گزارش و تحلیل

ولادیمیر چیژوف: خیلی‌ها در اروپا حالا هم برای بازنگری تحریمات ضد روسیه آماده هستند

© AFP 2023 / John ThysПостоянный представитель России при Евросоюзе Владимир Чижов
Постоянный представитель России при Евросоюзе Владимир Чижов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا مطمئن است که وضعیت کنونی مناسبات میان روسیه و اتحادیه اروپا ممکن نیست عادی شمرده شود. این وضعیت نتیجه سیاست کوته بینانه این اتحادیه در مورد روسیه است.

در یک زمان نخبگان سیاسی اروپا روز بروز بیشتر درک می‌کنند که تغییر دادن این موقعیت غیر عادی ضرورت دارد

چیژوف که این عقیده را در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک مطرح کرده در پیشبینی حرکت آتی روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه چنین گفت

«وضع کنونی روابطمان اصلاً عادی نیست. این امر نتیجه سیاست کوته بینانه اتحادیه اروپا در مورد روسیه است که خود کشور های اروپایی بنا به مشورت خودتان می‌دانید کی‌ها آنرا تدوین کردند. به دنبال این کار مناسبتمان این چنین شد و سیاست اتحادیه اروپا در راستای روسیه در بنبست قرار گرفته است. شرکای ما هنوز برون رفت از این وضع را پیدا نکردند. این سؤال پیش می‌آید که آن‌ها تا چه اندازه می‌خواستند آنرا پیدا کنند؟ گمان می‌کنم اهسته اهسته تعداد هر چه بیشتر نخبگان سیاسی اروپا لزوم پیدا کردن آنرا درک می کنند. همینکه اتحادیه اروپا بتواند مقدار کافی اراده سیاسی برای اقدام های لازم را جمع کند و بسوی برون رفت از این بنبست حرکت کند راهی به سوی ما را پیدا خواهد کرد».

ولادیمیر چیژوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا بر آن است که اگر دولت جدید آمریکا راه تضعیف و برداشته شدن تحریمات را در پیش بگیرد در اروپا نیز بازنگری تحریمات شروع خواهد شد. وی چنین اظهار کرد:

«مسلما پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در درجه اول بر مناسبات اروپا با ایالات متحده تأثیر گذاشته است. به نظرم اینجا در اروپا منتظر چنین فرجام انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نبودند. همه در اروپا منتظر پیروزی کلینتون بودند. بسیاری در آمریکا و حتی در کشور ما نیز همین انتظار را داشتند و هنگامی که پیروزی ترامپ رخ داد واکنش دستپاچگی روی داد. از این رو اگر در باره تأثیر این امر بر روسیه صحبت کنیم می‌توان گفت که یکی از دیگری ناشی شده است. یعنی اینکه تا به حال آمریکا مبتکر ادامه رژیم تحریمات ضد روسیه بود. آقای جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا آشکارا در این باره می‌گفت که آن‌ها چطور دست‌های اروپاییان را «می پیچاندند». اگر دولت جدید آمریکا راه تضعیف و برداشته شدن تحریمات را در پیش بگیرد، سیاست کنونی تحریماتی اتحادیه اروپا زیاد طول نکشیده و بازنگری خواهد شد. به نظرم هم اینک خیلی‌ها در اروپا برای این تجدید نظر حاضر و آماده هستند و برخی ها حتی سعی می‌کنند به این روند سرعت بخشند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала