ژست قرن نوزدهمی خانم نخست‌وزیر

© AP Photo / Matt RourkeПремьер-министр Великобритании Тереза Мэй во время визита в США
Премьер-министр Великобритании Тереза Мэй во время визита в США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست‌وزیر انگلیس در روزهای اخیر به‌عنوان اولین رهبر یک کشور غربی پس از به قدرت رسیدن ترامپ به آمریکا سفر کرد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، نخست‌وزیر انگلیس در روزهای اخیر به‌عنوان اولین رهبر یک کشور غربی پس از به قدرت رسیدن ترامپ به آمریکا سفر کرد و در اولین برنامه خود با حضور در جمع سناتورهای جمهوریخواه در فیلادلفیا به سخنرانی پرداخت.

 خانم ترزا می‌ در این سخنرانی به نکاتی اشاره کرد که پرداختن به آن خالی از لطف نیست. وی در سخنرانی خود، سفرش را نقطه مهمی در احیای روابط سنتی آمریکا و انگلیس برشمرد و اظهار امیدواری کرد این همکاری‌ها و روابط در آینده در همه زمینه‌ها برجسته شود و در این فراز از سخنان خود، تعارفات و تملق‌هایی نثار رئیس‌جمهور جدید آمریکا کرد.

انگلیس که پس از رفراندوم حدود هشت ماه پیش و رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، شرایط دشواری را سپری می‌کند و در واقع از اینجا رانده و از آنجا مانده شده، درصدد است از فرصت به وجود آمده پس از انتخابات آمریکا برای خود یک همکار و شریک پیدا کند.

وی در سخنان خود بر نقش نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل تاکید کرد و با ابراز نگرانی از اظهاراتی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در خصوص ناتو بیان کرده بود، نقش مهم ناتو را نیز مورد توجه قرار داد.

از موضوعات دیگری که وی به‌ آن اشاره کرد، مباحث مربوط به روسیه و جمهوری اسلامی ایران بود و نخست‌وزیر انگلیس با یادآوری ضرورت هوشیاری در مقابل روسیه و پوتین، مجددا با اظهارات ناپخته و به دور از واقعیات، جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار داد. این دومین باری است که خانم ترزا می ‌در سفرهای خارجی خود آنچه را در شأن انگلیس و کارنامه سال‌ها مداخله آن کشور در نقاط مختلف جهان است به ایران نسبت می‌دهد.

خانم ترزا می‌ پیش از این در سفر به حوزه خلیج‌فارس در نقش یک دلال سلاح به منظور کسب بازار برای صنایع اسلحه‌سازی کشور متبوع خود، اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود. وی در سفر اخیرش به آمریکا نیز برای جلب نظر لابی صهیونیست و به اصطلاح خود احیای پیوندهای دیرینه با آمریکا از مداخله جمهوری اسلامی ایران در منطقه سخن گفت، در حالی‌که دولت انگلیس با فرار به جلو از پاسخگویی به حضور نظامی در منطقه و صادرات فراوان تسلیحاتی به کشورهایی که ناقض اولیه‌ترین مفاهیم حقوق بشری هستند، سر باز می‌زند.

سخنان نخست‌وزیر انگلیس بیشتر متناسب با قرن 19 و دوران امپراتوری انگلیس بود و نه کشوری که تا حد کشورهای درجه دوی اروپایی نزول کرده است. به نظر می‌رسد انگلیس از ابتدای انقلاب که دستش از منابع ایران کوتاه شد، نتوانسته است با واقعیات موجود در ایران و منطقه کنار بیاید و وقت و بی‌وقت، با‌ربط و بی‌ربط به اظهارات خلاف واقع در سطوح مختلف دست می‌زند. پیروزی‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بویژه نقش موثر کشورمان به همراه روسیه در تحولات سوریه، موجب خشم دولت‌های فرامنطقه‌ای شده است، گرچه آن را آشکار نمی‌سازند اما در نهان از این‌که به کشورهایی منفعل، تماشاگر و غیرموثر تبدیل شده و اعتبار بین‌المللی خود را تا حد بسیار زیادی از دست داده‌‌اند، ناخشنود هستند.

اظهارات اخیر خانم می، نمی‌تواند با توفیقات ایران در عرصه‌های بین‌المللی و همچنین نزد افکار عمومی نامرتبط باشد. خانم ترزا می بهتر است به جای پرداختن به موضوعاتی که به دولت متبوعش ارتباط ندارد به ساماندهی مشکلات اقتصادی و اولویت‌هایی که آن کشور در زمنیه‌های داخلی دارد، بپردازد، زیرا این قبیل اظهارات نه تاثیری در معادلات منطقه‌ای دارد و نه به ژست بین‌المللی این کشور کمکی می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала