خسارات قرارداد کرسنت همچنان ادامه دارد

© Fotolia / Borna_Mirسفر نخست وزیر سوریه به تهران
سفر نخست وزیر سوریه به تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران را متهم به گرانفروشی گاز و بی‌انضباطی در گازرسانی از سال 2005 به بعد می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، اواخر هفته گذشته بود که معاون وزیر نفت از پرداخت 1/9 میلیارد دلار غرامت به ترکیه خبر داد و از این موضوع به عنوان یک موفقیت یاد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران می‌گوید: در اختلاف گازی ایران و ترکیه در حالی که ترک‌ها با طرح دعوای حقوقی چندلایه، ایران را متهم به گرانفروشی گاز و بی‌انضباطی در گازرسانی از سال 2005 به بعد می‌کردند و بیش از 32 میلیارد دلار از ایران مطالبه خسارت داشتند با بهره‌گیری از استدلال‌های فنی و حقوقی قوی موفق شدیم نظر دادگاه را به حقانیت رفتار ایران جلب کنیم.

در نهایت، پس از طرح مجدد شکایت از سوی ترکیه به دادگاه بین‌المللی، به کاهش 13/3 درصدی در نرخ گازبهای صادراتی ایران به ترکیه و نیز پرداخت 1/9 میلیارد دلار خسارت به کشور ترکیه‌ای مکلف شدیم.

پس از اعلام رسمی این مبلغ توسط مقام عالی‌رتبه شرکت ملی گاز ایران، رسانه‌های ترکیه یکباره و در یک اقدام هماهنگ به انعکاس این خبر پرداختند و از این موضوع به‌عنوان یک دستاورد بزرگ نام بردند.

اما موضوع بسیار مهمی که در این میان بیشتر مورد توجه قرار گرفت نپرداختن این مبلغ به صورت پول نقد است، زیرا حمیدرضا عراقی در جریان اعلام این خبر تصریح کرد ایران پولی ندارد که به ترکیه بدهد و تخفیف معادل مبلغ 1/9 میلیارد دلار در فروش گاز ایران اعمال خواهد شد.

در همین ارتباط برات آلبایراق، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که همراه اردوغان، رئیس‌جمهور کشور در سفر ماداگاسکار به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد بخش عمده مبلغ غرامت گازی 1/9 میلیارد دلاری ایران به ترکیه در قالب تخفیف در قیمت گاز طبیعی وارداتی از ایران دریافت خواهد شد.

آلبایراق در این باره گفته است: مبلغ زیادی از غرامت 1/9 میلیارد دلاری از ایران را که بابت سال‌های گذشته باید پرداخت شود، به شکل محاسبه در قیمت گاز دریافت خواهیم کرد. ان‌شاء‌الله در سال‌های پیش رو، گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه را با مبلغ مناسبی تأمین خواهیم کرد. وی با اشاره به این‌که رأی دیوان بین‌المللی داوری باعث خشنودی ترکیه شده است، گفت: ترکیه برای اولین بار در یک داوری بین‌المللی، برنده غرامتی به این بزرگی شده است. این الگوی خوبی برای ماست تا شکایت‌های دیگر گازی را با جدیت دنبال کنیم. این موفقیت و برد مهمی برای ترکیه است.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала