برابری جمعیت زیر 15 سال و جمعیت بالای 60 سال در ایران تا سال 2050

© AFP 2023 / Atta Kenareایرانیان از جمله کم تحرک ترین مردم در دنیا هستند
ایرانیان از جمله کم تحرک ترین مردم در دنیا هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان بهزیستی گفت: 200 هزار نفر در کشور اختلال روانی مزمن دارند که این افراد نیازمند درمان و مداخلات پزشکی هستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در کنگره سه روزه توسعه مطالعات اجتماعی در شیراز اظهار داشت: تحصیلات پایین و خشونت خانگی از مولفه های مهم اجتماعی است که به اختلالات روانی و افسردگی می انجامد و باید با مداخلات سلامت و تخصصی کنترل و پایش شود تا به سلامت بیشتر جامعه بینجامد.

وی با بیان اینکه زنان یک و سه دهم درصد بیشتر از مردان در معرض افسردگی و بیماریهای روانی قرار دارند، گفت:‌این اختلالات در استان های مختلف ایران متفاوت است، برخی مناطق تا 36 درصد هم اختلال روانی و افسردگی دارند در برخی از استان ها هم این نسبت به 9 درصد می رسد.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: وسواس، افسردگی و نارسایی های خلقی مهمترین اختلالات روانی است که نیاز به مداخله و پایش دارد، در این زمینه مسایل درآمدی و فقر هم موثر است، مطالعات نشان می دهد که تهران 6 برابر سیستان و بلوچستان درآمد سرانه دارد ، درآمد سرانه در استان های حاشیه ای غرب کشور ایران نیز پایین است،این موارد می تواند به افزایش اختلالات روانی و افسردگی منجر شود.

محسنی بندپی به پیر شدن جمعیت ایران اشاره کرد و گفت: افزایش متوسط سن نیز می تواند در سلامت روان تاثیر داشته باشد، براساس مطالعات تا سال 2050 جمعیت زیر 15 سال و جمعیت بالای 60 سال در ایران برابری می کند، این موضوع نشان می دهد که باید برای قشر سالمند هم تدبیر بیشتر داشت و برای جلوگیری از افسردگی و اختلالات روانی این قشر هم برنامه ریزی کرد.

وی بیان داشت:شیوه افسردگی در دهک های 10 تا 15 سال جامعه هم مشهود است ، شیوع بیماری در این دهک جامعه شاید تا دو و نیم برابر سایر دهک ها باشد که باید برای این موضوع برنامه داشت.

این مقام مسئول وجود دو میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار در کشور ایران را یادآورشد و گفت: یک میلیون و 800 هزار نفر در این طیف زنانی هستند که همسرانشان فوت شده است، 350 هزار نفر همسر از کار افتاده دارند و250 هزار نفر از آنان از همسر خود طلاق گرفته اند و 135 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار ازدواج نکرده اند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: ‌مطالعات نشان می دهد که افراد بیوه یک و نیم برابر بیشتر از سایر افراد دچار اختلالات روانی می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала