سازمان حقوق بشری «آواز» از ترامپ گریزان است

© REUTERS / Jonathan ErnstИзбранный президент США Дональд Трамп
Избранный президент США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان سازمان مدافع حقوق بشر به نام «آواز» از این موضوع اظهار نگرانی کرده که بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ این سازمان را تعطیل کنند.

اعضای این سازمان در حال انتقال پایگاه و حساب های بانکی خود به کشور دیگر هستند. با این حال، فعالان این سازمان اشاره ای به نام کشور مقصد نکرده اند. سازمان آواز علاوه بر دفتر نیویورک، چندین شعبه نیز در کشورهای برزیل، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا دارد.

نماینده این سازمان می گوید: «ترامپ این پتانسیل را دارد که سازمان آواز را تعطیل کند. ما یک سازمان جهانی هستیم، اما همچون سایر انجمن ها و سازمان ها سرورها، آدرس های مخاطبین و سایت سازمان در امریکا مستقر هستند. رییس جمهور ترامپ در یک چشم بهم زدن تمام آنها را تعطیل می کند. ما یک کمپن علیه او ترتیب دادیم و حتی در دادگاه استیون بنوناس مشاور ارشد او را متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری کردیم. آنچه که ما درباره ترامپ می دانیم باعث دشمنی او با ما می شود».

فعالان این سازمان همچنین می گویند که هرچه سریعتر آدرس های خود را تغییر خواهند داد. حتی آنها از شرکت های همکار خود تقاضای کمک کرده اند. این سازمان برای نقل و انتقال نیاز به کمک مالی دارد و افرادی که پیشتر مشترک آنها بوده اند در صفحه تویتر به آنها پیوسته اند. این گروه درخواست کمک مالی به مبلغ 6 و 9 یا حتی 14 دلار از هر نفر می کنند. بیش از 50 هزار نفر در این کمپین شرکت کرده اند.

فعالان سازمان همچنین ماجرای ویکی لیکس را به یاد مردم می آورند که دولت امریکا از سیستم های پولی ویزا، مستر کارت و پِی بال درخواست کرد حساب های سازمان را مسدود کند.

این فعال عضو سازمان در ادامه می گوید: «ترامپ ممکن است از این هم فراتر برود و شرکت های ما را با سرورها و آدرس هایمان به طور کامل تعطیل کند. ما نمی توانیم این ضربه را تحمل کنیم».

سازمان آواز سال 2007 با هدف «تحقق ماموریت دموکراتیک» تاسیس شد. این سازمان به شهروندان تمام دنیا و حیوانات کمک می کند و برای حمایت از محیط زیست پول جمع می کند. فعالیت دیگر سازمان راه اندازی کمپین اعتراض آمیز در صورت تخلف از حقوق انسان ها در خاور میانه و دیگر نقاط است. بنیانگذار آن یک امریکایی 39 ساله به نام ریکن پاتل است که سال 2012 بر اساس نشریه «هافینگتون پست» عنوان «شخص بانفوذ در تصمیم گیری های جهانی» را دریافت کرد. مقر اصلی این سازمان در نیویورک است.

سازمان آواز به صورت شبکه ای فعالیت می کند و هدف آن بها دادن به افکار عمومی در سیاست های جهانی و تاثیر گذاری بر تصمیمات در سراسر دنیا است».

طبق آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر در سایت رسمی، آواز بیش از 43 میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد و برنامه های اعتراض آمیز این سازمان به 16 زبان دنیا منتشر می شود. با این حال جنبش آواز در ایران و چین ممنوع اعلام شده است.

روزنامه گاردین مقاله ای با عنوان آواز از سال 2009 نوشته و گفته است که این سازمان هیچگاه از سوی افراد حقوقی کمک دریافت نکرده است اما اشخاص حقیقی بیش از 5 هزار دلار به این سازمان کمک کرده اند. با وجود محدودیت های مالی، سازمان مذکور به فعالیت خود ادامه داده است. روزنامه گاردین می نویسد که هزینه های سازمان توسط افراد حقیقی تامین می شده است. این افراد نزدیک به 20 میلیون دلار به صندوق آواز پول واریز کرده اند.

به گفته پاول سالین مدیر مرکز مطالعات سیاسی آکادمی فایننس روسیه، احتمالا شخص یا اشخاصی پشت این سازمان است که سود اصلی عادیشان می شود و همان ها هم کمپین ضد ترامپ را راه اندازی کرده است. آنها قصد داشتند مانع از به قدرت رسیدن ترامپ بشوند تا مواضع خود را حفظ کنند.

این افراد حضور ترامپ را در دستگاه ریاست جمهوری یک تهدید برای خود می دانند. ممکن است که ترامپ منافع آنها را به خطر می اندازد. افراد بانفوذ می خواهند جلوی فاش شدن عملکرد غیرقانونی خود را به هر ترتیب بگیرند. به همین خاطر سازمانی همچون آواز همیشه ابزاری هستند برای چنین برنامه هایی. این به اصطلاح «قدرت نرم» در قالب سازمان غیرسیاسی اهداف سیاسی را محقق می کند.

سالین نیز می گوید که آواز در خارج از مرزهای ایالات متحده امریکا می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала