گزارش و تحلیل

ناتوی اسلامی

© AP Photo / Saudi Press Agencyسلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناتوی اسلامی بشکل کنونی آن ناکام می ماند.

مقام جدید راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان  یکی از  موضوعات  مهمی است  که در روزهای اخیر  در صفحات  مطبوعات  خاورمیانه و  آسیای جنوبی  به بحث گذاشته شده است.  سعودی ها از  ژنرال پاکستانی  که تجربه جنگی زیادی دارد  دعوت کردند  رئیس  ستاد « ناتوی اسلامی» شود —  اتحادیه  نظامی  39 کشور —  که برای مبارزه  با تروریسم تشکیل شده است.

سعودی ها ایده  اتحادیه  نظامی اسلامی را مدتها بود  که مطرح می کردند: الریاض   خوشش نمی آید  که تصمیمگیری در خصوص سرنوشت  خاور  میانه در واشنگتن، لندن و مسکو انجام می شود و سرد شدن  مناسبات با آمریکا و توجه رئیس جمهور اوباما  نسبت به ایران باعث آن شد  تا  سعودی ها احساس خطر کنند. دسامبر سال 2015 میلادی  پادشاه سلمان «  ائتلاف نظامی اسلامی  جهت مبارزه با تروریسم» را رهبری کرد که بطور مخفف « IMAFT » نامیده می شود و مقر آن در الریاض قرار دارد.  هدف اصلی آن  مبارزه با افراط گرایان  در خاک سوریه ، عراق، یمن و لیبی  — اعلام شد.  34 کشور عضو این ائتلاف بودند و پس از چند ماه تعداد آنها به 39 کشور افزایش یافت.  تقریبا از تمام کشورهای اسلامی  به غیر از ایران، سوریه و عراق  دعوت به عضویت در این ائتلاف شد که بلافاصله آن را مبدل به یک سازمان سنی کرد.

ایده « ناتو اسلامی»  از همان ابتدا یک خیال واهی بود: بازیگران زیاده از حد  گوناگون و اهداف زیاده از حد متفاوت است و دشمن واحدی وجود ندارد.  بیانیه مقابله با  تروریسم مضحک به نظر می رسد به ویژه با در نظرداشت این موضوع که  بسیاری از اعضای کلیدی  ائتلاف  یا بطور مستقیم و یا غیرمستقیم از این یا آن  گروهک تروریستی  حمایت کرده و از آنها  برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

فرزاد  رمضانی — بونش کارشناس مستقل و تحلیل گر مسایل بین الملل و منطقه ای در خصوص آینده « ائتلاف اسلامی»  در مصاحبه با « اسپوتنیک» اظهار نظر نمود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала