گزارش و تحلیل

جنگنده میگ-35 ، مؤثر، درست سر موقع و با قیمت مناسب

© Sputnik / Sergey MamontovЗаместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин выступает на презентации авиационного комплекса МиГ-35
Заместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин выступает на презентации авиационного комплекса МиГ-35 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یوری سلیوسار، رئیس مجتمعه اتحاد هواپیماسازی، شروع آزمایش پرشی جنگنده سبک، دقیق تر گفته شود جنگنده شکاری و بمب افکن میگ-35 را اعلام کرد. ماشین فوق، ادامه فکری نصل جنگنده میگ-29 و بطور عمومی برای دستیابی به اهداف دشمن در نبرد زمینی منحصر است.

چرا به چنین جنگنده نیاز است؟ این سوال را رادیو Sputnik از سرهنگ ماکار آکسِنِنکو، استاد علوم نظامی و خلبان کارآمد و با تجربه هدایت کردن عناوین هواپیما، کرده است. در مصاحبه انحصاری و ویژه با رادیو Sputnik سرهنگ آکسِنِنکو اظهار نظر خود را تشریح نمود: 


"بنظرم ارتش ما به چنین ماشین خیلی وقت است که نیاز دارد. در سالهای 90 و اوایل 2000 در روسیه اشتباهاً ساخت جنگنده های ترکیبی شکاری و بمب افکن را کاهش داده،به طرح جدا ساختن پرداختند. امروز بازهم درک و مهم آن فرا رسیده که نیروی هوافضای فدراسیون روسیه باید دارای جنگنده ای باشد که هم پوشش یگان های زمینی را تأمین نماید و هم به عمق عملیاتی و تاکتیکی نفوذ نموده به ارتباطات، محل فرماندهی و نیروی تازه نفس دشمن آسیبی برساند، یعنی انجام مسایل چند منظوره ای در قسمت فضایی جنگ معاصر. خیلی خوب است که مقامات کشوری و لشکری، همچنین صنعت هواپیماسازی بموقع آستین به بالا زدند".


رادار هوابرد جدید برای میگ-35 تا 30 هدف را دنبال می کند - اسپوتنیک ایران
اولین پرواز جنگنده های روسی میگ-35 (ویدیو)
رادیو Sputnik پرسش دوم را اینطور مطرح ساخت: ماشین جدید از صفر و ورق خالی نه، بلکه براساس تغییرات بنیادی میگ-29 ساخته شد. آیا این تصمیم، درست بود؟ تمیز میگ-35 از جد و اجدادش در چه است؟ مفسر مزبور در جواب می گوید: 


"البته، چنین راه یعنی استفاده از علم و تجربه ساخت "خانواده میگ-29" که بهترین خصایص آیرودینامیکی و ظرفیت کافی مدرنیزه دارد، ارزانترین و سریعترین روش تجهیز کردن ارتش با کمپلکس مورد ضرور هوانوردی است. این راه را کشور های دیگر دارای هوانوردی معاصرهم طی می کنند. مثلا هواپیماهای معروف F-15 و F-16 با سیستم معاصر و مافوق دقیق مجهز شده کیفیت جنگی بطور قابل ملاحظه بالا برده است. روسیه هم چنین روش عقلانی را در رأس کار خود قرار داده جنگنده میگ-29 را با سیستم معاصر تسلیحاتی، مغزالکترونیکی معاصر دیجیتالی، موتورهای جدید، دستگاه های هدفیاب راداری و کمپلکس دفاعی مجهز کرده است. در مجموع، ظرفیت و بازده جنگی هواپیما و قابلیت اعمال وسایل هدفگیری زمینی حد اقل 5،2 بار افزایش یافته که بسیار مهم از نظر پشتیبانی نیروی زمینی می باشد.


خبرنگار رادیو Sputnik در تفسیر سوال سوم می گوید که جنگنده میگ-35 پیش از همه به نیروی هوافضای روسیه تعلق می گیرد. با این همه، در مقایسه با هواپیماهای خارجی که هم ستیزه جوی بالقوه در میدان نبرد و هم رقیب احتمالی در بازار جهانی هوانوردی نظامی شاید باشد، جنگنده های ما چطور است؟ نظر و عقایدی وجود دارند که حریفان احتمالی جنگنده ما می توانند مثلا Grippen-Next سوئدی، F-16 block 60-52 آمریکایی و FC-1 و J-10 چینایی باشد. در قیاس آنها هواپیماهای روسی با نصب دو موتور برتری دارند. ولی در مقایسه با حریفان دو موتوری مانند Eurofighter ، Dassault Rafale یا F-18 Super Hornet ، همردیف بودن برای میگ-35 سخت خواهد بود یا نه. نظر شما چیست؟ در جواب مفسر مزبور می گوید: 


"اگر ما فرض کنیم که روسیه در حال حاضر برای خود چه بهتر است داشته باشد، فکر می کنم که میگ-35 ،صرفه جوترین و برنده ترین گزینه می باشد. چون که این، حل بهینه آمیز مسئله هم زمان با مصارف حد اقل. جنگنده مذکور مورد پسند کامل نظامیان روسی است. چیزی که مربوط به ظرفیت صادراتی جنگنده است احتمال قوی وجود دارد که این جنگنده هوانوردی نظامی روسی مورد علاقه خریداران مانند هند، الجزایر، احتمالاً اندونزی و کشورهای آمریکای لاتین باشد. فکر می کنم که خریدار در اروپا مثلا در سربستان و حتی در فینلاند پیدا شود. نباید فراموش شود که پایه میگ-35 ، میگ K-29 است که برای صادرات ساخته شده است. علاوه بر این تسلیحات مافوق دقیق خارجی میتوان در میگ K-29 نصب کرد. بنابرین خیال ما راحت است، مشتری خارجی دنبال میگ-35 خواهد گشت. ولی پیش از همه لازم است نیروی هوافضای ما با این جنگنده ها مسلح شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала