گزارش و تحلیل

دادن رأی ممتنع، نمایشی بین المللی به کمک سازمان ملل با بازی آمریکا

© REUTERS / Mohamad Torokmanدادن رأی ممتنع، نمایشی بین المللی به کمک سازمان ملل با بازی آمریکا
دادن رأی ممتنع، نمایشی بین المللی به کمک سازمان ملل با بازی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطعنامه ای صرفاً نمادین

واکاوی آنچه که در ارتباط با قطعنامه شورای امنیت بر علیه فعالیت های اسرائیل برای  جلوگیری از ادامه فرآیند شهرک سازی در سرزمین های فلسطین اشغالی دارای نکات قابل تاملی است که پرداختن به آنها مهم به نظر می رسد.

تصویب قطعنامه (۲۳۳۴) توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل در جلسه روز گذشته این نهاد بین المللی که خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی اسرائیل در فلسطین اشغالی شد از جمله اتفاقات مهمی بود که در شورای امنیت در رابطه با اسرائیل رخ داد. در این راستا مهم تر از آنچه که در باره تصویب این قطعنامه رخ داد عدم وتوی قعطنامه مذکور از سوی ایالات متحده آمریکا و مخالفت نکردن با آن در شورای امنیت بود که باعث برانگیختن واکنش های مختلفی از سوی مقامات آمریکایی در کنگره و مقامات اسرائیل گردید.

با این حال آنچه که قابلیت پردازش به پدیده مخالفت نکردن واشنگتن با قطعنامه ضد شهرک سازی اسرائیل در شورای امنیت می دهد نگریستن و تامل در باب سیاست و رویکرد ایالات متحده در زمینه مورد بحث (عدم وتوی قعطنامه) است که می توان آن را به یک فرآیند نادر در روابط ایالات متحده با اسرائیل تشبیه کرد و از آن با نام  سنت شکنی آمریکا در این باره یاد کرد.

در باب فرآیند تصویب قطعنامه مذکور باید این نکته را عنوان کرد پیش نویس این قطعنامه که برای متوقف سازی و یا پایان دادن به پروژه شهرک سازی اسرائیل با نام قطعنامه ضد شهرک‌سازی اسرائیلاز سوی کشورهای نیوزیلند، مالزی، سنگال و ونزوئلا تهیه شده بود با رای موافق 14  عضو از اعضای شورای امنیت به تصویب رسید و آمریکا تنها عضو از اعضای مذکور در شورای امنیت بود که به آن رأی ممتنع داد.

در واقع اقدام به انجام عمل مذکور از سوی نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان چنان پیامدی را به همراه داشت که مقامات این رژیم بر این باورند که باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر خارجه آمریکا، عاملان اصلی تصویب این قطعنامهِ به زعم آنها شرم آور ضد شهرک سازی در شورای امنیت سازمان ملل هستند. بطوریکه آنها در این باره مدعی هستند اوباما می توانست در یک لحظه عزم خود را برای وتوی این قطعنامه اعلام کند اما به جای این اقدام، از تصویب آن حمایت کرد. معهذا با توجه به انتخاب رویکرد مذکور از سوی دولت آمریکا است که مقامات اسرائیل این اقدام را نشاندهنده تنها گذاشتن اسرائیل از سوی آمریکا پس از دهه ها حمایت از تل آویو در سازمان ملل میدانند؛ بطوریکه از نظر آنها آمریکا با رای ممتنع خود در این زمینه، راه را برای تصویب این قطعنامه باز گذاشت. از سوی دیگر نیز از نظر منتقدین آمریکایی و اسرائیلی اقدام مذکور، این عمل دولت آمریکا حامل این پیام بوده که شهرک‌سازی‌های اسرائیل غیرقانونی بوده و باید متوقف شوند.

با این حال در پی انتقادات وارده بر این اقدام از سوی ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، کاخ سفید صریحاً از تصمیمش در دادن رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل حمایت کرد؛ چرا که از نظر کاخ سفید، گسترش سریع شهرک سازی ها از اسرائیل، راهکار تشکیل دو کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد. با این حال واشنگتن اعلام کرده است آمریکا با همه مفاد این قعطعنامه موافق نبوده است ولی با اقدام سازمان ملل که به درستی خشونت و ارعاب و تهدید و فعالیت های شهرک سازی را محکوم می کند، موافق است و از هر دو طرف می خواهد تا گام‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل روند کنونی بردارند و چشم اندازهای راهکار تشکیل دو کشور را به پیش ببرند.

بهرحال با توجه به اینکه تصویب این قطعنامه واکنش‌های گسترده‌ای را در واشنگتن و تل‌آویو در پی داشته است نباید فراموش کرد این تلاش های واپسین دمکرات ها در آمریکا و در  صحنه سیاست جهانی شبیه اقدام مورد بحث در این یادداشت، بیشتر جنبه نمایشی دارد که درصدد تاثیر گذاری بر افکار عمومی در داخل و خارج ایالات متحده آمریکا است. از سوی دیگر نیز درصدند که از تاثیر بخشی ها ایجابی از پی مناسبات این چنینی برای آماده سازی افکار عمومی در آینده بهره برده و از آن با نام پروژه های نا تمام و اولویت های نخست خود در روند برنامه ای و سیاستی در صحنه سیاست بین الملل اسم ببرند.

بطوریکه در ذیل همین رفتارها و سیاست های نمادین از سوی دمکرات ها در راه حصول به صلح در خاورمیانه با تصویب این قعطنامه است که ترامپ از امنیت اسرائیل به عنوان مهم‌ترین دغدغه خود و دولتش نام می برد و به تبع این منش سیاستی وی است که او نیز از جمله کسانی بوده است که به این اقدام آمریکا در شورای امنیت، واکنش نشان داده است و وعده آینده مثبت را برای اسرائیل داده است که با آغاز زعامت وی بر کاخ سفید شروع خواهد شد.

با این حال هر چند اسرائیلاز اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت وی به دلیل وتو نکردن این قطعنامه به شدت انتقاد کرده و مدعی شده است آمریکا با این اقدام خود آنها را در سازمان ملل تنها گذاشته است، اعلام کرده اند به این قطعنامه پایبند نخواهد بود. به عبارتی در این راستا بدین منظور با توجه به اتفاقات رخ داده، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «آنها این قطعنامه ضد اسرائیلی سازمان ملل متحد را رد می‌کنند و خود را ملزم به رعایت مفاد آن نمی‌دانند».

سخن پایانی اینکه اگر چه بدیهی است قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی ضعیف و فاقد وجه عملی علیه اسرائیل است اما می توان آن را  حامل یک پیام مهم برای اسرائیل مبنی بر پایان ترک تازی ها و یکه تازی ها قلمداد کرد؛ اما با این حال باید عنوان کرد که تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه شهرک سازی هایاسرائیل بسیار جالب توجه و در خور تامل است.  

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала