گزارش و تحلیل

هنرمندان و نقاشان خارجی که شایستگی دریافت تابعیت روسی دارند

© AFP 2023 / Kirill KudryavtsevГолливудский актер Стивен Сигал на ежегодной выставке "Оборонэкспо" в Жуковском
Голливудский актер Стивен Сигал на ежегодной выставке Оборонэкспо в Жуковском - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سال 2016 ، هنرمند دست اول دیگر درخواست تابعیت روسی کرده است. استیون سیگال، هنرمند آمریکایی تذکره روسی را دریافت کرد. به دنبال سیگال امکان دارد خانم اورنلّا موتی از ایتالیا درخواست تابعیت نماید. طبق گزارش رسانه ها وی در فکر تغییر محل مکان شده مسکو را انتخاب کرده است.

دنبال ژرار دِپاردیه از فرانسه که در سال 2013 تابعیت فدراسیون روسیه را دریافت کرده بود، استیون سیگال آمریکایی هم به فکر تذکره روسی افتاد. رابطه هنرمند آمریکایی با روسیه از آنکه ما تصور می نماییم عمیق و فرا تر می باشد. جد پدری وی در یکی از استان های روسیه متولد شده در نیمۀ اول قرن گذشته به ایالات متحده کوچ کرده بود. حین جستجوی اصالت خود وی از استان های کالمیکیا، توا و یاکوتیای روسی بازدید کرده است. سیگال مکرر ازعشق خود به فرهنگ غنی روسی اعتراف می کرد.

مطابق تشریفات کشور ما، اتباع خارجی بعد از حد اقل پنج سال اقامه در روسیه حق درخواست تابعیت را دارد یا با مراجعت مستقیم به ریاست جمهوری. در مورد دوم، دریافت جواب مثبت مربوط به شهرت و شایستگی ویژه اتباع خارجی مانند کارشناس با ارزش یا سرمایه گذار کلان بالفعل می باشد. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس دولت اعلام کرد که آقای سیگال که احساسات گرم به کشور ما دارد، زمان طولانی این درخواست را مطرح می کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمان ارائه کردن تابعیت روسی به استیون سیگال، هنرمند و تولید کننده فیلم را در اوایل ماه نوامبر امضاء کرده و در اواخر همین ماه شخصاً به هنرمند مزبور تذکره روسی را تقدیم کرده است. غیر از تابعیت روسی و آمریکایی، آقای سیگال تابعیت سربستان را در ماه ژانویه سال 2016 دریافت کرده است.

در لیست تقاضا کنندگان تابعیت روسی، اورنلّا موتی، هنرمند ایتالیایی و بت بینندگان روسی هم است. وی تقاضای رسمی به عنوان رئیس جمهور پوتین هنوز نفرستاده ولی در یکی از کانالهای تلویزیونی از طرح های بزرگ وی در مسکو گزارش شده است. وی دیگر آپارتمان سه اطاقه در مرکز شهر خریده و در فکر افتتاح رستوران غذاهای ایتالیایی وکارگاه تولید کفش چرم است. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور گفت که رئیس دولت تقاضای اورنلّا موتی را در صورت رجوع بررسی خواهد نمود.

در ماه ژانویه سال گذشته یوری کوپِر، نقاش و نویسنده، شهروند روسی شده است. وی در سال 1940 در مسکو متولد شده و در سال 1972 به اسرائیل مهاجرت کرده و از آنجا به لندن کوچ گردیده بود. در حال حاضر وی به نوبت در فرانسه، ایالات متحده آمریکا، بریتانیای کبیر و روسیه زندگی و کار می کند. بیش از 50 نمایششگاه وی در گالری های معروف جهان برگزار شده است.غیر از تابعیت روسی، وی شهروند ایالات متحده و بریتانیای کبیر هم می باشد.

در ماه مارس آندری کروتکو، سفیر روسیه در قرقیزستان، تذکره روسی را به گیتا رضاخانوا، یکی از دوقلوها و مادرش، خانم زومریه تقدیم کرده است. فرمان رئیس جمهور روسیه مبنی بر اعطای شهروندی روسی، به خاطر ورود بلامانع دوختر گیتا به روسیه برای ادامه معالجه در شفاخانه های کشور ما امضاء شده بود.

زیتا و گیتا رضاخانوف، دوقلوبه هم چسبیده در ده "زاپادنویه" جمهوری قرقیزستان متولد شدند و در نتیجه عملیات بینظیر و موفق که در جهان سابقه ندارد، از یک دیگر جدا شده و مدت زمان طولانی حالت و سلامتی خودشان را حفظ کرده بودند. این عملیات بی سابقه جراهی را که دو دوختر سه پا و یک مثانه داشتند در سال 2003 پزشکان بیمارستان فیلاتوف مسکو انجام داده بودند. ولی در سال 2011 حال جسمی زیتا رضاخانوفا، یکی از دوقلوها وخیم شده است. برخلاف دوره های معالجه در بیمارستان های روسی، گرجی و قرقیز، وضع دوختر بدتر و ارگانهای داخلی از کار می افتادند. در ماه اکتبر 2015 زیتا رضاخانوفا فوت کرد.

زومریه رضاخانوفا، مادر گیتا به خبرگزاری RIA Novosti اظهار کرد که "این روز برای ما، روز خوشحالی است، ما منتظر این لحظه بودیم. متاسفانه، دوخترم زیتا ابن روز را ندید، هر چند فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به وی هم تعلق دارد". به قول مادر گیتا، آنها در صدد تغییر مکان خود نمی باشند ولی وجود تذکره روسیه، به مراتب مخارج آنها را در بیمارستانهای روسیه کم می کد.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала