زایمان ، ساختارمغز زنان را تغییر می دهد

© Fotolia / Andy Dean زایمان ، ساختارمغز زنان را تغییر می دهد
زایمان ، ساختارمغز زنان را تغییر می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بارداری ضمن تاثیر بر اندازه و ساختار محدوده ی درگیر در درک احساسات ، مغز زنان را تغییر می دهد.

بخش اعظم این تغییرات طی دو سال پس از تولد نوزاد یا حداکثر تا آن زمان که کودک راه رفتن را آغاز نکرده است ، باقی می ماند. هرچه که تغییر مغز بیشتر باشد به همان اندازه وابستگی عاطفی مادر به فرزندش بیشتر است.
این نتیجه ی آخرین تحقیقاتی است که تیمی به ریاست دکتر السلین هواکزما در دانشگاه مستقل بارسلونا انجام دادند و نیویورک تایمز در این رابطه نوشته است.
در جریان اسکن مغز زنان پس از زایمان ، دانشمندان با کاهش میزان ماده ی خاکستری بافت عصبی در محدوده های درگیر با بخش باصطلاح شناخت اجتماعی مواجه شدند یعنی توانایی انسان در درک احساسات و نگرانی افراد دیگر.
دکتر السلین هواکزما خاطر نشان می کند: " ما کلا نمی خواهیم بگوییم که بارداری باعث می شود که مغز خود را از دست بدهید اینطور نیست. از دست دادن حجم ماده خاکستری ، حتما بد نیست ، در واقع سخن در خصوص فرایند درست و مفید رشد و بلوغ مغز و یا تخصصی شدن آن است."
این مسئله به زنان کمک می کند که نیاز نوزاد را بهتر شناخته و همچنین به شکل گیری وابستگی متقابل کمک می کند.
در تحقیقاتی که بیش از پنج سال طول کشیده است 25 زن از سنین 30 تا 40 سال شرکت کردند که هیچ وقت قبلا حامله نشده بودند، اما اینبار می خواستند. مغز آنها تا زمان تولد نوزاد اسکن شد و چند ماه بعد نیز اینکار را انجام دادند. 20 زن نازا نیز به عنوان گروه کنترلی انتخاب شدند ، مغز آنها نیز در طی آن مدت دو بار اسکن شد.
کاهش ماده خاکستری در محدوده های ذکر شده قشر آن فقط در زنان باردار رخ داد. تغییرات آنقدر واضح و روشن بود که برای هر فرد به طور جداگانه می توان به راحتی حدس زد که آیا این زن بچه دارد یا خیر.
محققین همچنین مغز 17 مرد را که پدر نبودند و 19 پدر را قبل و پس از بارداری همسرانشان اسکن کردند. دو گروه مردان هیچ گونه تغییری در حجم مغزشان مشاهده نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала