گزارش و تحلیل

پایگاه جدید آمریکا در سوریه

© AFP 2023 / Bulent Kilicامتناع آمریکا از اجرای عملیات زمینی در سوریه
امتناع آمریکا از اجرای عملیات زمینی در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش نشریه «باس نیوز»، آمریکا در ناحیه شهر الحسکه در شمال شرقی سوریه در 70 کیلومتری مرز ترکیه و 50 کیلومتری مرز عراق پایگاه احداث می کند. این نشریه به مسعود بارزانی رئیس کردستان عراق نزدیک است.

رسانه‌ها با استناد به‌ نیروهای دموکراتیک سوریه می‌نویسند که آمریکا در آن پایگاه 800 نظامی را مستقر کردند. هدف احداث این پایگاه ممکن است کمکرسانی آمریکا به نیرو های دموکراتیک سوریه باشد که در عملیات آزاد سازی رقه و دیر الزور شرکت می‌کنند

یک منبع نیرو های دموکراتیک سوریه که نخواست هویت وی افشا شود در صحبت با اسپوتنیک خبری در باره ساخت پایگاه بزرگ آمریکا در روستای تیل بدر در 35 کیلومتری الحسکه را تأیید کرد. این منبع گفت: چندی پیش الهام احمد رئیس شورای مشترک دموکراتیک سوریه با موفقیت از آمریکا دیدن کرد. پس از این، کار های ساخت و ساز پایگاه نظامی در ناحیه تیل بدر شروع شد. نظامیان آمریکایی وارد آن روستا شدند. حالا این کار ها ادامه دارد. قبلاً در تیل بدر دسته های دفاع روجاوا قرار داشتند. این پایگاه، بزرگترین پایگاه آمریکا در سوریه خواهد بود. در آن یک هزار سرباز مستقر شده و گنجایش آن 5 هزار نفر خواهد بود. هواپیما ها هم می‌توانند در آن مستقر شوند. قرار است از این پایگاه در عملیات آزادسازی رقه و دیر الزور استفاده شود.

در زمینه گزارش ها در باره احداث پایگاه جدید آمریکا در سوریه سخنان نمایندگان حزب اتحادیه دموکراتیک کرد ها — پایه نیروهای دموکراتیک سوریه — در این باره که آن‌ها قصد ندارند مصوبات مذاکرات آسنانه در مورد سوریه را رعایت کنند از اهمیت خاصی برخوردار است. Oya Algonenc Mughisuddin نماینده سابق پارلمان ترکیه و رئیس کرسی مناسبات بین‌المللی دانشگاه افوک آنکارا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که این وضعیت آبستان «چیز های غیر مترقبه» است. وی گفت:

«خبر های رسیده از سوریه در باره ساز و ساخت پایگاه نظامی آمریکا در ناحیه ای که زیر کنترل نیروهای کردی دفاع از خود قرار دارد نگرانی معیینی بر می انگیزد. این اطلاعات در زمینه گفته‌های کرد های سوریه در این باره که آن‌ها مایل نیستند مصوبات مذاکرات آستانه در خصوص سوریه را رعایت کنند جنبه خطرناکتر از پیش را به خود می گیرند. آمریکا کردهای سوریه را مسلح کرده و بدین طریق طرف خود را در اختلاف سوریه مشخص کرد. این به چه درد آمریکا می خورد؟ اولاً برای اینکه امکان داشته باشد در سوریه و عراق به حساب کردها جنگ انجام دهد زیرا متحدین آمریکا از واگزاری سربازان خود در اختیار فرماندهان آمریکایی امتناع ورزیدند. ثانیاً، برای تأمین امنیت اسرائیل. به عقیده شان امنیت اسرائیل فقط می‌تواند از طریق تشکیل منطقه متحد کرد ها تأمین شود. این امر به اسرائیل امکان خواهد داد که از نواحی کرد نشین بعنوان حوزه بینابینی برای دفاع از حملات ممکنه ایران استفاده کند و از سوی دیگر کاری کند تا اسرائیل ورق کردی در دست داشته باشد که آنرا بتواند در صورت بروز خطر حمله عربی به کار ببرد».

بنا به سخنان محقق ترک، آمریکا باید سیاست بیشتر هماهنگ شده را در خاور نزدیک را اجرایی کند. نمی‌شود هیمشه از اسرائیل دفاع کرد و کردستان را فقط به این دلیل ایجاد کرد که اسرائیل با پیروی از نقشه ها و منافع خود خواهان این کار است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала