گزارش و تحلیل

ارکستر زنان افغانستان

© AFP 2023 / Fabrice Coffrini هنرنمایی ارکستر کامل زنان افغانستان در داووس
هنرنمایی ارکستر کامل زنان افغانستان در داووس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارکستر زنان افغانستان در داووس هنرنمایی کرد.

ارکستر « زهره» اولین ارکستر کامل زنان افغانستان  است که در همایش « داووس» در مقابل رهبران کشورهای  جهان هنرنمایی کرد. هنرنمایی آنها در داووس و زوریخ و ژنو و تعدادی از شهرهای آلمان با استقبال پرشوری همراه بود.

هم اکنون این ارکستر هم در داخل کشور و هم خارجه مشهور شده است و خبرنگاران رسانه های خارجی برای صحبت با اعضای ارکستر به صف ایستادند. خبرنگار « اسپوتنیک» در کابل نیز یکی از آنها بود.

 این ارکستر از 30 خانم از سن 13 تا 20 سال تشکیل شده است  که هر یک از آنها به قول  محمد ناصر سرمست  مدیر انستیتوی  ملی موسیقی افغانستان  سعی می کند هنر « زهره» الهه  افغان باستان  و حامی موسیقی  را زنده کند.

 سرمست در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» در باره وظایف  اجتماعی که در مقابل ارکستر « زهره»  قرار دارد صحبت  نمود و از کنسرت « داووس» یاد کرد.

—  ارکستر « زهره»  اواخر سال 2014  — اوایل سال 2015 میلادی  تأسیس شد. 30 دانشجوی  انستیتوی ملی  موسیقی افغانستان  اعضای این ارکستر هستند. هدف از  تشکیل این ارکستر، ایجاد امید و انگیزه  برای همه دختران افغان  است تا آنها به نیروی خود باور کنند.  این یک جنبه قضیه است، هدف دومی که ما در مقابل خود قرار دادیم با  احیای  سنن کلاسیک موسیقی افغانی و افزایش نقش  دختران افغان در اجرای این هدف، مرتبط است.

 ما خوشحالیم که  سفرهای هنری ارکستر « زهره» به کشورهای گوناگون  روحیات مثبت را بیشتر می کند.  بعلاوه در سطح  ملی نیز به  اهدافی که در مقابل خود قرارداده بودیم نزدیک شده ایم.  شاید برای اولین بار باشد که موسیقی  در تاریخ افغانستان  نقش مهم  همبستگی ملت را ایفا می کند.

سفر هنری ماه ژانویه ارکستر « زهره» به اروپا، اولین سفر هنری  این ارکستر به خارج از کشور بود.  قبلا  دانشجویان انستیتوی موسیقی افغانستان  در سال های گوناگون  برنامه های خود را بطور مستقل در بیش از 20 کشور  به نمایش گذاشتند.  اما مقام آن برنامه ها به سطح کنسرت همایش « داووس» نمی رسید.  دعوت از ما برای هنرنمایی در آن همایش، یک چالش هنری بود و ارزش خاصی داشت.  در داووس  برای  بیش از 3 هزار  سیاستمدار، کارشناس، تاجر هنرنمایی کردیم.  یعنی افرادی که رشد و پیشرفت  سیاسی و اقتصاد جهانی به آنها وابسته است. برای ما خوشایند بود که افغانستان بهر حال در آن همایش  شرکت داشت، اگر نه  بصورت شرکت نمایندگان متخصص ، بلکه  بشکل موسیقی  که هدف آن  اتحاد ملل است.

به نظر من، تأثیر ما بر حضار مطلوب بود. رهبران کشورها  از اینکه در کشور افغانستان  برای  ایجاد و  تکامل  فرهنگی انگیزه  وجود دارد متعجب شدند.  خیلی ها با ما  گفتگو کردند و  توجه زیاد بود.  پس از پایان هنرنمایی، رهبران کشورها 10 دقیقه ایستاده، ما را تحسین کردند.

 ظریفه ادیبا هنوز خیلی جوان است و در انستیتوی موسیقی در کلاس « ویلون سل» درس می خواند.  اما همانا او مسئول رهبری ارکستر « زهره در سفرهای هنری  گذشته بود.  وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» خاطرات خود را  تعریف کرد.

—   تا کنون نمی توانم باور کنم که ما  روی صحنه در مرکز توجه سیاستمداران و اقتصاددانان  جهان قرار داشتیم و آنها مدت طولانی برپا ایستادند و ما را تحسین کردند!  ما با کمال میل برای آنها  هنرنمایی کردیم!  یادم می آید  بسیاری از آنها شگفت زده شده بودند و  حسن روحانی، رئیس جمهور ایران  اعتراف کرد  که انتظار نداشت در افغانستان  در بین جوانان،  دخترانی به این بااستعدادی وجود داشته باشند.  او واقعا خوشحال شده بود.

هر جای دیگری که پس از آن کنسرت دادیم،  نتیجه همان بود. بینندگان  انتظار  چنین چیزی را نداشتند، زیرا برای آنها، افغانستان یعنی  زورگویی و کشتار  و وحشی گری های طالبان. این تصویر به برکت  رسانه های غربی در ذهن آنها شکل گرفته بود.  حالا تصویر دیگری در ذهن آنها جا می گرفت — افغانستان  کشوری است  که در آنجا به هنر و فرهنگ  و نیکوکاری در عالی ترین سطح ظهور آن توجه می شود.چنین افغانستانی  که  خواهان صلح  و آفرینش  خوبی هاست  نمی بایست از چشم جامعه جهانی  با کمک  اخبار منفی بدور بماند. ارکستر « زهره»  سعی کرد این  نکته منفی را  پاک کند و  فکر می کنم ما از عهده اینکار برآمدیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала