گزارش و تحلیل

تعداد افراد انتحاری در عراق دو برابر کاهش یافت

© AP Photo / Hani Mohammedادعای دستگیری دو تن از افسران ایرانی در یمن
ادعای دستگیری دو تن از افسران ایرانی در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در عراق تعداد افراد انتحاری وارد شده از سوریه کاهش یافته است. این امر را با کاهش چشمگیر انفجار های افراد انتحاری و بسته شدن مرز ترکیه – سوریه مربوط می دانند. با این حال در بغداد اشاره می‌کنند که رهایی کامل از این‌گونه تروریست ها بسیار مشکل است

کریم النوری، نماینده نظامی دسته های دفاع مردمی الحشد الشعبی جزء ارتش عراق در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو گفت که در نتیجه بسته شدن مرز ترکیه — سوریه تعداد تروریست هایی که به عراق نفوذ می‌کنند 50 درصد کمتر شد. وی ادامه داد

«بله، تعداد آن‌ها دو برابر کاهش پذیرفته و ما این امر را با بسته شدن مرز سوریه و ترکیه مربوط می دانیم. قبل از این افراد انتحاری از خاک ترکیه به سوریه و سپس به عراق رخنه می کردند. راستش شبه نظامیان داعشی هنوز هم از رقه می آیند. اگر نه کل امتداد مرز عراق و سوریه بلکه حتی جاده های متصل کننده دو کشور زیر کنترل قرار می‌گرفتند سهم وزینی در حل مساله وارد می شد».

به نوبه خود اقبال الماضی رئیس کمیته امور بین‌المللی پارلمان عراق به ایزوستیا گفت که تعداد افراد انتحاری در عراق به مراتب کمتر شد. این نماینده گفت:

«سیر حوادث در ناحیه مرز ترکیه — سوریه و عملیات نیروی هوافضای روسیه و اینکه مقامات ترکیه بالاخره خطر ناشی از داعش را درک کردند نتایج خود را ببار آوردند. ما شاهد کاهش تعداد تروریست ها و از جمله افراد انتحاری هستیم و می‌توان گفت که موقعیت از نظر کیفی عوض شده است.

با این حال دکتر معتز محی عبد الحمید مدیر مرکز می‌گویند که فایق آمدن بر این مشکل بطور کامل دشوار خواهد بود. این محقق گفت

«برقراری کنترل ما در آن سوی مرز دشوار است. آن سوی مرز بیابان است و بخش قابل توجه آن در دست تروریست ها است و تعداد نیروی ما برای نگه داری امنیت در سرحدات غربی کافی نیست. در خاک عراق حالا هم تعداد عظیم رزمندگان انتحاری فعال است و در گروه‌های خوابیده وجود دارد».

در حال حاضر دسته های نیرو های دموکراتیک سوریه متشکل از دسته های کرد بخش اکثر مرز ترکیه — سوریه را کنترل می کنند. یک حوزه کوچک در دست ارتش آزاد مخالف دولت سوریه است و یگان های ترکیه از آن حمایت می کنند. تا چندی پیش شبه نظامیان داعش چند ده کیلومتر مرز ترکیه — سوریه را در دست داشتند ولی در ماه اوت آنکارا عملیات «سپر فراط» را اعلام کرد و تروریست ها را از مواضعشان بیرون راند و یگان های خود را وارد خاک سوریه کرد.

در باره مرز عراق و سوریه می‌توان گفت که بخش بیشتر آن مثل سابق در دست داعشی ها است و آن‌ها بدون مانع به خاک این و آن کشور حرکت می کنند.

مسلماً در میان شبه نظامیان تعداد زیاد افراد انتحاری وجود دارد. اگر به ارقام رو بیاوریم می‌شود با استناد به رسانه‌های عربی که به منابع نیرو های امنیتی بغداد اشاره کردند گفت که تعداد تروریست هایی که خود را در عراق منفجر کردند از دو هزار نفر تجاوز می‌کند و این ارقام تنها به سال 2014 تعلق دارد.

افراد غیر نظامی عمدتا قربانی این اعمال می‌شوند ولی داعش از افراد انتحاری در عملیات موصل نیز به شدت استفاده می کند.

تاکتیک شبه نظامیان ساده است: یک خودرو با صفحه های زرهی پوشانده و پر از مواد منفجره می‌شود و سپس با هدایت یک فرد انتحاری روانه محل استقرار یگان های نظامی می شود و در آنجا انفجار انجام می شود. 15 ژوئن در یکی از این اعمال در حمص آندره تیموشنکوف نظامی روس کشته شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала