گزارش و تحلیل

آیا جانشین ناتو معلوم است؟

© Fotolia / KariochiШтаб-квартира НАТО
Штаб-квартира НАТО - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانسوئا دِ ریوژی، یکی از کاندیدان ریاست جمهوری فرانسه از حزب سوسیالست ها و پیشرو حزب محیط زیستی این کشور اظهار کرد چون از قرار معلوم ناتو به هر صورت متلاشی می شود، جای این سازمان را باید اتحاد نظامی اروپایی بگیرد.

به نظر کاندید سوسیالیست، "اروپا باید از حالت زانوی غم به بغل گرفتن در بیاید، چون از یک طرف روسیه ولادیمیر پوتین و از طرف دیگر ایالات متحده دونالد ترامپ است. به این خاطر پیشنهاد می کنم جانشین ناتو اتحاد نظامی اروپایی باشد، چنانچه دونالد ترامپ اشاره کرد از قرار معلوم ناتو به هر صورت متلاشی خواهد شد. افسوس، حرف های دونالد ترامپ را باید جدی گرفت".

нато_трамп - اسپوتنیک ایران
ناتو- سازمان کهنه و قدیمی است؟
پیشین در مصاحبه با رسانه های اروپایی، آقای ترامپ از تصمیم بریتانیای کبیر مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، اظهار تحسین کرده، آنگلا مرکل، صدرعظم آلمان را از وضع آوارگان مورد نقد قرار داده و ناتو را "سازمان مهم ولی کهنه که فقط پنج کشور بار مخارج مقرر شده را بر دوش خود دارند و بقیه "دست به جیب خود نمی برند" عنوان کرده است.
بِرنار کازنِف، نخست وزیر فرانسه، اظهارات آقای ترامپ را مورد تفسیر قرار داده به ایجاد سیستم مستقل دفاع اروپایی که "استقلال اتحادیه اروپا، مللی را تأمین خواهد نمود" مردم اروپا را فرا خواند.
آلکساندر پِرِندژیِف، استاد کافدرای علوم سیاسی و اجتماعی دانشگاه اقتصادی روسی به این عقیده است که ناتو به حیث سازمانی که باید امنیت اعضایش را تأمین نماید، برآورده نمی کند. مفسر مزبور در مصاحبه با رادیو Sputnik می گوید:


"در بررسی این موضوع باید واقع بین باشیم. تصور ما از ناتو چه است؟ به نظرم ناتو، پروژه سودجویانه نه بلکه یک طرح تقلبجویانه است. در ماهیت امر، ناتو، ثروتمند کردن اشخاص معین است. در واقع تحدیدی علمدار می شود که ذاتاً وجود ندارد. ولی در مقابل آن تحدیدی که واقعاً وجود دارد، منظور از تروریسم بین المللی است، ناتو دقیقاً ناتوان است. علاوه بر این هنگامی که عملیات تروریستی صورت می گیرند، هر عضو سازمان ناچار است به تنهایی با آن مبارزه کند".


مفسر مزبور بعید نمی داند که دونالد ترامپ می تواند در واقع ارتباط ایالات متحده با ناتو را مورد تجدید نظر قرار دهند. ولی برای اروپایان پروژه های نظیر ناتو اهمیت کلیدی دارد. کارشناس مزبور در ادامه تفسیر خود می گوید: 


ایالات متحده آمریکا به خاطر حفظ پروژه ناتو متحمل ضرر و زیان انگفت مالی می شوند. فایده ناتو مطلق برابر با منافع ملی ایالات متحده آمریکا نبوده، برعکس مخارج را افزایش کرده از جمله بدهی داخلی کشور را. از این نظر، کشور آمریکا به تمام معنی به سیاست دیگر اقتصادی و احتمالاً بین المللی نیاز دارد. در چنین وضع مطرح کردن سوئالی که پس اروپایان چه کند طبیعی به نظر می رسد. آشکار است که نخبگان اروپایی از چنین پروژه سود می برند. و برای ادامه روند سودجویی آنها غیر از ایدئولوژی "تحدید روسی" هنوز چیز دیگر اختراع نکردند. تا امروز این تحدید خیالی جیب نخبگان را پر می نماید".


بنظر کارشتناس مزبور، ایجاد قوا یا ارتش سراسری اروپایی در آینده قریب الوقوع و جانشین ناتو باشد بعید است. ریشه سخن را به کارشناس می دهیم که در ختم مصاحبه چنین نتیجه گیری می نماید" 


"بنظرم اگر ایده اتحاد نظامی اروپایی، جامۀ عمل بپوشاند، شکل ظاهری آن جور دیگر تصور می شود. احتمالاً ما بسادگی شاهد یگانهای منطقوی می شویم. فکر می کنم که ارتش سراسری اروپایی،ساخته و پرداختۀ ذهن و تخیل پیش نیست".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала