«موسسه ریحانه» یک نمونه موفق کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار

© Fotolia / OlviakЛюля-кебаб из баранины с овощами и пикантным соусом
Люля-кебаб из баранины с овощами и пикантным соусом - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کارگاه ریحانه، انواع مواد غذایی سنتی و نیمه سنتی از انواع کتلتها، پیراشکیها، آشهای داغ و آماده سرو گرفته تا سبزیجات و انواع خوراکهای نیمه آماده و حتی حبوبات و سبزیجات خشک و رب گوجه فرنگی و ... را میتوان به صورت یکجا تهیه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از قدس آنلاین- در کارگاه اشتغال موسسه ریحانه فارس، تنوع مواد و محصولات زیاد است و علاوه بر افراد عادی که ترجیح میدهند بخشی از مایحتاج آشپزخانه را با کیفیت مناسب از اینجا تهیه کنند، ادارات و موسساتی هم هستند که برای کارکنان و میهانان خود، به اینجا سفارش غذا میدهند. "تهیه انواع مواد غذایی پخته شده یا آماده طبخ، تهیه ترشی و خیارشور و بسته بندی حبوبات از جمله اقدامات موسسه محسوب میشود." حتی مدتی پیش، یکی از شعبهه ای سابق این مجموعه در باشگاه حجاب، آب کرفس هم تهیه میکرد که به تایید بسیاری از مصرف کننده ها کیفیت خوبی داشت. تاسیس این مجموعه حکایت جالبی دارد که از زبان مدیر عامل آن شنیدنی است.
این کارگاه کوچک که روزی در فضای محدود و با جمعیت کمی شروع به کار کرده، طبق گفته مدیر عامل آن "در حال حاضر، برای ۱۳۰ نفر از زنان به طور مستقیم و دائم، ایجاد شغل کرده است. با توکل و یاری خدا این تعداد به ۱۵۰ نفر هم قابل افزایش است. البته افرادی که تحت پوشش موسسه هستند، بیشتر از اینها است. تعداد این افراد به همراه خانواده تحت تکفل خود، به بیش از ۴۰۰ نفر میرسد."
خانم دادخواه، داستان شکل گیری موسسه مشارکت زنان نیکوکار ریحانه فارس را اینطور شروع می کند: "موسسه ریحانه، یک سازمان مردم نهاد و غیردولتی است که به طور رسمی از سال ۱۳۸۰ و با هدف توانمند سازی زنان سرپرست خانواده تاسیس شد. با توجه به شناختی که از وضعیت جامعه و به ویژه مشکلات زنان سرپرست خانواده و همچنین موسسات و انجمنهایی که در آن سالها در خصوص مسائل زنان کار می کردند، یکی از اهداف بنیادین و ریشه ای که در سرلوحه همه اقدامات قرار گرفت، فرهنگ سازی و تغییر نگرش مردم و سازمانهای مردم نهاد نسبت به زنان سرپرست خانواده بود. ما معتقد بوده و هستیم که زنان سرپرست خانواده با توجه به توانایی و استعدادهای فراوان می توانند نه تنها به استقلال اقتصادی دست یافته و دست نیاز به سوی هیچ سازمان دولتی و غیر دولتی دراز نکنند، بلکه نقش موثری در رشد و شکوفایی این توانمندی ها می شود، ما قصد داشتیم ناکارآمد بودن شیوه های سنتی یاری رسانی به خانواده های بی سرپرست را از یک طرف و از طرف دیگر، توانایی های این بانوان عزیز را به همه نشان دهیم."
این موسسه نیز با فکر و ایده جدیدی که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار داشته، مانند بسیاری از موسسات نواندیش و دیگراندیش، کار خود را به راحتی شروع نکرده است. موانع و مشکلات زیادی سر راه تاسیس موسسه وجود داشته و موسسان، هفت خوانی را گذرانده اند تا بتوانند طرح و فکر خود را موجه کنند. با این حال، یک گروه با همت و امید و توکل، حاضر شدند این مسیر را طی کنند. دادخواه در این باره می گوید: "در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، کمتر کسی به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار فکر می کرد و هدف موسسه برای خیلی ها دور از دسترس و غیرواقعی تلقی می شد. همه موسسات از شیوه های سنتی کمک، استفاده می کردند و کسی به فکر آموزش ماهیگیری نبود. در چنین شرایطی بدیهی است که کار کردن چقدر سخت و دشوار می شود. ناتوانی در توجیه خیرین برای کمک به اهداف موسسه و نبود امکانات مالی از طرف دیگر و فقدان یک نمونه عملی برای الگو برداری، باعث می شد کار به سختی و گاهی به کندی پیش رود، ولی در حال حاضر، بسیار خوشحالیم که موسسه ریحانه پس از پشت سر گذاشتن سختی های فراوان تبدیل به الگویی برای همه خیریه ها و تشکلهای مردمی شده است."
برای رسیدن به این جایگاه و ارائه کیفیتی مناسب، علاوه بر دغدغه و برنامه ریزی مدیریتی خوب، عوامل دیگری را هم باید در نظر گرفت. این موسسه، فقط یک کارگاه اشتغال نیست که افرادی را شناسایی و جذب کند و در ازای انجام کار، حق الزحمهای پرداخت نماید. نگاه مدیران موسسه نگاه جامعی است که همه احوال یک خانواده را شامل میشود. ریحانه نه تنها، یک موسسه و محل کار، که یک خانواده بزرگ است.
خانوادهای که مدیران آن به انواع نیازهای اعضای آن اگاه هستند و برای آن برنامه ریزی و اقدام میکنند. مدیر عامل ریحانه با اشاره به اشراف مسوولان به نیازها و اولویتهای کارکنان میگوید: "مطمئنا با توجه به شرایط فعلی جامعه، همه افراد با مسائل و مشکلات زیادی دست به گریبان هستند که خیلی اوقات زندگی و آرامش آنها را تحت شعاع قرار میدهد. عزیزان مددجوی ریحانه نیز از این قاعده مستثنا نیستند و کم و بیش با مشکلات متعددی روبرو هستند. موسسه برای حمایت و یاری این عزیزان و برای رفع گرفتاریها تمام تلاش خود را نموده و خواهد نمود. استفاده از مشاوران مجرب در حل مسائل پیش روی مددجویان، دادن وامهای قرض الحسنه برای رفع گرفتاریهای مالی، برگزاری اردوها و سفرهای زیارتی برای تقویت روحیه، تامین قسمتی از هزینههای بهداشت و درمان آنها، از جمله مواردی است که در راستای کاهش دغدغههای این عزیزان انجام میشود."
او در ادامه خدمات موسسه را به تفصیل بیان میکند: "پرداخت وامهای قرض الحسنه، پرداخت کمک هزینه خرید و رهن مسکن، حل مشکلات حقوقی خانواده ها از طریق وکیل موسسه، پرداخت کمک هزینه تحصیل فرزندان، پرداخت کمک هزینه درمان و نیز ارائه رایگان از امکانات پزشکی از طریق پزشکان همراه ریحانه، در اختیار گذاشتن تمامی اقلام مورد نیاز اعم از تجهیزات منزل، پوشاک، مواد غذایی و تره بار با قیمت بسیار مناسب، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی در استان و خارج از استان، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، خانوادگی، تحصیلی به صورت رایگان و… از جمله خدماتی است که جهت بهبود معیشت کارکنان مجموعه در اختیار آنها قرار میگیرد. شایان ذکر است موسسه از انجام کمکهای مقطعی که باعث ایجاد و رشد بسیاری از خصلتهای نامناسب در افراد میشود، پرهیز و تمام تلاش و همت خود را بر آموزش و ایجاد فرصتهای شغلی قرار داده است. توانمند سازی از جمله مباحثی است که تمام اقدامات موسسه ریحانه را تحت شعاع خود قرار داده است."
جایگاه این موسسه بین نمونه های مشابه، ممتاز و شاخص است. این روزها ریحانه یک برند معتبر در نوع خود محسوب میشود. این مقبولیت و معروفیت، مدیون تبلیغات نیست. خانم دادخواه اینگونه پرده از راز محبوبیت ریحانه بر میدارد: "یکی از انتقاداتی که همیشه به موسسه میشود، تبلیغات ضعیف و به طور دقیق تر اصلا تبلیغ نکردن است. ولی همانطور که مشاهده میشود، علیرغم نبود تبلیغات رسمی، موسسه ریحانه کاملا شناخته شده و در سطح شهر شیراز از جایگاه خوبی برخوردار است. این نیست مگر لطف الهی و همت تلاش زنان ارزشمندی که با عشق و دلسوزی محصولاتی برتر را به شهروندان ارائه مینمایند و به قول معروف، بهترین تبلیغات برای ریحانه، کیفیت محصولات است. ریحانه با محصولات ریحانه معروف شد."
و اما در آخر، خانم دادخواه از آرمانها و چشماندازهای آینده ریحانه میگوید: "بدون شک در آینده نیز ریحانه فقط و فقط به اشتغالزایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانواده میاندیشد و تمام برنامه های خود را برای پیشرفت ایشان و ایجاد یک زندگی شایسته برای آنها استوار مینماید. مادران و دختران بزرگی که شایسته خوب زیستن هستند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала