گزارش و تحلیل

چشمک ظریف به عربستان

© AP Photo / Petr David JosekIran's Foreign Minister Mohammad Javad Zarif
Iran's Foreign Minister Mohammad Javad Zarif - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک بار دیگر کنفرانس داووس سوئیس فرصتی بود تا وزیر امور خارجه کهنه کار ایران چهره صلح طلبانه ایران در مقابل چهره جنگ طلبانه عربستان سعودی را به نمایش بگذارد.

دعوت آقای ظریف از عربستان سعودی برای گفتگو و همکاری جهت حل مشکلات منطقه ای با استقبال بی نظیر رسانه های جهانی و بالطبع کشورهای مختلف جهان مواجه شد.
این اظهار نظر آقای ظریف در حالی انجام شد که مقامات عربستان سعودی هر روز بر طبل جنگ و کشت و کشتار در منطقه میزنند و از جامعه متمدن جهانی دور می شوند.
بر کسی پوشیده نیست که عربستان سعودی امروزه بیشترین آسیب ها را از تصمیمات و رفتار سیاستمداران نوجوان و بی تجربه خود دریافت می کند و تلنبار شدن این آسیب ها بدنه سیاسی حکومت عربستان را تضعیف کرده.
چه در داخل و چه در خارج عربستان سعودی امروزه این کشور با بحران های زیادی مواجه می باشد که قطعا ادامه آنها منجر به فروپاشی آن خواهد شد.

Вид столицы Саудовской Аравии Эр-Рияд - اسپوتنیک ایران
روحانی: ایران نمی خواهد عربستان در منطقه حذف شود
سعودی ها متوجه نیستند که ایران جزو معدود کشورهای جهان و شاید تنها همسایه عربستان به حساب می آید که به هیچ وجه خواهان از هم پاشیدن عربستان سعودی نمی باشد.
این در حالی است که متحدان و حامیانی که عربستان سعودی بر همکاری با آنها پافشاری می کند و متصور است که اینان می توانند حامی بقای این کشور باشند بدون هیچ تعارفی از لزوم تجزیه عربستان سعودی صحبت می کنند و می توانید در مقالات و نوشتار و گفتار مقامات و مشاوران غربی مخصوصا ایالات متحده مشاهده کنید که آنها خواهان تجزیه عربستان سعودی به چندین کشور، عموما سه کشور می باشند.
مقاله ها و نوشته های آنها آنقدر زیاد است که جای تعجب دارد چگونه سعودی ها هنوز به این کشورها اطمینان می کنند.
اگر هنوز متوجه نیستند می توانند به مقالات معروف "مرزهای خون" در مجله آتلانتیک و یا مقالات متعدد برنارد لویس مشاور معروف کاخ سفیر مراجعه کنند.
این طرح ها همان طرح هایی است که خانم هیلاری کلینتون زمان تصدی وزارت امور خارجه به عنوان "نقشه راه" مطرح می کرد، نقشه ای که پس از تجزیه دیگر کشورهای منطقه در نهایت به تجزیه عربستان سعودی نیز می انجامید.
یکی از دلایل ناراحتی آمریکایی ها از ایران این است که ایران نقشه آمریکا برای تجزیه منطقه را در سوریه و عراق عقیم نموده.
گو اینکه ایران این عمل را برای حفظ تمامیت ارضی خود و همپیمانانش انجام داده اما در نهایت با تدبیری که ایران اتخاذ کرده فعلا عربستان سعودی نیز از این نقشه تجزیه طلبانه نیز نجات پیدا کرده.
در صورتی که عربستان سعودی به سیاست های نابخردمندانه خود در منطقه ادامه دهد احتمال زیادی وجود دارد که نقشه معکوس شود و به جای اینکه این نقشه بخواهد به ترتیب در سوریه و عراق و ترکیه و ایران و در نهایت عربستان سعودی پیاده شود ممکن است در ابتدا در عربستان سعودی پیاده شود و طراحان آن بخواهند پس از تجزیه عربستان سعودی در آینده به سراغ دیگر کشورها بروند.
می توان گفت به همین دلیل هم هست که ایران به هیچ وجه تمایل ندارد علیرغم همه اختلافات و دشمنی هایی که این روزها با عربستان سعودی دارد این کشور دچار مشکلات داخلی شود و یا اینکه تجزیه شود. چون به هر حال ترکش های هر گونه نا امنی در کشورهای همجوار ایران در نهایت این کشور نیز اصابت خواهد کرد.
طی چند هفته اخیر شایعات زیادی مبنی بر تلاش برخی کشورها مانند کویت و عراق برای میانجی گری میان ایران و عربستان سعودی مطرح شده.
در پی اظهار نظرهای امیر کویت در کنفرانس سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر علاقه کشورهای عرب برای حل اختلافات با ایران بسیاری مترصد واکنش ایران بودند.
به هر حال ایرانی ها هم متوجه هستند امیر کویت بدون مشورت با دیگر کشورهای همپیمان چنین سخنانی را در این اجلاس بیان نمی کند.
گو اینکه امیر کویت از حل اختلافات میان عرب ها و ایرانی ها سخن بر زبان آورد اما باز هم همه می دانند که لب کلام، حل اختلافات میان عربستان سعودی و ایران به حساب می آید، چون به جز بحرین دیگر کشورهای عرب عضو شورای همکاری هیچ مشکلی با ایران ندارند و سفارت هایشان هنوز در تهران باز و فعال است.
آقای ظریف در این اظهار نظر اخیر خود در واقع به پیام عربستان که از زبان امیر کویت بیان شده بود پاسخ داد و مستقیما به عربستانی ها گفت که ایران نه فقط مشکلی برای گفتگو با آنها ندارد بلکه حتی حاضر است با آنها برای حل مشکلات منطقه همکاری کند و به آنها اجازه دهد به جای نقش مخربی که طی چند سال اخیر اتخاذ کردند نقشی سازنده داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала