گزارش و تحلیل

آمریکا شکاف خورد

© REUTERS / Rick Wilkingآریزونای آمریکا
آریزونای آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمین شناسان شکاف سه کیلومتری در جنوب آمریکا کشف کردند.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  سرویس زمین شناسی  ایالت متحده ،  زمین شناسان آمریکایی  در  اراضی ایالت « آریزونا» شکافی به درازای  3 کیلومتری  و  عمق 9 متر  و چند متر عرض پیدا کردند.

جوزف کوک  که نشریه « لایو ساینس» به سخنان وی استناد کرده است گفت: «   دسامبر سال 2014  میلادی با  بررسی نقشه  محل در Google Earth  متوجه این شکاف شدم.  ابتدا زیاد بزرگ به نظرم نرسید، اما پس از بررسی دقیق تر متوجه شدم  که درازتر  از آن است که در عکس « گوگول» به نظر می رسد و درازای آن بیش از 3 کیلومتر است».

 این  شکاف  که متخصصان زمین شناس مجبورددشند با کمک پهپاد ها  به مطالعه آن بپردازند  در  بیابان  جنوب « آریزونا»  بین شهرهای « توسون» و « کاسا — گراند» قرار دارد.  به گفته کوک، هنوز علت  و مکانیزم شکلگیری این شکاف مشخص نشده است.

به گفته زمین شناس، شکلگیری این شکاف مدتها قبل   آغاز شده است ، زیرا دیواره های  قسمت شمالی آن  به داخل آن فرو می ریزند.  در سمت جنوب، شکاف بزرگتر می شود  و زمین را چند متر به اطراف  کنار می زند  و « مینی دره» به عمق  30-10 متر ایجاد می کند.

به گفته کوک، انسان براحتی می تواند در  بعضی از بخش های آن جا بگیرد- عرض آن  در عمیق ترین  و عریض ترین جا   3 متر است  و عمق آن  حدود 9 متر و  در بعضی از بخش های آن به گفته  محققان  زیر « بستر»  شکاف،  خلاء  زیر زمینی وجود دارد  که در آینده نزدیک می تواند  عریض تر شود و  این ساختار را  عمیق تر سازد.

 به عقیده  متخصص  زمین شناس، فعالیت انسان  علت  شکلگیری این « دره»  است.  در سال های اخیر استفاده مزرعه داران  آریزونا و ساکنان شهر، از  آب  چاه های آرتزین  افزایش یافته است که به  خشک شدن خاک و بروز  خلاء در عمق زیاد  منجر شده است.  زمین بر فراز این نوع جاهای خالی  فرو می ریزد و باعث بروز شکاف می شود.

 موارد مشابه ، اما  کوچکتری در دیگر مناطق خشک آریزونا مشاهده می شود. هم اکنون زمین شناسان  برای جستجوی علت  شکلگیری این نوع شکاف ها به بررسی و تحقیق  در خصوص این  موارد می پردازند.  کوک و همکارانش  170 کیلومتر  از این نوع « دره » ها را  مشخص کرده اند که اندازه و درازای آنها در سال های آینده  سریعتر افزایش خواهد یافت.  آنها خطری برای انسان ندارند  ، زیرا اکثر انها بدور از نواحی مسکونی پدیدار می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала