گزارش و تحلیل

یک تحلیلگر: پروژه «جریان ترکیه» برای راه اندازی آماده، فقط فرمان استارت لازم است

© Photo / TurkStreamСтроительство газопровода «Турецкий поток»
Строительство газопровода «Турецкий поток» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان روسیه قرارداد در باره توافق روسیه و ترکیه در خصوص پروژه خط لوله گاز «جریان ترکیه» را به تصویب رساند

موعد اعتبار این توافق 30 سال است و می‌تواند در دوره های 5 ساله بعدی تمدید شود

در ضمیمه توضیحی این توافق گفته می شود: احداث این خط لوله گاز امکان خواهد داد از ریسک های ترانزیتی کاهش یافته و پس از 2019 گاز بصورت امن به ترکیه و کشور های اتحادیه اروپا تحویل شود. اولین نوبت این خط، کاری خواهد کرد که هر سال 750 میلیون دلار حاصله از عوارض صادراتی وارد بودجه روسیه شود. به محض احداث خط دوم ترانزیتی به اروپا این مبلغ دو برابر افزایش خواهد یافت.

در این سند آمده است: ساخت «جریان ترکیه» سبب آن نخواهد شد که هزینه‌های اضافی از بودجه روسیه گرفته شود.

«ولادیمیر جبروف»، معاون اول کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون — سنا روسیه اعلام کرد این شورای توافق در مورد پروژه «جریان ترکیه» را در نشست عمومی اول فوریه بررسی خواهد کرد.

سناتور گفت «ما باید دو هفته بعد از نشست پارلمان دوماا این سند را در نشست عمومی بررسی کنیم. سناتور ها از این توافق حمایت خواهند کرد زیرا برای کشور ما سودآور است».

«رومان تکاچوک» تحلیلگر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «الپاری» در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که ترکیه این پروژه را در آخر سال گذشته به تصویب رساند. این کارشناس چنین اظهار داشت:

«روشن است که پیاده کردن این پروژه کار گرانی است و تصمیمگیری برای چنین مصارف گزافی آسان نیست. ولی الان کل مسایل رفع شده و می‌شود به کارهای ساختمانی پرداخت. در‌واقع بخش روسی خط گاز چند سال پیش قبل از تیره شدن روابط روسیه با ترکیه کشیده شده بود. در اراضی روسیه همه چیز حاضر و آماده است و لوله ها تا کرانه دریای سیاه کشیده شده تا بعداً در کف دریا گذاشته شوند. آمادگی ترکیه — یک علامت مثبت است به این معنا که این پروژه برای راه اندازی آماده است و فقط فرمان استارت لازم است. آنگاه می‌توان در این باره صحبت کرد که چند سال بعد تحویل گاز روسی به اروپا از طریق ترکیه شروع خواهد شد».

برتری اصلی این پروژه این است که بخشی از ریسک های ترانزیتی را حذف می کند. تکاچوک گفت:

«الان ما نخش چشمگیر گاز را از خاک اوکراین عبور می‌دهیم که توأم با ریسک های سیاسی معیینی است. همانا برای کاهش دادن این ریسک ها پروژه «جرایان ترکیه» پیاده می شود. کاملاً امکان‌پذیر است که اوکراین به هوش بیاید و به این فهم برسد که اگر روسیه از تحویل گاز از خاک اوکراین منصرف شود آن کشور بخش چشمگیر از درآمد بودجه خود را از دست داده و این امر در اقتصادش تأثیر منفی خواهد گذاشت. ولی اگر اوکراین خط کنونی خود را دنبال کند، پس از چند سال سهم اوکراین در تحویل گاز روسی از خاک خود اندک خواهد شد. بعلاوه روسیه نه تنها پروژه خط لوله «جریان ترکیه» بلکه پروژه «جریان شمالی- دو» را بررسی می کند. روسیه چند راهکار را در اختیار دارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала