گزارش و تحلیل

مشاور دو میستورا در باره امکان های توسعه فرمت ایران – روسیه – ترکیه

© AFP 2023 / Kirill KudryavtsevПредставители Турции, России, Казахстана, ООН и Ирана на последнем дне перегоров по Сирии в Астане
Представители Турции, России, Казахстана, ООН и Ирана на последнем дне перегоров по Сирии в Астане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی نائومکین مشاور سیاسی استفان دو میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در مصاحبه با اسپوتنیک در باره توسعه احتمالی فرمت مذاکرات آستانه به حساب یک تعداد قدرت‌های منطقه ای تعریف کرد.

23 — 24 ژانویه در پایتخت قزاقستان مذاکرات هیات اپوزیسیون مسلح سوریه و نمایندگان دمشق رسمی با میانجیگری کشور های ضامن آتش بس در سوریه (روسیه، ترکیه و ایران) برگزار شد. در ملاقات آستانه، هیات دولتی و مخالفان برای اولین بار پشت میز مشترک مذاکره نشستند هر چند که تماس مستقیم میان طرفین بدون حضور میانجیگران بر قرار نشد.

نائومکین اظهار داشت:

«به نظرم عربستان سعودی باید به تروئیکای کشور های ضامن که در خاور نزدیک حضور دارد و دارد مساله سوریه را حل می‌کند بپیوندد. بعید نیست که دیگر کشور های منطقه نیز که به بحران سوریه ربطی دارند به این کشور های سه گانه بپیوندند. مسلماً مصر هم می‌تواند در فعالیت‌های مربوط به آغاز روند صلح در سوریه نقش بسیار بزرگی ایفا کند.

АСТАНА СИРИЯ - اسپوتنیک ایران
حضور سفیر آمریکا در مذاکرات آستانه منفی نیست
نائومکین همچنین در باره متن قانون اساسی سوریه صحبت کرد که موضوع بحث‌های بسیار داغ شد. فدراسیون روسیه در مذاکرات آستانه پیشنویس قانون اساسی سوریه تدوین شده در مسکو را به‌ شرکت کنندگان تسلیم کرد.

نائومکین رئیس انستیتوی شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت:

«البته سوری ها خودشان باید شکل دولت آینده را تعیین کنند. هیچ‌کس در خارج نمی‌تواند متن قانون اساسی را به آن‌ها تحمیل کند. ولی بررسی این مساله به روند صلح انگیزه خواهد بخشید.

نائومکین گفت که کشور های همجوار دوست سوریه نیز می‌توانند پیشنهاد های معیین خود را ارائه دهند. در ضمن پیشنویس روسی شکل یک تعداد تز ها برای بحث و بررسی دارا می باشد.

به عقیده نائومکین، وقت آن فرا رسیده که از مرحله بررسی آتش بس به مرحله رفع مسالمت آمیز بحران پرداخته شود. پس از کسب موافقت در باره قانون اساسی می‌توان به مرحله تدارک انتخابات در آن کشور رو آورد.

نائومکین همچنین در باره همکاری روسیه و آمریکا در مورد سوریه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ صحبت کرد. وی بر آن است که ترامپ می‌تواند مرتکب یک تعداد اشتباه ها شود و می‌تواند با مقاومت کنگره آمریکا روبرو شود. با این حال نائومکین معتقد است که روسیه و آمریکا دیر یا زود به همکاری در مورد سوریه دست خواهند زد و این جریان ممکن است در الباب، رقه و یا دیر الزور اتفاق بیافتد. این جریان، اجتناب‌ناپذیر است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала