گزارش و تحلیل

برآورد اشتباه از واقعیات عینی، علت ناکامی آمریکا در عراق

© AP Photo / Jim Macmillanگروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد
گروه نظامیان آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی علیه داعش وارد عراق شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا بدلیل برآورد غیر دقیق و نامتناسب با واقعیات سیاسی و اجتماعی جامعه عراق، از دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده خود در این کشور ناکام ماند.

نویسنده: علی ساجد — کارشناس ارشد مطالعات عراق

1- یکی از ضروریت های ارائه یک برآورد صحیح و دقیق در موضوعات مختلف از جمله تحولات سیاسی و اجتماعی، بررسی و تحلیل داده‌ها و پدیده‌هایی است که در تهیه آن برآورد نقش زیربنایی را ایفا می‌کنند. تهیه و تحلیل این داده‌ها باید مبتنی بر واقعیات دنیای بیرونی و واقعیات میدانی و به دور از ایده‌آل های ذهنی و تصورات منافعی، صورت گیرد. چرا که کارکرد و تاثیرات پدیده‌ها بطور مستقل از تصورات و پندارهای ذهنی در خارج بروز می‌یابند. این نکته در تحولات و عرصه بین المللی اهمیت بیشتری دارد و هر کشور متناسب با صحت و واقعیت برآورد خود در عرصه تحولات، قادر به تخمین رویدادهای آتی و به تبع آن قادر به اتخاد تصمیمات مقتضی متناسب با منافع خود و همچنین قادر به پیش بینی تحرکات رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود، خواهد بود.

обама игил трамп - اسپوتنیک ایران
اوباما دلیل پیدایش داعش را اشتباهات آمریکا در عراق دانست
2- آمریکا در سال 2003 پس از حمله به عراق و سرنگونی رژیم بعث و همپیمان دیروز خود، بلافاصله تصمیم به دولت سازی در این کشور گرفت تا بتواند از این رهگذر سیاست مورد نظر خود را در عراق پیاده کند. میزان اهمیت انجام تغییرات در عراق آنقدر برای آمریکا اهمیت داشت که واشنگتن خود را از مراجعه به شورای امنیت جهت اخذ موافقت اعضای آن و کسب مجوزهای لازم، بی نیاز دید لذا با تکیه بر برآوردهایی مورد دلخواه خود و نه واقعیاتی که عینیت داشته و سرنوشت تحولات را رقم می‌زنند و صرفا با اتکاء بر پندارهای سیاسی و هژمونیک خود دست به اقدام زد.
3- مواردی را که آمریکا در تعیین برآورد نسبت به آنها اهمیتی قائل نشد و تبدیل به عوامل ناکارآمدی واشنگتن در عراق شد می‌توان به شرح ذیل عنوان کرد:
الف: غفلت از میزان تاثیر کمی و کیفی مرجعیت در جامعه عراق از لحاظ سیاسی و اجتماعی. به عنوان نمونه می‌توان به تلاش آمریکا برای تحمیل قانون اساسی اشاره کرد که قبل از اسقاط صدام حسین توسط حقوقدان‌های وابسته به خود تدوین و آماده کرده بود. شخص آیت الله سیستانی اصرار داشت که قانون اساسی باید توسط منتخبان مردم تهیه و سپس در یک همه پرسی، به تائید آنان برسد. این امر با تلاش‌های زیادی محقق شد.
Брифинг официального представителя МИД России Марии Захаровой - اسپوتنیک ایران
زاخارووا: جنایت جنگی آمریکا در عراق شرم آور است
ب: نادیده گرفتن گروه‌ها و جریانات شبه نظامی دینی و نقش قائل نشدن به قدرت بازیگری آنان و واکنش سخت از سوی این جریانات در برآوردهای اولیه واشنگتن. رهبران القاعده و بدنه این گروه با هدف ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه بویژه نیروهای این کشور در عراق، و در چارچوب آنچه که خود جهاد جهانی می نامیدند رهسپار عراق شده و با ایجاد مانع جدی در مقابل آمریکا نقش موثری در افزایش هزینه‌های جانی و مالی آمریکا ایفا کرده که در نهایت امضای توافق نامه‌های امنیتی و سپس خروج نیروهای آمریکایی را در پی داشت.
ج: عدم توجه به عمق نفوذ اجتماعی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای با گفتمان جدید و مستقل و در عین حال متعارض با آمریکا در عراق. پندار واشنگتن این بود که ایران صرفا در آرزوی حذف دیکتاتوری بنام صدام در همسایگی غربی خود است و تهران یک نظام دموکراتیک غربگرا را بر او ترجیح می‌دهد لذا آمریکا با مشکلی از سوی ایران مواجه نخواهد بود. اما اقدامات ایران در راستای دولت سازی و تقویت و پشتیبانی دولت برآمده از آرای مردم خطای راهبردی آمریکا در تهیه برآورد واقع بینانه بیش از پیش نمایان ساخت.
نتیجه: در نگاهی به هزینه‌های صرف شده از سوی آمریکا در اشغال عراق و اهدافی که برای واشنگتن محقق شد، می‌توان گفت که آمریکا در شناسایی عراق و تهیه برآورد از این کشور جهت طرح ریزی یک عملیات نظامی و سپس در مرحله دولت سازی در عراق، پدیده‌ها و عوامل تاثیرگذار در عرصه عراق را آنگونه که خود باور داشت و یا انتظار آن را می‌داشت مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد و نه آنگونه که این پدیده‌ها در عالم خارج بصورت واقعی دارای عینیت هستند.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала