گزارش و تحلیل

پروژه ی زیردریایی " کلمبیا" ، رقابت زیر آب با آمریکایی هاست

© Photo / Рress-service of JSC "PO "Sevmas"پروژه ی زیردریایی " کلمبیا" ، رقابت زیر آب با آمریکایی هاست
پروژه ی زیردریایی  کلمبیا ، رقابت زیر آب با آمریکایی هاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه ها اطلاع می دهند که در آمریکا طراحی زیر دریایی اتمی نسل جدید مدل " کلمبیا" آغاز می شود.

نظامیان آمریکایی آنرا " زیر دریایی قرن 21 " می نامند. زیردریایی جایگزین موشک برهای استراتژیک نوع " اوهایو" می شود که در سال های 80-90 میلادی ساخته شده اند. در کل 12 زیردریایی جدید مدل " کلمبیا" ساخته خواهد شد و اولین آن در سال 2021 قابل بهره بردای خواهد بود. قیمت کلی پروژه بیش از 100 میلیارد دلار ارزیابی شده است.
ایگور کوردین، کاپیتان درجه یک ، نماینده کمیته سازمان دهی باشگاه ملوانان زیردریایی سن پترزبورگ در خصوص این پروژه ی آمریکایی و قابلیت های زیردریایی های امروزی موشکی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت:
" زیردریایی جدید ، همیشه ادامه ی پروژه های پیشین بوده است. و در این مورد ، ادامه زیردریایی مدل " اوهایو" است. تفاوت آنها در جدید بودن و از جمله تسلیحات الکترونیکی است. باید گفت که آمریکایی ها ضمن ساخت زیردریایی های جدید بلافاصله امکانات مدرنیزه را به آن می افزایند. به طور مثال بعد از ساخت سه سال پیش موشک تریدنت آنها اصلاحات دیگری را صورت دادند یعنی اندازه های بزرگ، طبیعتا ضمن دریافت برد پرواز بیشتر. این موشک هم در " کلمبیا" جاگذاری خواهد شد.
وی خاطر نشان نمود که روسیه در بخش تسلیحات ، سه زیردریایی اتمی با هدف استراتژیک نسل چهارم با نام های یوری دالگاروکی، الکساندر نوسکی و ولادیمیر موناماخ دارد. و کلا همانطور که برنامه ریزی شده است تا سال 2020 ، 10 موشک بر استراتژیک زیر آبی پروژه ی 955 " بوری" به نیروی دریایی روسیه اضافه می شود.
به عقیده ی کارشناس نظامی ، امکانات زیردریایی های موشکی امروزی ، نتیجه ی رقابت طولانی ناوگان زیر دریایی روسیه و آمریکاست.
این کارشناس نظامی خاطر نشان می کند: " در زمان جنگ سرد امتیاز آمریکایی ها پیش از همه در دستگاه های الکترونیکی بود. اما در سال های 90 ، زیردریایی های ما در سرو صدا و برد مشاهده قابل رقابت شدند. اکنون پروژه ی " یاسن" هم از لحاظ برد دید و هم امکان تسلیحات تاکتیکی از آمریکایی ها پیشی گرفته است. بنابراین آمریکایی ها اکنون نه تنها در خصوص " کلمبیا" صحبت کرده بلکه از مدرن سازی سایر زیردریایی های نوع " سیوولف" ، " ویرجینیا" و غیره می گویند. این " رقابت زیر آب" ادامه دارد یعنی ما از آنها پیشی گرفته و آنها سعی می کنند که به ما برسند. آمریکایی ها زمانی اشتباه بزرگی مرتکب شدند و از زیردریایی دیزلی الکترونیکی امتناع نمودند که به زیردریایی های غیر اتمی با نیروگاه های بدون وابستگی به هوا تبدیل شدند. اما آمریکایی ها آنرا ندارند. بعدها ما ضمن داشتن پایگاه عناصردر طرح الکترونیکی که خیلی خوب نبود به مسیر دیگری وارد شدیم یعنی ساخت دستگاه های دید زیردریایی. آمریکایی ها چنین دستگاه هایی ندارند. اما ما با کمک آن زیردریایی های آمریکایی را با موفقیت یافته و تعقیب می کنیم."
وی همچنین در خصوص طراحی دستگاه های بدون سرنشین زیرآبی یادآوری کرد و بیان داشت که ناوگان آینده یعنی زیردریایی ها با خدمه.
ایگور کوردین خاتمه داد: " به نظر من زیردریایی بدون خدمه امکان پذیر نیست. هر دستگاه اکترونیکی پیشنهاداتی می دهد ، اما این خود فرد است که تصمیم می گیرد. در هر صورت اگر فرد به درستی از پیش گویی های کامپیوتر استفاده کند آنوقف قابل اعتمادتر خواهد بود. "

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала