گزارش و تحلیل

به حداقل رساندن شر

© AP Photo / David Zalubowskiگیاه ماریجوآنا
گیاه ماریجوآنا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کتاب مبارزه با اعتیاد منتشر خواهد شد.

در سال 2017 میلادی، در آلمان، کتابی حاوی تجربیات جهانی  جامعه شناسان ، جُرم شناسان  و متخصصان در رشته مبارزه با اعتیاد  منتشر خواهد شد. یکی از فصول این کتاب به  بازار هروئین اختصاص دارد  که توسط پطر میلاخس، کارمند ارشد علمی  مرکز بین المللی  اقتصاد، مدیریت و سیاست در حوزه تندرستی  مدرسه عالی اقتصاد روسیه نوشته شده  است.  وی به تجزیه و تحلیل داده های  منابع قابل دسترسی، از جمله  گزارش های  سالانه اداره  مواد مخدر  و جنایت سازمان ملل متحد  (UNODC) پرداخت و به این نتیجه رسید که تمام  اقدامات سنتی  در مبارزه با  اعتیاد به مواد مخدر تأثیر ناچیزی دارند.

بازار هروئین جهان 55 میلیارد  دلار ارزیابی می شود  و حدود 12  میلیون مصرف کننده را  در برمی گیرد.  مطابق با اطلاعات گزارش  جهانی  اداره مربوطه سازمان ملل متحده  در سال 2016 میلادی، طی یک سال 327  تن هروئین در جهان  توزیع می شود (مطابق با  ارزیابی های دیگر — تا  450 تن که تقریبا 70 تن از این مقدار  در روسیه توزیع می شود).

بطور سنتی برای حل و فصل مسأله  هروئین  از روش جلوگیری از توزیع و رواج آن استفاده می شود-  یا « شلاق» به صورت حبس در زندان و یا « شیرینی»  بصورت برنامه  پیشگیری.

 در اثر نامبرده گفته می شود: «  اما هیچگونه ثبوت کارایی این روش ها در کاهش  تعداد معتادان  در جامعه وجود ندارد. تا حد زیادی افزایش و یا کاهش این مسأله با مد اعتیاد مرتبط است.

تاریخ گواه آن است که  نمی توان  رواج اعتیاد را بطور کلی ریشه کن ساخت.  پیشگیری نیز نتیجه چندانی ندارد.  در کشورهای مختلف اقدامات گوناگونی در این رابطه انجام می شود. اما هیچ یک از آنها در کاهش مصرف مواد مخدر تأثیر نمی گذارد.  در یک لحظه افراد خودشان از هروئین که اعتبارش افت کرده، رو برمی گردانند».

اغلب پیروزی بر  این اپیدمی یا به حساب پزشکان و یا پلیس نوشته می شود.  اما مطالعه  اوضاع جهانی نشانگر آن است  که جریان اپیدمی  به تعداد بیماران و یا بازداشت شدگان  وابسته نیست. پس چه باید کرد؟

کارشناس روس گفت: «  ما نمی توانیم تأثیر واقعی بر کاهش تعداد  معتادان بگذاریم  اما می توانیم به کاهش ضررهای  مواد مخدر کمک کنیم».

تجربه بوستون  نمونه آشکار  این جریان است.  پلیس محل  به اطلاع جنایتکاران رساند که اگر در  محله شما  شخصی کشته شود  تمام کسانی که به  خرید و فروش موادمخدر  می پردازند بازداشت خواهند شد.  اما اگر  شهر در امن و امان باشد،  خرید و فروش  موادمخدر را نادیده خواهیم گرفت.  بدین ترتیب،  کشت و کشتار در شهر  کاهش یافت.

هروئین  در بین مواد مخدر مصرفی در روسیه در جای اول،  ماریجوآنا در جای دوم و مواد ترکیبی در جای سوم قرار دارد. مطابق با اطلاعات وزارت بهداشت و بهداری روسیه، در سال 2002میلادی، تعداد معتادانی که رسما به ثبت رسیدند 450 هزار نفر بود ، در حالی که کارشناسان، رقم  4-2 میلیون را ذکر کردند.  در سال 2015، سرویس فدرال  کنترل بر گردش مواد مخدر فدراسیون روسیه  گزارش داد که 7  میلیون و 300 هزار  تا 8 میلیون  مصرف کننده دائمی و یا موقت مواد مخدر در روسیه وجود دارند.  مطابق با گفته کارشناس ارشد مواد مخدر روسیه  بطور رسمی  حدود 700  هزار معتاد در کشور به ثبت رسیده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала