کابینه ترامپ آماده جنگ افروزی با ایران هستند

© AFP 2023 / Timothy A. Claryترامپ، رئیس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید را انتخاب کرد
ترامپ، رئیس شورای اقتصاد ملی کاخ سفید را انتخاب کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
افراط گرایی در حوزه نظامی و تجسس در تاریخ جدید ایالات متحده امریکا امری بی سابقه است.

نشریه ناسیون می نویسد که سه ژنرال برگزیده دونالد ترامپ که در حوزه امنیت ملی فعالیت دارند، به عبارتی مایک فیلین مشاور امنیت ملی، جیمز متیس وزیر دفاع و جون کلی وزیر کشور امریکا و همچنین مایک پمپی عضو اتاق نمایندگان که مدیریت سازمان سیا را بر عهده دارد همگی واشنگتن و سایر حکومت های دنیا را نگران کرده اند. از کره شمالی گرفته تا چین جنوبی، از مرزهای مکزیک گرفته تا سوریه نگران این هستند که غرایض ترامپ برای اقدامات خصمانه بیدار شده و پیامدهای ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. حتی می توان گفت که افراط گرایی در برنامه های نظامی و مساله جاسوسی یک پدیده جدید در تاریخ معاصر ایالات متحده امریکا است.

نباید از نظر دور داشت که اولین برنامه ژنرال های ترامپ و سازمان سیا برای ایران آماده می شود. نشریه ناشنال اینترست به نقل از پل پیلار تحلیلگر سابق سازمان سیا که سال 2005 از ریاست بخش خاورمیانه و شورای ملی جاسوسی کناره گرفته است می نویسد: «هر کار کنیم، ابزار و وسایل برای جنگ با ایران کم کم مهیا می شوند».

دستگاه حکومت جرج بوش پسر هدف خود را روی عراق گذاشته بود و در اولین جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید در روز 21 ژانویه 2001 این موضوع را به بحث گذاشت، حال دستگاه حکومت ترامپ ایران را نشانه گرفته است. کمترین پیامد خصومت با ایران، شدت گرفتن درگیری های نظامی و فشارهای تجاوزکارانه برای تغییر حکومت است که همین مساله به جنگ بین دو طرف می انجام و در مقایسه با جنگ عراق و افغانستان از نظر ابعاد کوچک تر و فشرده تر است.

فیلین در سال 2016 برنامه جنگ با ایران را در قالب کتابی تحت عنوان «صحنه نبرد: چطور در جنگ با اسلام رادیکال و متحدینش پیروز شویم» بیان کرده است. مولف این کتاب مایکل لدین در نگارش این کتاب صراحت زیادی به خرج داده است. میتیس که ده سال نسبت به ایران خصومت ورزیده و در دوره باراک اوباما به خاطر اصرار برای استقرار سومین ناو هواپیمابر در خلیج فارس و افزایش نیروهای نظامی علیه ایران از پست فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح امریکا برکنار شده است، پیوسته تکرار می کند: امریکا با سه تهدید جدی روبرو است: «ایران، ایران و ایران».

کلی که مراقبت از مرزها را برعهده دارد نیز طرفدار نظریه بحران اجتناب ناپذیر به خاطر دخالت احتمالی ایران در امور امریکای مرکزی و جنوبی بود.

هر سه نفر پیوسته سعی داشتند ایران و اسلام سیاسی را به عنوان یک تهدید اگزیستانسیالیسم برای امریکا معرفی کنند که اهمیت آن قابل قیاس با مبارزه در قرن بیستم علیه نازیسم و کمونیسم است. کلی می گوید: «من نمی فهمم چرا آنها از ما نفرت دارند، در واقع من نگران این مساله نیستم، اما آنها از ما نفرت دارند و به شکلی غیرمنطقی می خواهند ما را نابود کنند».

ساموئل هانتیگتون در سال 1996 در کتاب «برخورد تمدن ها و بازسازی نظم جهانی» این مساله را بیان کرده است.

رییس سابق اداره جاسوسی وزارت دفاع امریکا که پیوسته با ترامپ در ارتباط است عملا در هر جلسه در کاخ سفید برای بحث و بررسی مساله دفاع و سیاست خارجی حضور خواهد داشت. او رادیکال ترین عضو تیم ترامپ بعد از دور اول است.

در کتاب «صحنه نبرد» جزییات این اعتقاد که ایالات متحده امریکا به درگیری آخرزمانی با دشمنان ائتلافی به سرکردگی ایران کشانده می شود، کاملا بیان شده است. فیلین می نویسد: «ما در شرایط جنگ جهانی علیه جنبش جمعی آخر زمانی از سوی افراد بد سرشت هستیم. این ائتلاف مقابل ما قرار گرفته و اعضای آن اسلام گرایان رادیکال، حاکمان پیونگ یانگ، مسکو و پکن هستندف البته در این فهرست کشورهای بولیوی، ونزوئلا و سوریه را هم گنجانده اند».

فیلین می گوید: «ایران حلقه اصلی این سیستم و مرکز آن است». مولف برای حمله به مرکز این ائتلاف خیالی پیشنهاد می کند که کمپین تغییر حکومت حاکمه تشکیل دهند. متاسفانه این مولف می گوید که هیچ یک از روسای جمهور امریکا خواستار تغییر حکومت در ایران نبوده اند. انتشارات فیلین امریکا معمولا از نهادهای رادیکال حامی دموکراسی از جمله سازمان امریکن اینترپرایز و مشابه آن حمایت می کند و حامی تلاش های تجاوزکارانه برای سرنگونی رژیم حاکم در ایران است.

سال 2012 فیلین در مطلبی که برای اداره جاسوسی امریکا تهیه کرده بود به شدت از همکاران خود می خواست که حرکت دون کیشوت مابانه ترتیب داده و به دنبال کشف شواهدی برای اثبات برنامه های ایران برای حمله به نهادهای دیپلماتیک امریکا در بنغازه واقع در لیبی باشند.

با این حال، فیلین اسلام هراس از مرزهای ایران فراتر نمی رود و حتی یک مرتبه در تویتر خود نوشت که «ترس از مسلمانان کاملا منطقی است» و علاوه بر این، سعی داشتند نوعی رعب و وحشت در بین مردم امریکا نسبت به پیروان شریعت اسلام ایجاد کنند. کریستین ریپورتر نیوز در پورتال یوتیوب سخنان فیلین را منتشر کرده در حالی که تفهیم می کنند که اصل مشکل در اسلام است. اسلام یک ایدئولوژی سیاسی است و بی شک خود را در پشت تفکرات دینی پنهان ساخته و در واقع یک غده سرطانی می باشد. فیلین تفاوتی بین اسلام سیاسی سازمان های تروریستی همچون داعش و القاعده و حتی طالبان یا گروه های نسبتا میانه رو از قبیل سازمان اخوان المسلمین که همه سنی هستند و یا گروه های اهل تشیع ایران و حزب الله قایل نمی شود. فیلین تمام این گروه ها را در یک ائتلاف قرار می دهد.

میتیس فرمانده نیروهای دریایی که در افغانستان و عراق خدمت کرده سال 2010 از سوی رییس جمهور باراک اوباما به عنوان فرمانده مرکزی نیروهای مسلح امریکا برگزیده شد و پس از آن به خاطر حمایت از ایده گسترش حضور نیروهای نظامی — دریایی و پیاده نظام امریکا در خلیج فارس برای چالش ایجاد کردن در مقابل ایران برکنار شد. وی در این سمت طی سال 2010 تا 2013 به شدت علیه ایران سخن می گفت و دستگاه حکومت باراک اوباما مجبور به برکناری وی شد. میتیس روز 22 آوریل در سخنان خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی گفت: «ایران یک حکومت ملی به شمار نمی رود. بلکه یک پروژه انقلابی برای ترویج نابسامانی و بی نظمی است».

پس از ایراد این سخنان او را سگ هار نامیدند و میتیس به این مساله افتخار می کرد که بدون منطق آماده نابودی همه است. میتیس از شلیک به انسان ها لذت می برد و او به سربازانش می گفت: «مودب باشید، حرفه ای عمل کنید، اما حق دارید هر که را در مسیرتان دیدید، نابود کنید». میتیس مشابه این سخنان را سال 2016 در حمایت از نئومحافظه کاران بیان کرده و از نامزدی ویلیام کریستول حمایت کرد.

میتیس همچون فیلین تمام شاخه های اسلام سیاسی را در یک جا کنار هم قرار می دهد و می خواهد ایران را با حکومت اسلامی مرتبط کند. میتیس در مرکز مطالعات استراتژیک گفت: «من معتقدم که حکومت اسلامی «داعش» هیچ تفاوتی با حکومت ایران ندارد. ایران دشمن داعش نیست». میتیس در واقع با این سخنان به حاضرین می گفت که ایران با داعش پیمان همکاری دارد. او تاکید کرد: «من می خواهم که شما به این مساله بیشتر فکر کنید. کدام حکومت در خاورمیانه از سوی داعش مورد هجوم قرار نگرفته؟ فقط ایران. من اطمینان دارم که این مساله اتفاقی نیست».

در تیم ترامپ یک نفر دیگر هم هست که مدیریت سازمان سیا را برعهده گرفته و علیه ایران است. این عضو تازه کار مجلس کنگره در دنیای جاسوسی خارجی نیز تازه کار است و سال 2013 به ساختار کمیته ویژه دایمی در اتاق تجسس پیوسته و پیش از آن در کمیسیون ویژه بنغازه مدتی کار کرده است.

پمپی خواستار افزایش توجه به مسایل داخلی ایران و اعدام ادوارد اسنودنن است. او به معنای واقعی افراط گرا است و رییس فدراسیون دانشمندان امریکا نیز در گفتگو با آژانس بلومبرگ به این مساله اشاره کرده است. او از موضع افراطی گرایانه پمپی در بحث بیشتر کردن مرزهای جاسوسی و برگزاری نظرسنجی عمومی اشاره می کند و معتقد است که پمپی خلاف جریان جمع سپاری عمل می کند.

پمپی منتقد جدی و مصالحه ناپذیر برنامه برجام است که شش رهبر دنیا درباره ایران توافق کرده اند و معتقد است که باید نسبت به ایران اقدامات محدود کننده جدی و طولانی مدت اتخاذ شود. سال گذشته پمپی نامه ای را منتشر کرد که 190 ژنرال و آدمیرال خواهان استعفا شده بودند و سایر افسران هم توافقنامه برجام را خطرناک عنوان کرده بودند.

بعد از تمام اینها، دو جین پرس ریلیز و سه کامنت منتشر شد و در کانال فاکس نیوز راجع به برنامه های محرمانه این قرارداد سخن گفتند. مدتی پیش از معرفی پمپی به عنوان رییس جدید سازمان سیا خبری در تویتر منتشر شد با این مضمون: «بی صبرانه منتظر لحظه ای هستم که این معامله وحشتناک با بزرگترین اسپانسر تروریسم دنیا فسخ بشود».

آیا ممکن است که ترامپ و ژنرال هایش این معامله را فسخ کنند یا از عمل به آن خودداری کنند؟ طبق این معامله که از سال 2015 به اجرا درآمد، ایران باید 98% ذخایر اورانیوم خود را کاهش داده و کارخانه آب سنگین اراک را تعطیل کند. علاوه بر این کارخانه فردو نیز تعطیل شده و تولیدات ایران کاهش پیدا می کند.

البته، ترامپ درباره فسخ این معامله بعد از احراز کرسی ریاست جمهوری سخنانی بیان کرده است. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که انجام این کار مشکل یا حتی غیرممکن است و بنیامین نتیانهونخست وزر اسراییل نیز در برنامه 60 دقیقه ای در کانال سی بی اس گفت که این مساله ممکن است. نتیانهو تاکید کرد: «من فکر می کنم که ما از اختیارات کافی برای انجام آنچه که فکر می کنیم برخورداریم. همیشه فرصت ها و امکانات مختلف برای برهم زدن این معامله وجود دارد… من تقریبا پنج گزینه در ذهن دارم و آنها را با رییس جمهور ترامپ درمیان می گذارم».

اگر مناسبات امریکا و ایران در زمان ترامپ بدتر شود، طرفداران سیاست گذاری های تند در ایران مواضع سیاسی خود را تشدید می کنند. رییس جمهور روحانی یکی از معماران برجام است که حتی دستیابی به آن از احراز کرسی ریاست جمهوری در سال 2017 دشوارتر بوده. اگر رفتارهای خصمانه واشنگتن شدت پیدا کند، مواضع سیاسی روحانی در هم شکسته می شود و احتمال خصومت و دشمنی بیشتر می شود. از آنجا که نفوذ طرفداران سیاستگذاری تند در ایران بیشتر می شود، احتمال رفتارهای تحریک آمیز از سوی واشنگتن برای عصبانی کردن ایران و واکنش نشان دادن بیشتر می شود و هدف از این کار قرار دادن طرف مقابل یعنی ایران در شرایط نامطلوب است. این رفتار همان فرمول جنگ افروزی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала