گزارش و تحلیل

جهادیون بر خاسته از آسیای میانه در حکم خطر تروریستی برای ترکیه است

© AP Photo / Sergei GritsУзбекский солдат на границе с Киргизией
Узбекский солдат на границе с Киргизией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش کانال تلویزیونی ان تی وی، سرویس امنیتی ترکیه عبد القادر ماشاریپوف را دستگیر کرد که شب سال نو میلادی در کلوپ شبانه استانبول به تیر اندازی پرداخت. منبع این کانال در ارگان های حافظ قانون گفت که عملیات دستگیری آن تروریست شب عصر دوشنبه در محله است یورت استانبول انجام شد.

در جریان آن عملیات یک همدست او از قرقیزستان و 3 زن از سنگال، سومالی و مصر بازداشت شدند. دیر تر روشن شد که آن‌ها برای آماده سازی و انجام اعمال تروریستی به استانبول آمدند

اسد الله اوگوز کارشناس در امور آسیای میانه و افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک تعریف کرد که چطور شبه نظامیان داعش، جهادیونی از آسیا میانه که تعدادشان 4-5 هزار نفر است گزارشان به ترکیه می افتد. آن‌ها عمدتا در ترکیه وارد صفوف داعش شده و سپس به سوریه و عراق اعزام می شوند. این کارشناس گفت:

«پس از فروپاشی شوروی در 1991 در این منطقه خلاء عقیدتی بوجود آمد. جمهوری هایی آسیای مرکزی سعی کردند این خلاء را پر کنند. آن‌ها به فرهنک و رسوم محلی اتکا می‌کردند ولی نتوانستند از عهده این وظیفه بر آیند. به جای این، اسلام گرایان اهسته آهسته این فضا را پر می‌کردند. ابتدا در اوایل 1990 در این حوزه زیر نفوذ کشور های خلیج فارس سازمان های اسلامگرای رادیکال ظاهر شدند. آن‌ها مدرسه‌ها و آموزشگاه‌ها برای تدریس قرآن باز کردند. در آن زمان داعش هنوز وجود نداشت. ولی فعالیت طالبان و القاعده شدید بود. از اوایل سال‌های 2000 این جریان سرعت بیشتری به خود گرفت».

به گفته این کارشناس، با ظاهر شدن داعش این روند تسریع شد. جوان های دارای روحیات رادیکال زیر نفوذ سازمان ها و فرقه های اسلامگرا قرا می‌گرفتند و بعد از چندی آن‌ها با مساعدت آن‌ سازمان ها از آسیای میانه راهی ترکیه می شدند. اوگوز گفت:

«این فرقه ها دارای روابط با گروه‌های متفاوت می باشند. آن‌ها افراد را از آسیای میانه می‌برند، به آن‌ها مسکن، خوراک و مایتاج می‌دهند و به آن‌ها آموزش عقیدتی داده و آن‌ها را برای جهاد آماده می سازند. بعد از این آن‌ها یا به عراق و سوریه رفته و یا به میهن باز گشته و در آنجا می‌توانند در گروه های محرمانه به فعالیت‌ تروریستی ادامه دهند».

به گفته اوگوز، یکی از محله های محبوب سکونت جهادیون بر خاسته از آسیای میانه در استانبول — ناحیه زیتینبورنو است. در اینجا آپارتمانی بود که ماشاریپوف آنرا اجاره کرده و قصد داشت پس از انجام عمل تروریستی 1 ژانویه برای گرفتن اشیای خود به آنجا باز گردد. اوگوز گفت:

«تعداد زیاد عناصر رادیکار و دارای خطر بالقوه وارد شده از افغانستان نیز در زیتینبورنو اِسکان می گزینند. هر چند که آن‌ها هنوز در عملیات تروریستی دست نداشته این به معنای آن نیست که این موقعیت تا ابد طول بکشد. در زیتینبورنو همچنین شبه نظامیان سابق طالبان زندگی می‌کنند، آن‌ها هیچ گذرنامه یا سندی ندارند. آن‌ها 50 —60 نفری در یک خانه زندگی می‌کنند و مایل اند به غرب بروند. در این شرایط دولت در حالت فاقد آمادگی لازم قرار دارد که بخشودنی نیست. اگر نیرو های امنیتی این محل را وارسی می کرند دیدند که هر ساکن دوم آن خارجی غیر قانونی است. پلیس از این وضع آگاه است ولی دست به اقدام نمی زند».

این کارشناس در پایان گفت:

به افراد وارد شده از آسیای میانه که شبه نظامیان بالقوه هستند مسکن و حمایت های مادی، معنوی و فنی واگزار می‌شود. همه این‌ها از منابع معیین به گروه‌هایی سرپرست آن‌ها تحویل داده می شود.این گروه‌ها برای تأمین اینگونه حمایت های باید با نیرو های ذینفع معیین رابطه داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала