنین مقدار کوچک ماده سمی را می توان به راحتی در آزمایشگاه به دست آورد.

Глава МИД РФ Сергей Лавров - اسپوتنیک ایران
روسیه: شلیک موشک کره شمالی نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت است
روش ترکیب VX و همچنین مواد سمی دیگر می توان به راحتی در ادبیات خصوصی و نشریات ثبت شده پیدا نمود. با وجود آموزش شیمیایی و تجربه کار در آزمایشگاه، با استفاده از تجهیزات لازم و مقدار کمی از VX که برای سم یک نفر کافی باشد عملاً در آزمایشگاه به دست آورده می شود. گاز سارین که اعضای "آئوم شینریکیو" برای حمله گازی در مترو توکیو مورد استفاده قرار گرفتند، به طور مستقل توسط آنها به دست آمد. بنابراین، مربوط ساختن استفاده از ماده شیمیایی در یک مورد خاص با وجود آن در دست دولت حداقل نا درست است.
خود انتخاب محل و VX به عنوان سلاح قتل بیانگر آن است که سازمان دهندگان به احتمال زیاد فاقد منابع و عوامل برای ردیابی کیم جونگ نام و انجام دادن سوءقصد در یک محل امن بودند. تنها محل نزدیک شدن به کیم جونگ، فرودگاه بود. حمل سلاح عملاً غیر ممکن است ولی انتقال VX سمی مثلا محلول شده با استون یا در یک بطر عطر می توان بدون هر گونه سوء ظن داخل فرودگاه برد. چگونگی قتل نشان می دهد که سازمان دهندگان فاقد منابع کافی قتل ولی علاقمند شدیدی تأثیر گذار شدن در سیاست کره ای می باشند،مثلا، درگیری نظامی بین دو کره را تحریک نماید.
اگر پرسشی مطرح شود، چه کسی در این قتل ذینفع است آشکار است که دشمنان کره شمالی. کیم جونگ نام هیچ تأثیری در سیاست کره شمالی نداشت. گاهی اوقات وی صحبت انتقاد آمیز از نظام می کرد و در مورد ضرورت اصلاحات اقتصادی در کره شمالی سخن می گفت، اما به وضوح مدعی رهبر شدن نبود و حتی نمی خواست به آنجا برگردد. اکثریت کره شمالی ها درباره شیوه زندگی این مرد قمارباز در ماکائو چینی خبری نداشتند. پس روایت دست داشتن پیونگ یانگ در قتل کیم جونگ نام مجاز است ولی انحصاری نیست. اگرچه هر بیانیه پیونگ یانگ راجبع به بی معنی عمل قتل به اعتبار کشور صدمه می زند. پس پشتیبانی از سروصدا پیرامون این مورد با اشاره به دخیل بودن کره شمالی و از این بیشتر بر دارا بودن ذخایر سلاح های شیمیایی، نامعقول و خطرناک است. ممکن است چنین سیاست به یک درگیری جدی منجر شود. فقط اعترافات بازداشت شدگان می تواند اتهام دخالت پیونگ یانگ در این مورد تایید یا رد نمایند. با این حال، سازمان دهندگان ناشناخته به راحتی می توانستند از مجریان ناآگاه قتل استفاده کنند چون می دانستند که جهره قاتلان در دوربین نظارت ضبط خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала