گزارش و تحلیل

چین، "سیاست راه آهن سازی" در افریقا را گسترش می دهد

© Sputnik / sERGEY sUBBOTIN /  مراجعه به بانک تصاویر ТРАНСПОРТНЫЙ КОРИДОР "СЕВЕР-ЮГ"
ТРАНСПОРТНЫЙ КОРИДОР СЕВЕР-ЮГ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با دست یابی به موفقیت جدید در "سیاست راه آهن سازی" در افریقا ، چین، به جلب و جزب کشور های این قاره به پروژه راه ابریشم سرعت بخشید. 10 ژانویه راه آهن بین جیبوتی و اتیوپی که با امکانات مالی و مساعدت چین ساخته شده،بهره برداری بازرگانی را از سر گرفته است.

روزنامه هنگ کنگی "China Morning Post "، افتتاح رسمی راه آهن جیبوتی — ادیس آبابا را نقطۀ عطفی چین در مسیر نفوذ رو به افزاینده در منطقه عنوان نمود. این اولین راه آهن برقی در افریقا می باشد که ساخت آن محض به تخصیص سرمایه، توانایی تکنولوژی و منابع ای چین عملی شده است. 70% مبلغ پروژه بیش از 4 میلیارد دلار را چین برعهده خود گرفت. 20 هزار ساکن بومی در چین آموزش دیده و در ساخته راه آهن صهم داشته و اکنون اداره این تأسیسات را بر عهده خود می گیرند. قبلاً از طریق راه زمینی در سه شب و روز شهروندان خود را از جیبوتی تا ادیس آبابا می رساندند، امروز این راه به مراتب کوتاه تر به 10 ساعت رسیده است.
دستیابی دیگر پروژه مذکور، دسترسی کشور اتیوپی که اقتصادش پویای توسعه می باشد، به آبهای اقیانوس هند است. با این حال، پروژه راه آهن، مهمترین حلقه راه اصلی ترانس افریقایی که امکان دسترسی کشورهای جنوب، شرق و بخش مرکزی افریقا از طریق جیبوتی به دریای سرخ و از آنجا به دروازه کانال سوئز امکان پذیر می سازد.
قسمت های ترکیب دیگر راه آهن ترانس افریقایی همچنین با مدد چین تأسیس می شوند. منظور از راه آهن ممباسا — نایروبی است که در حال حاضر ساخته می شود و کشورهای افریقای شرقی را مانند کنیا، اوگاندا، روئاندا و سودان جنوبی با یک دیگر متصل می کند. راه آهن مذکور در شمال با شاخه اتیوپی — جیبوتی و در جنوب با دو راه دیگر پیوند می شود. یکی از این راه ها که از غرب آنگولا تا مرز کشور دیگر کونگو امتداد دارد، در ماه فوریه سال گذشته به بهره برداری سپرده شده است. راه دیگر، تانزانیا — زامبیا در سالهای 70 قرن گذشته با مساعدت چین ساخته شده بود.
کنستانتین سیوکوف، معاون رئیس آکادمی چالشهای جغرافیای سیاسی، توجه شنوندگتن را به آن معطوف می دارد که اولین پایگاه نظامی چین در جیبوتی ایجاد شده است. و در ضمن راه آهن جدید محض به بندر این کشور وصل شده و در نهایت پیش بینی می شود که تمام شبکه راه آهن ترانس افریقایی با این بندر رابطه داشته باشد. کارشناس مزبور در تفسیر خود می گوید: 


"خطوط راه آهن، از لحاظ ظرفیت انتقالی، جادارترین وصیله زمینی می باشند. چین، شبکه راه آهن را بر تکیه روی جیبوتی ایجاد می نماید که در آینده توسط آن مانند ابزار در تصویر انداز نه فقط قدرت اقتصادی بلکه توانایی نظامی هم است. شاخه راه آهن جیبوتی — اتیوپی، بیانگر آن است که چین منافع چشم گیری در اتیوپی دارد. شایان ذکر است که اتیوپی، دارای معادن کثیری طلا می باشد. علاوه بر این، اتیوپی با دست آوردن امکانات دسترسی به آبهای گرم، چایگاه مهی از نظر جغرافیای سیاسی در منطقه خواهد داشت. وصل کردن جیبوتی به اتیوپی و کشورهای دیگر قاره افریقا به معنی نفوذ تدریجی، واضح، اساسی و قابل اطمینان چین به افریقا است. در جیبوتی پایگاه نظامی و یگانهای نظامی چین مستقر اند. توصعه شبکه خطوط راه آهن، در صورت ضرور انتقال یگان های چین به کشور تعریف شده برای حفظ منافع اقتصادی آن مهیا می سازد. بارز و آشکار است که چین فعالانه جای غرب را در افریقا می گیرد. تأسیس شبکه حمل و نقل ، ابزار آشکار کنترل قلم رو مذکور است".


خانم چِن فِن این، کارشناس مرکز اقتصاد جهانی دانشکده روابط موثر بین المللی چین در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان می نماید که راه آهن جدید، فرصتی برای حل موفقانۀ مشکلات مدرنیزه کردن اقتصاد قاره افریقا می باشد. کارشناس مزبور در ادامه تفسیر خود می گوید: 


"ساخت مسیر زمینی و دریایی راه ابریشم مربوط به بخش شرقی، جنوب شرقی و جنوب آسیا، بخش غربی آسیا و شمال افریقا، مناطق کشورهای مستقل مشترک المنافه و قفقاز، بخش شرقی، مرکزی، جنوبی و غربی اروپا و همچنین اقیانوسیه است. در مجموع سخن از 10 منطقه جهان می رود. امکان دارد در آینده، چارچوب مشترکین مسیر گسترش یابد، ولی به هر صورت، امروز افریقا، خط اولویت دار این پروژه نیست. به نظرم، راه آهن جیبوتی — اتیوپی، پیش از همه پروژه نمادی مدرنیزه کردن افریقا با مشارکت چین است، نمونه برجسته همکاری چین و قاره افریقا می باشد. راه آهن مذکور، اهمیت فوق العاده برای زیربنای مدرن افریقا دارد. چون راه آهن، سرعت حمل و نقل، رفت و آمد است و در مجموع برتری های عینی و بارز دیگر دارد".


هم زمان کارشناس چینی تأکید نمودند که هنوز زود است از علایم همگرایی کامل افریقا با راه جدید ابریشم چین سخن گفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала