گزارش و تحلیل

تیم ترامپ می تواند اخوان المسلمین را شامل لیست تروریستها کند

© AP Photo / Manu Brabo/FilesСторонники "Братьев-мусульман" на протесте в Египте
Сторонники Братьев-мусульман на протесте в Египте - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امکان آن وجود دارد که تیم رئیس جمهور منتخب آمریکا، سازمان "اخوان المسلمین را شامل لیست گروهک های تروریستی نماید.

یک منبع عالی رتبه روزنامه "ایزوستیا" در حزب جمهوریخواهان اظهار کرد که تیم جدید کاخ سفید بطور جدی خود را برای مبارزه با تروریسم عیار کرده و اخوان المسلمین، از جمله شاخه رادیکال و نظامی این سازمان را به حیث تروریست تلقی می نماید.
منبع مزبور می گوید:

"اکثریت اعضای تیم دونالد ترامپ، رئیس منتخب، طرفدار شامل کردن سازمان "اخوان المسلمین" به لیست تروریست ها هستند. در میان آنها، کاندیدان مقام وزارت خارجه، CIA و پنتاگن می باشند. چنین تفکر، بیانگر آمادگی سر سخت تیم برای تقابل با تروریسم می باشد و یکی از وعده های مهم دوره انتخاباتی رئیس جمهور منتخب هم بود. تدابیری مقابله با تروریسم که باراک اوباما و دمکرات ها به کار می بردند کافی نمی باشند. آنها فقط منجر به رشد تحدید تروریستی برای ایالات متحده و متحدین آمریکا شدند. حالا بررسی می شود که کدام فرمول بندی برای مقابله مطابقت دارد. شاید فقط شاخه نظامی سازمان منظور باشد".


وزارت خارجه آمریکا سالانه لیست گروهک های تروریستی را انتشار می نماید. هنوز سازمان "اخوان المسلمین" شامل این لیست نیست در حالی که این گروهک در مصر، سوریه، عربستان سعودی و روسیه تروریستی عنوان شده و منع می باشد.
تئودور کاراسیک، کارشناس علوم سیاسی و ارشد مرکز Gulf State Analytics که در جریان ابتکار تیم جدید است، در مصاحبه با روزنامه "ایزوستیا" تأیید کرد که اعضای تیم دونالد ترامپ در صدد شامل کردن سازمان مذکور به لیست تروریستی می باشد.
"بدون شک، "اخوان المسلمین"، سازمانی است که نه تنها زورگویی را تحریک می کند بلکه مولد القاعده و داعش است. در اکثر کشور های خاور میانه، از جمله در مصر و لیبی، این سازمان پشت پرده حملات بر مقامات کشور بوده. غیر از این آنها نمایندگی در غرب، ایالات متحده آمریکا و اروپا دارد که مورد نگرانی بسیار تیم جدید کاخ سفید است. باراک اوباما معتقد بود که "اخوان المسلمین" می توانند زمام داری کشورهای مسلمان را بعد از "بهار عربی" بدست بگیرند. لیکن چنین راهبرد مطلق عقیم ماند. حالا تیم جدید دونالد ترامپ می خواهد آنها را شامل لیست تروریست ها کند".
کشور مبدأ "اخوان المسلمین" مصر می باشد. این سازمان محض در اینجا تولد یافته و امروز بزرگترین نمایندگی در مصر دارد. بها الدین عیاد، کارشناس مصری در امور امنیت ملی و روابط بین المللی معتقد است که چنین ابتکار تیم دنالد ترامپ، محوری می باشد و برای کشورهای خاور میانه اهمیت فوق العاده دارد.
وی خاطر نشان می کند:

"اقدامات ایالات متحده منجر به عدم برگشت اَخَوان به میدان سیاسی به عنوان نیروی معتدل می شود. چنین چیز هم زمان با بحران داخلی سازمان همراه است. منظور از چند شاخه شدن سازمان است. در ماه دسامبر سال گذشته پیامی از ایجاد مکتب الارشاد جدید که اورگان رهبری اخوان المسلمین می باشد نشر شده است. در واقع این، نتیجه پیروزی ایده های رادیکال بر اعتدالیون می باشد. هم زمان تیم های جنگی سازمان فعال شده و از ماه جولای پارسال دست به حملات زیاد و عملیات تروریستی در مصر زدند".


به عقیده کارشناس، شامل کردن "اخوان المسلمین" به لیست سازمان های تروریستی می تواند با مقاومتی در داخل خود آمریکا روبرو شود چون بعید است که بعضی ساختارهای بالقوه با قطع روابط طولانی با این سازمان موافق باشند.
سازمان "اخوان المسلمین در سال 1928 در مصر توسط حسن البنّا، دبیر مدرسه و سید کوتب ، ایدئولوگ آن تأسیس شده بود. سازمان مذکور در اکثر کشور های جهان، از جمله در خاور میانه نمایندگی دارد. به مرور زمان این گروهک، شکل رادیکالی پیدا کرده و به حملات تروریستی در خاور میانه شروع کرده است. طبق داده های رسانه ها سازمان مذکور در مناقشه سوریه فعالانه علیه دولت این کشور می جنگد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала