گزارش و تحلیل

زیردریایی های چینی

© AFP 2023 / Stringer ناوگان دریایی چین
ناوگان دریایی چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زیردریایی های چینی نامرئی تر می شوند.

به گزارش رسانه ها، متخصصان چینی  از آکادمی علوم چین و دانشگاه  علم و فن «خواجون» به موفقیت های قابل توجهی  در ساخت فناوری جدید حفاظت آکوستیک زیردریایی دست یافتند.  بر خلاف فناوری حفاظت منفعل ، فناوری  حفاظت فعال  یا برای  سرکوب و استتار  صدا بکار می رود  و یا  از کار انداختن دستگاه های  صوتی دشمن.  واسیلی کاشین  کارشناس  نظامی در مصاحبه با « اسپوتنیک» ساخت فناوری جدید  برای ناوگان چینی را مورد تفسیر قرار می دهد.

فناوری چینی  پیامد جانبی  تحقیقات بزرگ مقیاس چین در رشته  ارتباطات کوانتومی  و محاسبات  کوانتومی  است. جهت مهم  این پژوهش ها  کار روی  باصطلاح  ساخت عایق های توپولوژیکی است.  عایق های توپولوژیکی  از دی الکتریک ساخته شده اند اما سطح آنها رساناست.  فرض می شود  که عایق های توپولوژیکی  می توانند  نقش ناقل اطلاعات  را در کامپیوترهای آتی کوانتومی بازی کنند. تحقیقات در این رشته حاوی  نتایج غیرمنتظره ای  است.

دانشمندان چینی  با عایق های توپولوژیکی به شکل حلقه هایی به اشکال مشخص  از آلیاژ آلومینویم  به قطر حدود  14 سانتیمتر  دست به آزمایشاتی زدند. با کنترل  گروهی از این حلقه ها ، آنها  از امکان هدایت  امواج  صوتی منعکس شده از آنها در جهت دلخواه برخوردار شدند.  عملا این بدان معناست  که  زیردریایی حفاظت شده بدین شکل، می تواند  امواج صوتی منعکس شده  بدنه  خود را  در جهت  امن  منتقل کند و  بدین ترتیب  مطمئن باشد  که این امواج  توسط ایستگاه های سونار  دشمن به ثبت نرسند.

این فناوری بیشتر برای مقابله با وسایل کشف  سونار فعال  مناسب است- هیدرولوکاتور که بر همین اساس کار می کند.  آنها  سیگنال صوتی ارسال می کنند و کشتی دشمن را با انعکاس این  سیگنال از بدنه آن کشف می کنند. فعلا مشخص نیست که این  روش  تا چه حد بتواند با فناوری حفاظت منفعل مقابله کند که سعی می کند سیگنال های صوتی  منعکس شده از  کشتی را  به ثبت برساند.  در بعضی از موارد  اینگونه روش  منفعل ترجیح داده می شود.

اما حتی اگر این روش نتواند  با اینگونه سیستم  منفعل  مقابله کند، بهرحال منظور جهش مهمی است که قادر است  سیمای  جنگ زیر آبی را بطور جدی تغییر بدهد.  البته فعلا اطلاعات کمی در خصوص  کاربرد روش جدید در عمل در اختیار داریم.  استفاده از  سیستم جدید  به قیمت آن، اطمینان بخشی فنی  و توانایی کار آن در شرایط بسیار دشوار بستگی خواهد داشت.

بهر حال  نتایج کنونی  امکانی برای چین جهت حل و فصل  یکی از دشوارترین مسائل  در رشته نظامی فراهم می سازد —  مسأله ضعف فنی در عرصه دفاع ضد  کشتی. این امر  بنوبه خود  پیامدهای  مهمی برای برنامه  تسلیحات استراتژیک  و  تکامل  ناوگان دریایی کشور چین خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала