گزارش و تحلیل

بازارهای جدید کار

© Sputnik / Andrei Steninمهاجران کاری تاجیکستان
مهاجران کاری تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جستجوی بازارهای جدید کار برای مهاجران تاجیک آغاز شد.

در تاجیکستان  بدنبال بازارهای جدید کار برای مهاجران  تاجیک می گردند.  به نوشته رسانه های محلی، دوشنبه به  بازارهای کشورهای  آسیای  شرقی و  غربی امید بسته است.  در عین حال، کارشناسان  تلاش دوشنبه برای  اشتغال  مهاجران کاری تاجیک  در کشورهای جدید را بی فایده  می دانند. عالم فصح الدینوف خبرنگار ویژه « اسپوتنیک»   در دوشنبه گزارشی در این خصوص تهیه کرده است.

مهاجرت کاری برای  ساکنان تاجیکستان  یک امر طبیعی است  زیرا  کشور نمی تواند  با سرعت افزایش  جمعیت همگام شود و برای  افراد مستعد بکار  جای کار ایجاد کند.  در واقع مقامات تاجیک هر سال با مسأله اشتغال 100 هزار نفر روبرو می شوند.  برای کشور کوچکی مانند تاجیکستان، این رقم بزرگی است.  مطابق با  اطلاعات رسمی، سال گذشته  بیش از  نیم میلیون نفر از شهروندان تاجیکستان برای کار راهی روسیه شدند  و حدود 12 هزار نفر  در قزاقستان  مشغول  کار شدند.  هم اکنون نمی توان گفت آیا امکان گسترش جغرافیای  مهاجرت کاری فراهم خواهد شد یا خیر.  قبلا تلاشی در اعزام مهاجران کاری به عربستان سعودی، کویت و یمن به انجام رسید.  اما  تعداد  مهاجران زیاد نبود.

 دمیتری پاپوف کارشناس موسسه پژوهش های استراتژیک روسیه در این خصوص گفت: شایان ذکر است که  یک گروه خاص  از  مهاجران کاری  می توانند در دیگر کشور ها از جمله  کشورهای  جهان عرب  مشغول بکار شوند- متخصصان  و پزشکان  تحصیلکرده.  اما تعداد این نوع افراد در سیل مهاجران فوق العاده ناچیز است».

 به گفته پاپوف،  بازار روسیه برای مهاجران تاجیک جایگزینی ندارد.  بیش از 95 درصد  مهاجران کاری تاجیک  همانا در شهرهای روسیه مشغول بکار می  شوند.

—  اساس  مهاجرت کاری  با  دلایل بنیادی اجتماعی — اقتصادی  مرتبط است که رفع آنها بعید است از عهده کارمندان دولتی تاجیکستان برآید.  مردم برای کار راهی روسیه می شوند ، زیرا پیش شرط های  اجتماعی — اقتصادی  بنیادی در آنجا وجود دارد.  در روسیه سیستم دریافت ویزا مناسب است، در روسیه تقاضا  و «جامعه بزرگ مهاجران تاجیک» وجود دارد و ارتباط  حمل و نقل بین تاجیکستان و روسیه برقرار است».

رشید غانی عبدالله  کارشناسی از دوشنبه به نکته دیگری توجه  کرد.  به نظر وی مهاجران کاری راحتتر با واقعیات روسیه کنار می آیند و به فرهنگ کاری عادت می کنند.

—   در روسیه  و تاجیکستان  بطورکلی استانداردهای گذشته شوروی وجود دارد.  از اینرو مهندس روس میتواند براحتی آنچه باید انجام شود را برای کارگر تاجیک توضیح بدهد.  بطورکلی نوعی فرهنگ مشترک کار  و درک عمومی محسوس است.  این استانداردها برای همه قابل درک است».

 تاجیکستان در سال های اخیر سعی کرد شهروندان خود را برای کار به بازار های کشورهای عضو جامعه همسود اعزام کند.  چهار سال پیش  مذاکرات در باره  اعزام مهاجران کاری به بلاروسی  انجام شد اما این مذاکرات به مرحله عمل نرسید.  مطابق با ارزیابی های گوناگون، هم اکنون  از 700 هزار تا  یک میلیون و 500 هزار نفر  شهروند تاجیکستان در روسیه مشغول به کار هستند.  بر طبق  اطلاعات رسمی ، بیش از 200 هزار نفر آنها با دریافت شهروندی روسیه، مقیم فدراسیون روسیه  شدند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала