گزارش و تحلیل

مدرسه افسران روسیه

© Sputnik / Natalia Seliverstovaساختمان وزارت دفاع روسیه در مسکو
ساختمان وزارت دفاع روسیه در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدرسه افسران روسیه بهترین مدرسه در جهان است.

در روز 25 ماه ژانویه، افسران  ستادکل  نیروهای مسلح روسیه  جشن حرفه ای خود را برگزار کردند. در چنین روزی در  سال 1763 میلادی،  امپراطریس یکاترینای دوم فرمان  تشکیل  یک سازمان مرکزی فرماندهی برای  کنترل  نیروها را صادر کرد.  طی 224 سال موجودیت  ستادکل، این سازمان بارها عنوان و کار خود را تغییر داد  اما  مهارت حرفه ای افسران  ستاد  را حفظ کرد. در باره اسرار  کارایی  فعالیت این نهاد  در برنامه ویژه  « اسپوتنیک» برای شما تعریف می کنیم.

تشکیل ستاد  کل — نتیجه توسعه و تکامل هنر رزمی  و  علوم نظامی است.  ستادکل  مرکز فکری  ارتش است  که مسئول  برنامه ریزی  و ساختار  نظامی و هدایت  نیروهای مسلح روسیه است.  اولین ارتش  منظم روسیه پایه و اساس شکلگیری  این نوع ساختار فرماندهی  در روسیه شد.

برای  ایجاد  نیروهای مسلح  واحد و دائمی  ، باید  اصول  واحد برای همه  مورد تأیید قرار می گرفت —  شکل مدیریت ارتش  که به معنای  لازم الاجرا بودن تصمیمات است. 

ارتش منظم نیاز به یک سازمان مرکزی مدیریت  داشت  که  عملیات جنگی را رهبری کند و به استخدام نیروهای تازه و رسیدگی  به مسئله  تأمین نیروها با وسایل ضروری و جنگ افزار  و تنظیم موازین و مقررات واحد  بپردازد.

 در روسیه چیزی شبیه  ستاد کل،  در زمان حکومت پطر اول  در زمان جنگ  شمال (1721-1700)  با کشور پادشاهی سوئد که دارای یکی از  بهترین ارتش های منظم بود وجود داشت.

تزار که خواهان ایجاد « پنجره ای به اروپا» بود ، از تجربه خارجی به عنوان اساس  تأسیس ستاد فرماندهی ارتش  استفاده کرد و در سال 1711 میلادی  سازمانی تأسیس کرد که وظایف آن عبارت بود از: " بازرسی و مطالعه محل، کارتوگرافی و نقشه نگاری، عملیات شناسایی ، رهبری کارهای ساخت و ساز جنگی  —  ساخت استحکامات و زیرساخت.  مطابق با اساسنامه  نظامی  سال 1716 میلادی ، ژنرالی که ریاست این سازمان فرماندهی را عهده دار بود، عملا  به عنوان رئیس  ستاد عملیات صحرایی انجام وظیفه می کرد.

 اشتباهات  در جریان جنگ هفت ساله (1763-1756)  هنگام  اصلاح  نیروهای مسلح امپراطوری در نظر گرفته شدند. کمیسیون  ویژه نظامی که در سال 1762 به فرمان امپراطریس  یکاترینای دوم  ایجاد شد  ، تکامل و بهبود  کار بخش تأمین نیازهای ارتش را پیشنهاد کرد.  ساختار جدید — « ستاد کل» نامیده شد  و کارمندان آن  از مقام خاص ارتشی برخوردار شدند.

جنگ های دائمی و  توسعه رشته صنعتی  باعث گسترش  حیطه کار  ستاد کل شد.  هنگام حکومت  امپراطور پاول اول، برای زمان کوتاهی  ستاد تعطیل شد ولی بعد تحت عنوان « همراهان  امپراطور» دوباره آغاز بکار کرد.  تا حد زیادی به دلیل کار موثر و خوب افسران  ستاد کل، امپراطوری روسیه  توانست   ارتش ناپلئون را شکست بدهد که از نظر تعداد و تسلیحات بهتر از ارتش روسیه بود.

طی قرن 19، ستاد کل به عنوان یک  ساختار مستقل فعالیت می کرد که باعث بروز دو قدرت در ارتش شد  و پس از  جنگ نا موفق روسیه — ژاپن (1905-1904)  این ساختار  جزئی از  وزارت دفاع روسیه شد.  از آن زمان تا کنون،  ستاد کل  همیشه جزئی از وزارت دفاع بوده است.

اواسط دهه 1920،  مقامات شوروی  با درک  سطح توانایی جنگی  ارتش سرخ،  ستادکل را از نو احیا کردند  و توجه زیادی به  تکامل  افکار نظامی مبذول شد.

 تجربه  بزرگی که در زمان جنگ جهانی دوم و جنگ سرد اندوخته شد  باعث ظاهر شدن  مدرسه افسران ستادی  در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی گشت  که به عقیده  کارشناسان بهترین مدرسه در جهان است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала