گزارش و تحلیل

یادبود حلب در درزدن

© REUTERS / Matthias Schumannیادبود » حلب» در درزدن
یادبود » حلب» در درزدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این یک اقدام هنری است یا تحریکی جدید.

چندی پیش  رونمایی از  مجسمه « یادبود» در « درزدن»  به یک اقدام اعتراضی مبدل شد.  در ارتباط با ظاهر شدن این یادبود، دو اردوگاه مخالف  شکل گرفت: یک گروه آن را اقدامی تحریک آمیز  نامید و برای گروه دیگر خشم تظاهرکنندگان قابل درک نبود.

  این یادبود در مقابل کلیسای « فرائونکیرخ» برپا شد که توسط « مناف هالبوینی» Manaf Halbouni شهروند سوری الاصل درزدن ساخته شده است. این یادبود از سه اتوبوس  تشکیل شده است که بصورت عمودی ایستاده اند  و گویی یادآور عکسی است که در حلب در زمان  عملیات جنگی گرفته شده است.  در زمان رونمایی این یادبود، فریادهای تظاهرکنندگان آنقدر بلند بود که حرف های شهردار « درزدن»  که در مراسم رونمایی شرکت کرده بود و  سازنده « یادبود» شنیده نشد.

پدر روحانی، سباستیان فایدت هم صحبت « اسپوتنیک» گفت: «  من به چشمان  آدمهایی  نگاه کردم که  نسبت به این یادبود  انزجار و تنفر  خود را نشان می دادند و آن را « آهن پاره» و سیمای « هنر منحط» نامیدند. این را می توان  یکی از « فصول» تاریخ آلمان  نامید که  اوایل  عصر ناسیونال — سوسیالیسم ، هنر « منحط» نامیده می شود. کاربرد این عبارت  به معنای پیوستن به تبلیغات  ناسیونال — سوسیالیسم است.

آنها  هرگونه دیالوگی را رد می کنند — هر چند می توانستند به حرف های یکدیگر گوش کنند و بعد نظر خود را در باره این یادبود بیان کنند».

به گفته وی، هدف  از ساخت این « یادبود»، « اولا یادآوری جنگ در سوریه، دوما اینکه شهر « درزدن»  از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا ما سالهای جنگ گذشته و قربانیان آن را به یاد داریم  اما  در زمان حاضر در صلح بسر می بریم ولی  هشدار  می دهیم که در جایی جنگ جریان دارد».  این حقیقت که این یادبود روبروی « فرائونکیرخه» برپا شده است  نشانه آن است  که  پس از جنگ  امکان احیا وجود دارد.

گوردون  انگلر   عضو حزب « آلترناتیو برای آلمان» از نظر متفاوتی برخوردار است. وی مسئول سیاست فرهنگی  شهر است. وی در این خصوص گفت: « حزب  معتقد است که این  یک اثر هنری نیست.  این یادبود را  نمایش سیاسی  مقامات جهت دستیابی به اهداف خود می داند.  این یک نوع شکل آموزش و پرورش سیاسی  و  اقدامی تحریک آمیز نسبت به  یادبودهای فرهنگی در « درزدن» است.  انتخاب زمان رونمایی آن نیز درست  نبود، زیرا   مشخص بود که به یک اقدام اعتراضی مبدل خواهد شد».

علاوه بر آن،  انگلر  در رابطه با  امکان « دیالوگ» ابراز شک کرد: در  مراسم رونمایی از این « یادبود» که شهردار و چند نفر دیگر سخنرانی کردند، عجیب بود بتوان از دیالوگ و گفتگو  حرف زد.  این گفتگو می بایست قبل از  برپایی « یادبود» انجام می شد. اما اینکار انجام نشد. من عضو  شورای شهر « درزدن» هستم.  همه تصمیمات در دفتر شهردار اتخاذ شد  و با ما در این خصوص صحبتی نشد   فقط وقتی  فهمیدیم که دیگر کار از کار گذشته بود و قرار بود از یادبود رونمایی بشود».

 شهردار دیرک خیلبرگ  در مصاحبه با  مجله « « اِستِرن»  در خصوص این تصمیم توضیح داد و گفت: « مهم نه فقط  حفظ یاد  و خاطره آن قربانیان، بلکه  به یاد داشتن  زمان حاضر است.  ما باید  به زمان حاضر  نیز بیاندیشیم،  البته بدون فراموش کردن قربانیان  13 فوریه».

وی در مصاحبه با روزنامه Der Tagesspiegel گفت:  پوپولیست های راست که نه فقط در شهر ما، بلکه در سراسر اروپا  طرفدارانی دارند ، حساب خود را بر فراموشی بنا کرده اند.  از اینرو هدف از برپایی « یادبود»  یادآوری گذشته  در زمان کنونی است».

نظر این دو گروه در خصوص یک نکته  یکسان است.  انگلر در توضیح گفت: هر چند حزب « آلترناتیو  برای آلمان»  خاطرنشان می سازد که اعتراضات  لازم  اند، اما  به گفته وی « آنها زیاده روی کرده اند». از سوی دیگر، « اعتراض آرام»  بر علیه این « یادبود»  از توجه مردم دور می ماند.  بدین ترتیب  این یک ضرورت بود-  هر چند  خوب نبود، اما  نشد بدون آن سر کنیم».

نکته دیگری که وی به آن اشاره کرد این بود که  بقول وی: « نباید از عبارت «  هنر منحط» استفاده کرد.  حزب آلترناتیو برای آلمان نمی  خواهد از این نوع « عبارات» استفاده کند  که بطور مستقیم با روحیات ناسیونال — سوسیالیسم مرتبط است.  این  نکته ناخوشایندی برای افرادی بود  که برای ابراز مخالفت خود با این اقدام هنری  جمع شده بود».

فایدت  در توضیح این  اقدام اعتراضی  گفت: «  این یک نوع تظاهرات عادی نبود، بلکه  تلاشی بود برای ایجاد مانع در برگزاری یک اقدام اجتماعی  در بازار جدید « درزدن» که مقامات اجازه برگزاری آن را صادر کرده بودند و به عقیده من   اعتراض آنها از  چارچوب  عادی  خارج شد. در  آنجا از کلمات « خیانت» و « خیانتکاران» و همچنین « مقاومت» استفاده شد که خارج از چارچوب مجاز در یک کشور قانونی است.  از اینرو در این مورد خاص باید در باره  ابراز  افکار عمومی  و  تلاش هدفمند  سازماندهندگان این اقدام اعتراضی  برای  ایجاد مانع در برگزاری  مراسم رونمایی  صحبت کرد».

اما بازرسی در این  رابطه انجام نخواهد شد.  مارکو لاسکه  سخنگوی پلیس گفت: «  مراسم رونمایی برگزار شد.  هم اکنون برای تشکیل پرونده در این خصوص ضرورتی وجود ندارد.  تقاضایی  از طرف افرادی  که در جریان  برگزاری این مراسم آسیب دیده باشند دریافت نشده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала