گزارش و تحلیل

بیسوادی مردان

© Fotolia / Sinuswelle مردی در حال خواندن کتاب
مردی در حال خواندن کتاب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خوانش پریشی مردان بیشتر از زنان است.

روانشناسان  علت  اینکه چرا مردان بیش تر از زنان مبتلا به « دیسلکسیا» (خوانش پریشی) می شوند را کشف کردند.  مقاله آنها در مجله Journal of Child Psychology and Psychiatry منتشر شده است.

 آنا آرنت  از دانشگاه واشنگتن در « سیئتل» در این خصوص گفت: « اینکه اختلاف در  سرعت خواندن یکی از خصوصیات مردان است  اغلب با تفاوت در سطح رواج  « دیسلکسیا»  و « سندروم  بی توجهی » بین  دو جنس زن و مرد، توضیح داده می شود.  این کشف برای ما خیلی جالب است، زیرا بدین ترتیب  ما می توانیم  به درک تفاوت کار  مغز مردان و  زنان  و  تأثیر آن ها بر  رشد  و پیشرفت این  دو مسأله برای  رشد عقلانی آنها برسیم».

دیسلکسیا  (خوانش پریشی)-  اختلال در روان خوانی و شناخت دقیق کلمه  است.  نظریه های چندی در باره ابتلا شخص به این  معضل  وجود دارد. تعدادی از  محققان معتقدند که ریشه آن روانی است و متخصصان دیگر  معتقدند که علت بروز « دیسلکسیا» با  اختلال در کار  بخش هایی از مغز مرتبط است که مسئول  پردازش  اطلاعات  زبانی  و  اصوات  بیان است.

محققان  دلیل اصلی  بروز « دیسلکسیا» را  معین کردند: به عقیده آنها  این بیماری بر اثر  اختلال در ارتباط بین  بخش های مختلف مغز رخ می دهد که به پردازش اطلاعات  زبانی   در مرکز بیان می پردازد.

مسأله  بدین دلیل تعمیق می یابد که در کشورهای مختلف جهان شاخص های متفاوت تعیین این بیماری  در نظر گرفته می شود  و به این دلیل، اغلب آزمایشاتی که متخصصان در چارچوب آن ها سعی می کنند  علت پیشرفت « دیسلکسیا» رامعین کنند  به  نتایج  متضاد می انجامد که مطابقتی با یکدیگر ندارند.  بعلاوه  رواج این بیماری در  مردان و زنان  متفاوت است —  مردان حدودا  یک و نیم تا دوبار بیشتر از زنان از این بیماری رنج می برند.

آرنت و همکارانش  نظریه  خاص خود را در این خصوص   پیشنهاد کردند و علت بروز این اختلال را با طرز آموزش خواندن به پسران و دختران در کلاس های ابتدایی مدرسه  مرتبط کردند.  آنها با نظارت بر  توانایی شاگردان در 27 مدرسه «  دنوِر» متوجه شدند که  در تمام کلاس های ابتدایی این مدارس،  نه تنها سطح « « خوانش پریشی»  بین پسرها و دخترها با هم تفاوت دارد  بلکه  شاخص های دیگر مرتبط با  توانایی خواندن  و سطح « ای. کیو»  و سرعت خواندن  و  پارامترهای دیگر  متفاوت هستند.

در بین محصلان پسر ،  بچه هایی بودند که سطح « آی.کیو» و  سرعت خواندن آنها یا  خیلی پایین و یا خیلی بالا بود. اما در بین محصلان دختر  این شاخص ها تقریبا  نزدیک به یکدیگر بود.  با توجه به این نکته که این  تفاوت در تمام  سنین و کلاس های درس مشاهده می شود، متخصصان به این نتیجه رسیدند که علت می تواند  با دلایل ژنتیک و یا  تفاوت در  رشد مغز  مردان و زنان  مرتبط باشد.

به عقیده آرنت و همکارانش، چیزی شبیه آن  در رابطه با « سندروم کم دقتی»  مشاهده شده است که باز سهم مردان در آن بیشتر است.  مطالعه  تفاوت در کار مغز  مردان و زنان  به عقیده  روانشناس  به درک علت این نوع نمونه « نابرابری جنسیتی» کمک خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала