تلاش هشت روزه امدادگران در حادثه پلاسکو در تهران

© REUTERS / Tasnim News Agencyتلاش هشت روزه امدادگران در حادثه پلاسکو در تهران
تلاش هشت روزه امدادگران در حادثه پلاسکو در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 30 دی(19 ژانویه) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان یکباره به طور کامل فروریخت و تعدادی از آتش نشانان و شهروندان زیر آوار ماندند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، نیروهای امداد و نجات تاکنون(شامگاه پنجشنبه) با انجام 90 درصد عملیات آواربرداری از ساختمان تخریب شده پلاسکو، پیکر 15 آتش نشان شهید و 4 شهروند(کسبه و یا مالک واحدهای تجاری) را از زیرخرابه های این ساختمان خارج کرده اند.
مجتمع تجاری پلاسکو به عنوان یکی از مراکز اصلی و قدیمی شهر تهران در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن، یک هزار و ٢٠٠ واحد تجاری داشته که براساس آمارها 560 واحد آن فعال بوده است.
براساس اعلام مقامات رسمی، میزان خسارت ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو 15 هزار میلیارد ریال برآورد شده و همچنین سه هزار کارگر شاغل در این مجتمع تجاری نیز بیکار شده اند.
* سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در روز نخست وقوع این حادثه اعلام کرد که براساس بررسی های انجام شده 25 نفر از جمله 16 آتش نشان دراین حادثه مفقود شده اند.
عملیات آواربرداری ساختمان از لحظه وقوع حادثه و تخریب کامل ساختمان(پنجشنبه 30 دی) آغاز شد و همچنان با گذشت هفت روز ادامه دارد.
درهمین ارتباط، یکی از ماموران آتش نشانی شهر تهران که در این حادثه مصدوم و در بیمارستان بستری شده بود، روز جمعه اول بهمن ماه به دلیل شدت جراحات وارده(سوختگی شدید) به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
* عملیات آواربرداری همچنان ادامه یافت و در روز شنبه 2 بهمن، ماموران امدادی پیکر 2 آتش نشان شهید را از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج کردند.
* نیروهای آتش نشان و امدادی حاضر در محل، بامداد روز دوشنبه 4 بهمن ماه نیز پیکر 4 شهروند (کسبه و یا مالک واحدهای تجاری) را از زیرآوار ساختمان پلاسکو خارج کردند ، پیکرهای خارج شده برای شناسایی و تشخیص هویت به پزشکی قانونی انتقال داده شدند.
*در ادامه عملیات امداد و نجات و جستجو، ماموران روز گذشته(چهارشنبه) پیکر 8 آتش نشان شهید را از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج کردند.
*ماموران در ادامه عملیات شبانه روزی آواربرداری از ساختمان پلاسکو، امروز(پنجشنبه) نیز پیکر 4 آتش نشان دیگر را از زیر آوارهای ساختمان خارج کردند.
برهمین اساس، تاکنون پیکر 15 آتش نشان شهید از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده است.
با توجه به اعلام اینکه دراین حادثه 16 آتش نشان به شهادت رسیده اند، نیروهای امدادی همچنان درحال تلاش برای یافتن پیکر آخرین آتش نشان شهید این حادثه هستند.
* تاکنون و در طول هشت روز گذشته از وقوع حادثه، 19 هزار تن نخاله و ضایعات با 1450 مرحله بار گیری از طریق کامیون ها از محل حادثه خارج و دپو شده است.
* حسن عباسی مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران نیز درهمین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که این حادثه درمجموع 222 مصدوم داشته که 169 مصدوم با حضور تکنسین های اور‍ژانس در محل مداوا شده و 53 مصدوم نیز به بیمارستان منتقل شدند.
*حدود 430 خبرنگار، فیلمبردار و عکاس از زمان وقوع این حادثه تاکنون، اخبار حادثه ساختمان پلاسکو را برای اطلاع مردم، به صورت مستقیم و لحظه ای پوشش داده اند.
* برغم تمامی تلاش های انجام شده، عملیات جستجو در میان آوارهای ساختمان پلاسکو برای یافتن پیکر یک آتش نشان شهید دیگر و همچنین پیکر شهروندانی که احتمال دارد در زیرآوار مانده باشند، همچنان ادامه دارد.
* فرماندهی انتظامی تهران نیز اعلام کرد که شهروندانی که یکی از بستگان و یا نزدیکانشان در حادثه پلاسکو مفقود شده اند، به پلیس آگاهی پایتخت واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.
*مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز امروز(پنجشنبه) اعلام کرد که هزینه تدفین شهروندان قربانی دراین حادثه از سوی شهرداری تامین تامین و پرداخت می شود.
*آیین تشییع و خاکسپاری شهدای حادثه پلاسکو قرار بود صبح امروز در تهران برگزار شود، که این مراسم به درخواست خانواده شهدای آتش نشان به تعویق افتاد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала