فایده فشارخون بالا

© AFP 2023 / Johannes Eiseleافراد سالخورده
افراد سالخورده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فایده غیرمنتظره فشارخون بالا اعلام شد.

 به گزارش  EurekAlert،  متخصصان آمریکایی ثابت کردند که فشار خون بالا در سن بالا  با کاهش ریسک  پیشرفت  دمانس (زوال عقل) در دوران کهنسالی  مرتبط است.

پزشکان  ارتباط بین  فشار خون بالا  به ویژه اگر در سن 80 سالگی و به بالا بروز کرده باشد و کاهش  ریسک  زوال عقل پس از 90 سالگی  را  مشخص کردند.  متخصصان با  نظارت بر 559 نفر  که هر یک از آنها بیش از 90 سال عمر دارد به این نتیجه رسیدند.  در زمان  انجام  این پژوهش، حدودا 40 درصد  شرکت کنندگان آن (224 نفر)   مبتلا به  زوال عقل بودند.

اما تعداد افراد مبتلا به این بیماری  در بین اشخاصی که  در سن 89-80 دچار فشار خون بالا شده بودند  کمتر بود.  در مقایسه با افراد مسنی که  این وضعیت به ثبت نرسیده بود، افراد مبتلا به فشار خون بالا در کهنسالی  بطور متوسط 42 درصد  کمتر  دچار دمانس شدند.  در بین شرکت کنندگانی که پس از 90 سالگی دچار فشار خون بالا شدند ، ریسک  تکامل دمانس  کمتر بود —  بطور متوسط تا 63 درصد.

دلیل احتمالی ارتباط  بین فشار خون بالا و کاهش ریسک ابتلا به دمانس را  متخصصان  به این شکل توضیح دادند که  معمولا فشار خون  افراد چاق بالاست و آنها می توانند در کهنسالی  جریان خون  را در سطح  ضروری  نگه دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала