تاثیر کمک سگ های زنده یاب در حوادث

© Sputnik / Maxim GrigoryevСпасатель Центра спасательных операций особого риска "Лидер" МЧС России с лабрадором во время поисково-спасательной операции в Непале
Спасатель Центра спасательных операций особого риска Лидер МЧС России с лабрадором во время поисково-спасательной операции в Непале - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، سازمان صلیب سرخ یا هلال احمر در هر کشوری اقدام به خرید یا تربیت سگ هایی می کند که می توانند در هنگام وقوع حوادث و بحران هایی مانند زلزله به زیر آوار رفته و با استفاده از حس بویایی خود افراد زنده را تشخیص دهند.

در کشور ایران نیز هم اکنون شصت و چهار سگ زنده یاب در مجموعه امداد و نجات هلال احمر کل کشور و در هر استان به تفکیک دو سگ برای موارد اضطراری وجود دارد.
به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران با اشاره به تربیت و پرورش سگ های زنده یاب، این سگ ها از نژاد ژرمن شپهرد هستند که از 2 تا 4 ماهگی به مدت 2 سال تحت آموزش های خاص قرار می گیرند. چهارده نوع آزمایش هوش و عاطفی از این سگ ها گرفته می شود که سگ های وحشی و آنهایی که ضریب هوشی پایینی دارند از لیست سگ های تحت آموزش حذف می شوند.
علت استفاده از سگ ها این است که آنها به راحتی می توانند به مکان هایی از آوار بروند که انسان ها قادر به رفتن نیستند و با حس بویایی قوی خود به پیدا کردن افراد زنده بپردازند.
سگ زنده یاب "دومان" از مهمترین سگ های زنده یابی بود که رکورد بسیار عجیبی در کل دنیا داشت. علی رغم اینکه سگ های زنده یاب قادر به نجات جان انسان های زنده هستند، دومان می توانست جسد نیز پیدا کند. جالب است بدانید که "دومان" بصورت مادرزادی قادر به انجام این کار بود و هیچ نوع تربیتی برای تشخیص جسد بر روی او صورت نگرفت. او در عمر 11 ساله خود توانست در طی 30 عملیات موفق به نجات جان 50 نفر بشود که در میان سگ های زنده یاب رقم قابل توجهی است. گفتنی است که این سگ قهرمان بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

در فاجعه پلاسکو نیز 14 سگ زنده یاب به همراه مربیان خود به محل حادثه اعزام شدند اما با توجه به بوی گازوئیل و مواد در محل حادثه، سگ های زنده یاب برای پیدا کردن قربانیان با مشکل روبرو شدند اما همچنان به جستجوی خود ادامه می دهند.
اسماعیل اسکندری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت که اخبار مختلفی پیرامون یکی از سگ های زنده یاب حاضر در صحنه حادثه پلاسکو در سایت های اجتماعی منتشر شده است. حتی بعضی از کاربران در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف، خبر کشته شدن که یکی از سگ های زنده یاب حاضر در صحنه حادثه که متعق به پلیس بوده است را منتشر کرده است. وی این خبر را تکذیب کرد و از کاربران خواست که این اخبار و شایعه ها را انتشار ندهند. رئیس تیم آنست امداد و نجات هلال احمر افزود که انتشار اخبار حاشیه ای به منظور تضعیف روحیه امدادگران حاضر در صحنه حادثه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала