گزارش و تحلیل

یک عقیده: در آمریکا یک مقام ملاحظه کار اعلام کرد که تحریمات ضد روسیه بی‌فایده است

© Fotolia / Karen Grigoryanمسابقه ریاست جمهوری آمریکا
مسابقه ریاست جمهوری آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه به روزنامه نگاران گفت که این کشور مدت‌ها پیش و چند بار اعلام کرده که تحریمات از بسیاری لحاظ به نتیجه معکوس رسیده، وی ضمن تفسیر یک عبارت مجاز مشاور دونالد ترامپ در باره بی‌فایده بودن تحریمات گفت که روس ها ترجیح می‌دهند نه برف بلکه غذا های با مزه ساخت کشور خود را بخورند

پیشتر رسانه‌ها گزارش کردند که انتونی اسکاراموچی مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد که «روس ها برای زنده ماندن آماده بودند برف بخورند». وی با این گفته بی‌فایده بودن تحریمات ضد روسیه را توضیح کرد. به گفته اسکاراموچی، به خاطر مزاج افراد روس تحریمات غرب علیه آن کشور بازتاب معکوسی را پیدا کردند و اهالی روسیه بدور رئیس جمهور حلقه زدند.

گفتنی است که در رابطه با موقعیت در کریمه و اوکراین مناسبات روسیه و غرب تیره شد. در آخر ژوئیه 2014 اتحادیه اروپا از تحریمات معطوف به افراد و شرکت های جداگانه به تحریم رشته‌های کامل اقتصاد روسیه پرداختند. در جواب روسیه واردات اجناس غذایی از کشور هایی که علیه آن تحریمات وضع کردند را محدود کرد. آن‌ها کشور های عضو اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و نروژ بودند. هفته گذشته باراک اوباما این تحریمات را برای یک سال دیگر تمدید کرد. به عقیده گئورگی فیودوروف رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی — سیاسی «آسپکت»، عضو اتاق اجتماعی روسیه، سخنان مشاور ترامپ را می‌توان تأیید حقیقت دانست. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک چنین گفت:

«من دلم نمی‌خواهد بگویم که این سخنان علامت لغو عنقریب تحریمات است. آن‌ها فقط حقیقت را تأیید می کنند. در‌واقع طرز تفکر روس های اینجوری است: اگر کسی از خارج به آن‌ها فشار وارد می‌آورد مردم به رسم معمول بدور رهبری کشور خود حلقه می زنند. در مورد ما بدور ولادیمیر پوتین. گمان می‌کنم که مشاور دوراندیش ترامپ اعلام کرد که آن تحریمات کاری نکرده و بر عکس کاری کردند تا پوتین مواضع خود را در جامعه روسیه مستحکمتر سازد. افرادی که در تیم ترامپ به کار خواهند پرداخت باید اینرا بدانند».

به گفته فیودورف این ادعا در مورد بوروکراسی اروپا نیز صدق می‌کند که پیش از تحریمات ضد روسی از آمریکا حمایت می کرد. او در پایان گفت:

«بر هیچ‌کس پوشیده نیست که بوروکراسی کنونی اروپا سمتگیری جدی به حزب دموکرات های آمریکا و طرفداران آن داشت و در‌واقع ترامپ را تحقیر می‌کرد و او را از تازه بدوران رسیدگان می دانست. حالا که وضع عوض شده ظاهرشان چندان خوب نیست. حالا آن‌ها مطابق قواعد سیاسی مجبورند با او وارد تماس شده و همکاری کنند. ترامپ فردی است که حساب و کتاب بلد است و کار خود را از بازبینی روابط با اتحادیه اروپا آغاز خواهد کرد. او کوشش خواهد کرد که از این روابط سود حد اکثر را بدست بیاورد. حالا ما در مورد ناتو شاهد همین هستیم. او که یک فرد میهنپرست آمریکا است حساب کرد که امنیت اروپا برای مالیات بدهان آمریکا خیلی گران تمام می‌شود و به این خاطر می‌خواهد که اروپایی‌ها پول امنیت خود را پرداخت کنند. به نظرم ترامپ حوصله دارد جهش بسیار سریعی را انجام دهد و آن موقعیت های بحرانی را برطرف کند که قبل از روی کار آمدن وی سال‌های درازی طول می کشیدند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала