امید وزارت دفاع عربستان به فشار بیشتر بر ایران

© AFP 2023 / Fayez Nureldine امید وزارت دفاع عربستان به فشار بیشتر بر ایران
امید وزارت دفاع عربستان به فشار بیشتر بر ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرتیپ احمد عسیری، مشاور وزارت دفاع عربستان سعودی، گفته است که این کشور از نظر استراتژیک کاملا با آمریکا هماهنگ است و امید دارد که فشار بر ایران در سال جاری میلادی افزایش یابد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری بی بی سی آقای عسیری در پاسخ به این سوال که "آیا فکر می‌کنید سال ٢٠١٧ سال فشار اقتصادی و یا نظامی بیشتر بر ایران باشد؟" گفت: "اگر امیدوار نباشیم نمی‌توانیم کار کنیم".

این مقام نظامی سعودی افزود: "ما همیشه امیدوار هستیم. ما موضع بسیار مستحکمی داریم. ما در کنار جامعه جهانی و قوانین بین الملل قرار داریم."
کمتر از دو هفته پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، دولت آمریکا موضع تندی علیه ایران گرفته است. احمد عسیری گفت شاید تاکتیک‌های عربستان سعودی و آمریکا در مواردی با هم متفاوت باشد، اما این دو کشور در سطح استراتژیک همیشه کاملا هماهنگ هستند.
آقای عسیری، که سخنگوی ائتلاف نظامی سعودی در یمن است، گفت: "اگر آمریکایی‌ها متوجه شوند که باید ایران را به پشت مرزهای خودش عقب برانند، این چیز خوبی است."
اختلاف نظر ایران و عربستان در سال‌های اخیر روابط دوجانبه را به شدت تیره کرده و برخی معتقدند برخی کشورهای منطقه عرصه جنگ نیابتی این دو قدرت منطقه‌ای شده‌اند.
سال گذشته به دنبال اعدام یک روحانی سرشناس شیعه در عربستان عده‌ای به سفارت عربستان در تهران حمله کردند و این حمله به قطع روابط دو کشور منجر شد.
عربستان یکی از حامیان اصلی مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه و ایران مهمترین حامی منطقه‌ای رییس جمهور سوریه بوده است.
در حالی که عربستان سعودی در حمایت از عبد ربه منصور هادی و نیروهای وفادار به او عملیاتی نظامی در یمن را هدایت می‌کند، ایران حامی نیروهای حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح است.
ایران همچنین حامی معترضان شیعه در بحرین است، در حالی که عربستان برای سرکوب آنها به دولت بحرین کمک کرده است.
احمد عسیری در پاسخ به اینکه ایران با دعوت حکومت‌های عراق و سوریه به این کشورها رفته است، گفت: "چرا آنها می‌خواهند کشورها را با ایجاد گروه‌های شبه نظامی حمایت کنند؟ چرا با ارتش ایران به حمایتشان نمی‌روند؟ این شیوه استفاده از شبه‌نظامیان خلاف قوانین بین الملل است."
او گفت: "زمان آن رسیده است که این رفتار ایران در منطقه متوقف شود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала